شرکت شیائومی با ارزشی بالغ بر ۱۸۷ میلیارد دلار، با گسترش حضور خود در بزرگترین بازار خودرو جهان، از بیواییدی، پیشتاز خودروهای برقی در چین، ارزشمندتر شده است.
شاسی بلند جدید شیائومی به نام YU7، رقیبی مستقیم برای «تسلا مدل وای» (Model Y) محسوب میشود و میتواند به این شرکت در دستیابی به اهدافش کمک کند. این شاسی بلند، با توجه به افزایش محبوبیت خودروهای بزرگتر در چین، نشاندهنده پتانسیل ۱۰ میلیارد دلاری شیائومی در زمینه خودروهای الکتریکی است.
این خودرو همچنین نشاندهنده تغییر و تحولی در مدل کسبوکار شیائومی است؛ به طوری که مصرفکنندگان قادر خواهند بود جنبههای کلیدی زندگی روزمره خود را همگامسازی کنند. برخی از سرمایهگذاران بر این باورند که این اکوسیستم ترکیبی، جایگاه شیائومی را به عنوان رهبر فناوری تریلیون دلاری چین تثبیت خواهد کرد.
در ۱۲ ماه گذشته، سهام شیائومی به دلیل موفقیت این شرکت در زمینه گوشیهای هوشمند در بازار خودروهای برقی چین، بیش از سه برابر شده و از رقبای خود پیشی گرفته است.
تحلیلگران خوشبین به فروشندگان امیدوارند که خودروی دوم شیائومی که اسپرتتر و لوکستر خواهد بود، به این شرکت کمک کند تا بخش برق از مصرف برق را جذب کند و ارزش سهامش را حتی بالاتر از آن ببرد.
برآورد قیمت شاسی بلند YU7 توسط تحلیلگران، بین ۲۵۰ هزار یوان تا ۳۳۰ هزار یوان متغیر است.
این شرکت مستقر در پکن انتظار دارد در سال جاری، ۳۵ هزار خودرو تحویل دهد که بیش از دو برابر سطح سال گذشته است و پس از عرضه قدرتمند شاسی بلند SU7 خود، به فروش خواهد رسید. شیائومی قصد دارد بخش خودروهای برقیاش را در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به سودآوری دوم برساند.
«ادیسون لی»، تحلیلگر بانک جفریز، اظهار کرد: بخشی از استراتژی این شرکت، تقلید با شرکت بر تولید کمتر محصول اما فروش زیاد آن است. اولین خودروی آنها موفقیت بزرگی بود. اما اگر نتواند آن موفقیت را تکرار کند، قادر نخواهند بود تا حدی که میتوانست، تولید خود را افزایش دهد.
طبق گزارشها، رونمایی از این محصول در حالی صورت میگیرد که پس از تصادف خودروی برقی پرچمدار شیائومی در مارس، برنامههای این شرکت با مشکل مواجه شد. این تصادف، شیائومی را مجبور به رونمایی از شاسی بلند YU7 در نمایشگاه خودروی شانگهای در آوریل کرد و نهادهای نظارتی را بر آن داشت تا قوانین مربوط به چنین سیستمهای رانندگی خودکاری را سختتر کنند.