شرکت هوندا موتور در راستای ارتقای سودآوری و دستیابی به استراتژی رشد پایدار، تمرکز خود را از توسعه خودروهای برقی به سمت تولید خودروهای هیبریدی معطوف کرده است. مدیرعامل هوندا، توشیهیرو میبه، در ماه مه اعلام کرد که خودروهای هیبریدی در دوره گذار به سمت پذیرش گستردهتر خودروهای برقی، نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد. این شرکت همچنین برنامه سرمایهگذاری خود در بخش خودروهای برقی را از ۱۰ تریلیون ین به ۷ تریلیون ین کاهش داده و تصمیم گرفته است که بر سودآوری از طریق خودروهای هیبریدی تمرکز کند.
صنعت خودرو در سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه بوده است، از جمله کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و فشارهای مالی ناشی از تخفیفات در بازار. هوندا که پیشتر برنامههای بلندپروازانهای برای توسعه خودروهای برقی داشت، اکنون دریافته است که خودروهای هیبریدی به دلیل سودآوری بالاتر و محبوبیت روزافزون در بازارهای کلیدی مانند آمریکا و اروپا، گزینه مناسبتری برای میانمدت هستند. آمارها نشان میدهد که فروش خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۲۳ در ۱۴ کشور کلیدی، از جمله چین، ژاپن و ایالات متحده، با رشد ۳۰ درصدی به ۴.۲۱ میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که رشد فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید با ۲۸ درصد به ۱۱.۹۶ میلیون دستگاه محدود بوده است.
این تغییر استراتژی همچنین پاسخی به تحولات جهانی است. به عنوان مثال، تصمیم دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برای لغو دستور اجرایی دولت بایدن که هدف آن تبدیل تمام خودروهای جدید به خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ بود، باعث شده است تا خودروسازان جهانی، از جمله هوندا، در برنامههای خود بازنگری کنند.
هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، ۱۳ مدل هیبریدی جدید را در بازارهای جهانی معرفی کند. در حال حاضر، این شرکت بیش از ۱۲ مدل هیبریدی در سراسر جهان عرضه میکند، اما در بازار آمریکا تنها سه مدل هوندا سیویک، آکورد و سیآر-وی بهصورت هیبریدی ارائه میشوند. مدل هوندا سیویک هیبریدی اخیراً جایزه خودروی سال ۲۰۲۵ آمریکای شمالی را در نمایشگاه خودروی دیترویت دریافت کرد که نشاندهنده موفقیت این استراتژی است.
علاوه بر این، هوندا برای تأمین باتریهای خودروهای هیبریدی خود، همکاری جدیدی با تویوتا موتور در آمریکا آغاز کرده است. این تصمیم به دلیل نگرانی از تعرفههای گمرکی جدید اعلامشده توسط دولت آمریکا و نیاز به بهینهسازی زنجیره تأمین اتخاذ شده است.