در اواخر دهه ۱۹۶۰، دو خودروی لوکس آمریکایی، کادیلاک الدورادو و لینکلن کانتیننتال مارک III، برای سلطه بر بازار خودروهای لوکس با هم رقابت میکردند. در آن زمان، بازار خودروهای لوکس در اوج بود و خودروسازان دیترویت بر آن سلطه داشتند. آئودی، بامو و مرسدس بنز خودروهای راننده محور با کیفیتی تولید میکردند اما برای آمریکاییهای مرفه، این خودروها بیشازحد کوچک، ساده و خشک بودند. جگوار نیز به دلیل مشکلات شهرت خوبی نداشت. تقاضا برای خودروهای لوکس چنان بالا بود که بخشهای کوچکتر سه غول خودروسازی، جنرال موتورز، کرایسلر و فورد، پرچمدارانی مانند بیوک ریویرا، الدزمبیل تورنادو و حتی فورد تاندربرد که زمانی اسپرت بود و حالا به کوپهای لوکس تبدیل شده بود را ارائه کردند.
در این بازار رقابتی، کادیلاک و لینکلن بهوضوح به خون تازهای نیاز داشتند تا بر این مدعیان تاجوتخت غلبه کنند. کادیلاک تصمیم گرفت با محصولی پیشرفته و مبتنی بر بیش از یک دهه تحقیق و توسعه در فناوری محرک جلو وارد میدان شود. لینکلن کانتیننتال مارک III پاسخی شتابزده به الدورادو نبود، بلکه ایدهای از لی یاکوکا بود تا از معماری موجود تاندربرد استفاده کرده و ظرفیت اضافی کارخانه ویکسوم میشیگان را پر کند و از موج کوپههای لوکس شخصی بهره ببرد.
در جولای ۱۹۷۰، مجله موتورترند دیداری بین این «خودروهایی که میخواستند پادشاه باشند» ترتیب داد. فرمان متغیر الدورادو پاسخگویی بهتری داشت درحالیکه ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب هر دو خودرو عملکرد برابری داشتند. در یک مسابقه درگ، الدورادو ۱۹۷۰ با موتور ۸.۲ لیتری، مارک III را با ۰.۴ ثانیه اختلاف در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شکست داد.
امروزه، نمونههایی از این دو کوپهٔ لوکس آمریکایی در شرایط عالی بین ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار قیمت دارند. لینکلن کانتیننتال و کادیلاک الدورادو در عصر طلایی پیش از قوانین آلایندگی و ایمنی که موتورها را خفه کرد و دست طراحان را بست، ساخته شدند و بنابراین، از بسیاری جهات، هیچ خودرویی در آینده نمیتواند به استایل و شکوه این پادشاهان جاده دست یابد.
مشخصات فنی:
کادیلاک الدورادو ۱۹۶۸:
– پیشرانه: ۷.۷ لیتری V8
– قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
– گشتاور: ۷۱۰ نیوتن متر
– گیربکس: ۳ سرعته اتوماتیک
– محور محرک: جلو
– طول: ۵,۶۱۳ میلیمتر
– عرض: ۲,۰۳۲ میلیمتر
– ارتفاع: ۱,۳۵۴ میلیمتر
– وزن: ۲۱۴۱ کیلوگرم
– شتاب صفر تا ۹۶: ۸.۸ ثانیه
– ۴۰۰ متر: ۱۶.۴ ثانیه
لینکلن کانتیننتال ۱۹۶۹:
– پیشرانه: ۷.۵ لیتری V8
– قدرت: ۳۶۵ اسب بخار
– گشتاور: ۶۸۰ نیوتن متر
– گیربکس: ۳ سرعته اتوماتیک
– محور محرک: عقب
– طول: ۵,۴۸۹ میلیمتر
– عرض: ۲,۰۱۶ میلیمتر
– ارتفاع: ۱,۳۶۴ میلیمتر
– وزن: ۲۲۰۷ کیلوگرم
– شتاب صفر تا ۹۶: ۹.۲ ثانیه
– ۴۰۰ متر: ۱۶.۵ ثانیه