به تازگی، سوالات مهمی در مورد قیمتگذاری خودرو و تاثیر آن بر مردم، بازار و صنعت خودرو مطرح شده است. در این گزارش، به ۱۰ سوال اساسی در این زمینه پاسخ داده میشود.
۱. قیمتگذاری خودرو چیست و چه تاثیری دارد؟
یکی از سیاستهای باقیمانده از دولت گذشته، دخالت در قیمتگذاری است که در دولت فعلی بر عرضه خودرو تمرکز یافته است. این سیاست منجر به ایجاد اختلاف قیمت بین قیمت رسمی و بازار شده است؛ به طوری که سود هنگفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان شده و روند زیاندهی در خودروسازیها تشدید شده است.
۲. چرا پس از خصوصیسازی ایرانخودرو، موضوع قیمتگذاری رسانهای شد؟
قیمتگذاری دستوری در حالی که دولت ایرانخودرو را اداره میکرد، موجب ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به مردم شد. اما بخش خصوصی به دنبال حذف ناترازی هزینه و فروش است تا از سرنوشت مشابه ناترازی در دیگر صنایع جلوگیری کند.
۳. سهامدار اصلی ایران خودرو کیست؟
حدود ۱۹ میلیون نفر از مردم ایران و تعدادی از کارآفرینان بخش خصوصی سهامداران اصلی ایران خودرو هستند و تنها ۵ درصد سهام این شرکت متعلق به دولت است.
۴. چرا بخش خصوصی اصرار دارد قیمتگذاری بر اساس هزینه تولید باشد؟
بر اساس قانون تجارت ایران، شرکتها موظف به فعالیت در چارچوب مقررات و قوانین مالی هستند و در صورت زیاندهی، ملزم به اعلام ورشکستگی هستند.
۵. تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه، به نفع مردم است یا به ضرر آنها؟
اگر خودرو با قیمتی کمتر از هزینه تولید عرضه شود، ممکن است از قطعات بیکیفیت استفاده شود و خودرو بهمحض تولید، خراب شود یا مابهالتفاوت هزینهها از منابع دولتی یا جیب مردم جبران شود.
۶. اصرار ایرانخودرو برای واقعیشدن قیمتها چه دلیلی دارد؟
با توجه به افزایش هزینههای تولید، مانند افزایش نرخ دلار، دستمزد کارگران و قیمت ورق فولادی، ایرانخودرو برای تامین هزینههای تولید، نیاز به واقعیشدن قیمتها دارد.
۷. اگر قیمت خودرو واقعی نشود، چه اتفاقی میافتد؟
در صورت عدم واقعیشدن قیمتها، روند زیاندهی ایرانخودرو ادامه خواهد یافت و ممکن است منجر به توقف تولید و عدم عرضه خودرو به بازار شود.
۸. بزرگترین مخالف قیمتگذاری کارشناسی خودرو کیست؟
وزیر صمت موافق اصلاح قیمت است، اما به گفته رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، بروکراسی زمانبر مانع اصلی است.
۹. چرا ایرانخودرو به روند فعلی قیمتگذاری اعتراض دارد؟
ایرانخودرو به دلیل زیاندهی هنگفت و شرایط دشوار تولید، به روند فعلی قیمتگذاری اعتراض دارد و خواستار واقعیشدن قیمتها است.
۱۰. خواسته خودروسازان از سازمان حمایت چیست؟
خودروسازان پیشنهاد کردهاند که یا به تولیدکنندگان خودرو ارز ۴۰ هزار تومانی بدهند یا قیمتهای جدید را بر اساس دلار ۷۰ هزار تومانی محاسبه کنند تا تولیداتشان مشمول بازنگری و اصلاح قیمت شود.