صادرات خودروهای الکتریکی چین در پنج ماهه اول سال 2025 با رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود. این دستاورد در حالی حاصل شد که صادرات کلی تجهیزات ساخت و تولید به 6.22 تریلیون یوان (حدود 858 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نشان‌دهنده افزایش 9.2 درصدی است. این دسته از محصولات اکنون 58.3 درصد از کل صادرات چین را به خود اختصاص داده‌اند.

افزون بر خودروهای برقی، ماشین‌آلات ساختمانی با رشد 10.7 درصدی، کشتی‌ها با 18.9 درصد افزایش و ربات‌های صنعتی با رشد خیره‌کننده 55.4 درصدی، موتورهای اصلی رشد صادرات تجهیزات تولیدی چین بوده‌اند.

در میان خودروسازان چینی، برند چری با صادرات 250 هزار و 800 دستگاه خودرو در پنج ماه نخست سال، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از آن، برند ام جی که به گروه سایک (SAIC) تعلق دارد، با صادرات 168 هزار و 700 دستگاه در جایگاه دوم ایستاده است. جیلی هم با ثبت صادرات 160 هزار و 900 دستگاه، جایگاه سوم را از آن خود کرده؛ این رقم نمایانگر رشد قابل توجه 103.3 درصدی نسبت به سال گذشته است.

رتبه چهارم فهرست صادرکنندگان در اختیار بی وای دی است. این کمپانی با صادرات 159 هزار و 300 دستگاه در جایگاه چهارم حضور دارد. از این تعداد، 61.05 درصد خودروها تمام برقی بوده‌ و بقیه آنها را خودروهای هیبریدی شارژی (پلاگین هیبرید) تشکیل می‌دهند.

از بین دیگر خودروسازان باید گفت هاوال با صادرات 90 هزار و 700 دستگاه خودروی عمدتاً درون‌سوز (95.35 درصد)، رشد بیش از 80 درصدی را تجربه کرده است. اما در مقابل شرکت چانگان با صادرات 82 هزار و 100 دستگاه خودرو، با کاهش 29.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده است.

سایر برندهای حاضر در میان 10 صادرکننده برتر عبارت‌اند از: رووی با صادرات 48 هزار و 700 دستگاه، جتور با صادرات 41 هزار و 500 دستگاه، ترامپچی (برند متعلق به GAC) با صادرات 30 هزار و 800 دستگاه و جک با صادرات 27 هزار و 200 دستگاه.

تحلیلگران معتقدند رشد مداوم صادرات چین، به ویژه در دو بخش تجهیزات ساخت و تولید و خودروهای الکتریکی، انعطاف تجارت این کشور را در مقابل چالش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد. با افزایش صادرات خودروسازان چینی، مخصوصاً مدل‌های الکتریکی، این کشور کماکان بازیگر اصلی در بازار خودروهای برقی باقی خواهد ماند.

توسط autokhabari.ir