خودروهای هیبریدی و الکتریکی ارزان‌قیمت ساخت چین با سرعت زیادی وارد بازارهای جهانی می‌شوند و یکی از مقاصد اصلی برای این مدل‌ها، کشور برزیل است.

کارشناسان محلی معتقدند حضور خودروهای چینی در این کشور، اگرچه باعث ایجاد تنوع شده است، اما در عین حال تولید داخل را به خطر انداخته و اکنون باید آنها را یک تهدید جدی تلقی کرد.

بی وای دی، یکی از خودروسازان چینی، با ناوگانی از کشتی‌های اختصاصی خود، به‌صورت مستقیم خودروهای برقی را به خاک برزیل وارد می‌کند. این حرکت، کارشناسان صنعت خودروی برزیل را به شدت نگران کرده است. آنها هشدار داده‌اند که این نوع واردات گسترده ممکن است به تضعیف صنعت خودروسازی بومی و کاهش فرصت‌های شغلی منجر شود.

برزیل در حال حاضر ششمین بازار بزرگ خودروی جهان است و همین امر، این کشور را به هدفی وسوسه‌انگیز برای برندهای نوظهور چینی مانند بی وای دی، گریت وال و ولوو تبدیل کرده است.

برندهای چینی با تکیه بر واردات مستقیم، در تلاش هستند تا با دور زدن هزینه‌های تولید محلی، سهمی از این بازار پر تقاضا را تصاحب کنند. سیاست‌های گمرکی نیز به این روند کمک کرده‌اند؛ چرا که حدود یک دهه پیش، دولت برزیل برای تشویق واردات خودروهای برقی، تعرفه واردات را حذف کرد.

سال گذشته، دولت برزیل بار دیگر تعرفه‌ای ۱۰ درصدی بر واردات خودروهای برقی وضع کرد، اما این رقم هنوز در مقایسه با تعرفه‌های سنگین اروپا برای برندهای چینی، بسیار ناچیز است.

طبق سیاست فعلی، خودروسازان چینی می‌توانند تا جولای ۲۰۲۵ تا سقف ۱۶۹ میلیون دلار خودروهای پلاگین هیبرید و ۲۲۶ میلیون دلار خودروهای الکتریکی بدون تعرفه وارد کنند.

این معافیت موجب شده شرکت‌هایی مانند بی وای دی، با حداکثر سرعت ممکن مشغول واردات شوند. فقط در پنج ماهه نخست سال جاری، حدود ۲۲ هزار دستگاه از خودروهای این برند وارد برزیل شده‌ است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ هزار دستگاه برسد؛ یعنی چیزی در حدود ۸ درصد از کل بازار خودروهای نو.

در شرایطی که بی وای دی اعلام کرده در حال ساخت کارخانه‌ای در ایالت باهیا است، گزارش‌هایی از وضعیت نامناسب کارگران خارجی این پروژه باعث تأخیر در افتتاح آن تا دسامبر ۲۰۲۶ شده است.

رئیس انجمن ملی خودروسازان برزیل، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است: «ما از ورود برندهای جدید به برزیل استقبال می‌کنیم؛ به شرطی که تولید در داخل، توسعه زنجیره تأمین قطعات، ایجاد اشتغال و انتقال فناوری را به‌همراه داشته باشد.

اما وقتی واردات بیش از حد باعث کاهش سرمایه‌گذاری در تولید داخلی شود، این وضعیت برای ما نگران‌کننده است.»

با افزایش تدریجی تعرفه‌ها که طبق برنامه تا سال ۲۰۲۶ به ۳۵ درصد می‌رسند، شاید برزیل بتواند توازن بهتری میان واردات و تولید محلی برقرار کند.

اما برخی کارشناسان معتقدند دولت باید این روند را تسریع کند و تعرفه ۳۵ درصدی را زودتر از موعد اجرا کند.

در غیر این صورت، صنعت خودروسازی بومی برزیل که دهه‌ها برای تثبیت جایگاه خود تلاش کرده است، ممکن است تحت تأثیر سیل خودروهای ارزان چینی قرار گیرد.

توسط autokhabari.ir