در دنیای خودرو، پیشرانه‌های دوازده سیلندر جایگاه ویژه‌ای دارند. این موتورها در دو آرایش V شکل و W شکل تولید می‌شوند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. حال باید دید کدام یک از این دو نوع موتور برتر است.

موتورهای دوازده سیلندر معمولاً از ۱۲ پیستون تشکیل شده‌اند که به یک میل‌لنگ مشترک متصل هستند و در دو ردیف شش‌تایی قرار می‌گیرند. این موتورها به دلیل نرمی و تحویل قدرت یکنواخت محبوبیت زیادی دارند.

موتور W12 در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ در محصولات گروه فولکس‌واگن معرفی شد، اما تاریخچه آن به اوایل قرن بیستم در هواپیماها و قایق‌ها بازمی‌گردد. این موتور به دلیل اندازه جمع‌وجور و وزن کم انتخاب شد.

موتور W12 شامل چهار ردیف سه‌تایی سیلندر است که به یک میل‌لنگ متصل هستند و شکل W را تشکیل می‌دهند. این موتور درواقع ترکیبی از دو موتور VR6 است که به یک میل‌لنگ متصل شده‌اند.

مزایای موتور W12 ابعاد جمع‌وجور و قابلیت اطمینان آن است. اما معایب آن شامل دشواری تعمیر، پیچیدگی و هزینه نگهداری بالا می‌شود.

برخی از خودروهایی که از موتور W12 استفاده کردند، شامل محصولات بنتلی مثل فلاینگ اسپور و کانتیننتال هستند.

موتور V12 نیز مانند W12، اولین بار در کاربردهای دریایی و هوایی استفاده شد. این موتور به دلیل نرمی ذاتی به‌سرعت موردتوجه خودروسازان قرار گرفت.

موتور V12 شامل دو ردیف شش‌تایی سیلندر و دو مجموعه جداگانه میل‌سوپاپ است. مزایای این موتور نرمی و صدای جذاب آن است.

اما معایب موتور V12 شامل اندازه بزرگ و هزینه ساخت بالا می‌شود.

برخی از خودروهایی که از موتور V12 استفاده کردند، شامل لامبورگینی روئلتو، فراری دودیچی چیلیندری، آستون‌مارتین ونکوئیش و رولزرویس فانتوم هستند.

در نهایت، انتخاب بین موتور W12 و V12 بستگی به نیاز و سلیقه شخصی دارد. هر دو موتور مزیت‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

توسط autokhabari.ir