
تارا هرچند یکی از گرانترین و جدیدترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود اما پیشرانه چندان قدرتمندی ندارد و در برابر رقبای چینی نمیتواند حرف برای گفتن داشته باشد. حال ایرانخودرو قصد دارد این مشکل را برطرف کند زیرا در نمایشگاه خودروی شیراز برای اولین بار تارا V4 توربو را رونمایی کرده است. این خودرو به پیشرانه EF7P توربو مجهز شده است یعنی همان موتوری که اولین بار روی ریرا نصب شد و نسخه ارتقاءیافته موتور EF7 توربو محسوب میشود.
مشخصات فنی تارا V4 توربو
موتور 1.7 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که افزایش قابلتوجهی را نسبت به موتور TU5P قبلی با 115 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور نشان میدهد و میتواند شتاب و کشش بسیار بهاری را برای تارا فراهم کند. انتقال نیروی این موتور اما توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک قبلی صورت میگیرد. تارا V4 توربو به لطف این قوای محرکه ظرف 9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت برسد.
تارا V4 توربو در طراحی بیرونی تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد و در داخل هم از همان طراحی و رو دریهایی که در تیپهای V4 و V1P دیده بودیم استفاده میکند؛ بنابراین، با وجود افزایش قدرت موتور، نقاط ضعف قبلی تارا یعنی طراحی داخلی قدیمی و نمای بیرونی کسلکننده همچنان بر قوت خود باقی خواهد بود. در لیست امکانات هم تغییری صورت نگرفته و همان موارد قبلی مثل سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، چهار ایربگ، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن، فرمان برقی، کروز کنترل، سانروف، سنسور نور و باران، در صندوق برقی با سنسور و… ارائه میشود.
طبق گفتهها، قیمت تارا V4 توربو حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان خواهد بود که حدود 150 میلیون تومان افزایش را نسبت به V4 قبلی نشان میدهد. با این قیمت، تارا به رقیبی برای سدانهای چینی مثل آریزو 5 و ریسپکت تبدیل خواهد شد. قرار است تارا V4 توربو از نیمه دوم سال جاری به بازار عرضه و جایگزین نسخه تنفس طبیعی قبلی شود. این یعنی بهزودی تارا اتوماتیک فقط با موتور توربو تولید خواهد شد.
