یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش ارزش یک خودرو کلاسیک، تملک افراد مشهور و خاص است. این موضوع می‌تواند قیمت خرید و فروش خودروهایی مانند فراری جکی استوارت یا کادیلاک الویس پریسلی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، تملک چهره‌های سیاسی بر خودروها نیز می‌تواند ارزش آن‌ها را بالا ببرد، همانند خودروهای متعلق به پادشاه پیشین ایران که گاهاً با قیمت‌های قابل توجهی معامله می‌شوند.

آدولف هیتلر، به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین حاکمان تاریخ، خودرویی خاص و منحصر به فرد داشت که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. در سال‌های اخیر، مرسدس‌بنز با عرضه مدل G63 6*6 در سال ۲۰۱۳، دوباره تعریفی از یک خودروی لوکس و آفرودر ارائه داد، اما این اولین بار نبود که چنین خودرویی تولید می‌شد.

در سال ۱۹۳۴، مدل‌های G1 تا G5 با کد اتاق W31 به عنوان خودروی ستاد/فرماندهی برای ورماخت تولید شد. این خودروها در دو نوع سدان تورینگ هفت‌نفره یا سدان بسته طراحی شده و عمدتاً توسط طبقات بالای رژیم نازی در رژه‌ها و بازرسی‌ها استفاده می‌شدند.

مرسدس‌بنز G4 توسعه‌یافته مدل G1 بود که در سال ۱۹۲۶ معرفی شده بود. تمامی مدل‌ها مجهز به موتور خطی ۸ سیلندر بودند که در سه سال نخست با حجم موتور ۵۰۱۸ سی‌سی و قدرت ۱۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد. این خودرو با پیکربندی ۴*۶ و گیربکس چهار سرعته دارای سنکرونایزر برای دنده‌های بالاتر، نیرو را از طریق دیفرانسیل‌های خود قفل‌شونده به هر چهار چرخ عقب منتقل می‌کرد.

شاسی این خودرو از نوع جعبه‌ای طویل بود که فضای داخلی گسترده‌ای را فراهم می‌کرد. صندلی‌های راحت برای حداکثر هفت نفر شامل نیمکت‌های جلو و عقب و یک ردیف میانی دو نفره با دسته‌های تکیه‌گاه مجزا تعبیه شده بود. نخستین سری از این خودروها برای استفاده هیتلر و افسران همراهش به اس اس تحویل داده شدند.

از سال ۱۹۳۷، پیشرانه قدرتمندتری با حجم ۵۲۵۲ سی‌سی و قدرت ۱۱۵ اسب بخار جایگزین نمونه پیشین شد. از سال ۱۹۳۸، پیشرانه بزرگ‌تری با حجم ۵۴۰۱ سی‌سی و قدرت ۱۱۰ اسب بخار به کار گرفته شد. تعداد ۳۰ دستگاه از این سری تولید شد و تولید آن در سال ۱۹۳۹ به پایان رسید.

از میان ۵۷ دستگاه تولید شده، چهار دستگاه به صورت اصیل باقی مانده‌اند. یک دستگاه در موزه خودرو و فناوری زینسهایم نگهداری می‌شود. یک دستگاه دیگر در مجموعه خودروهای گارد سلطنتی اسپانیا قرار دارد و در تالار تاریخی گارد سلطنتی به نمایش گذاشته شده‌ است.

دستگاه سوم پس از جنگ در هالیوود استفاده می‌شد و در تیتراژ ابتدایی و برخی صحنه‌های سریال کمدی هاگان قهرمانان ظاهر می‌شد. این خودرو هم‌اکنون در اختیار کلکسیون کوین ویتکرافت در بریتانیاست.

دستگاه چهارم در موزه هوایی لیون در سانتا آنا، کالیفرنیا نگهداری می‌شود. در سال ۲۰۰۹، یک کلکسیونر خودروهای کلاسیک سه دستگاه W31 را به قیمت ۹ میلیون دلار در آمریکا به فروش گذاشت.

در پایان، آرزو می‌کنیم که در کشورمان نیز توجه بیشتری به تاریخچه صنعت خودروسازی ایران و خودروهای مهم و تاثیرگذار تاریخ صورت گیرد.

توسط autokhabari.ir