چین با داشتن بیش از ۳۰۰ خودروساز داخلی، به طور قابل توجهی بیش از نیاز داخلی خودرو تولید میکند. این مسئله باعث شده است که دولت چین برای افزایش صادرات خودروهای نو به عنوان خودروهای دست دوم در بازارهای خارجی، اقداماتی را در پیش بگیرد.
این استراتژی به کاهش قیمتها در بازارهای هدف و حذف رقبای بینالمللی منجر میشود؛ موضوعی که برای خودروسازان خارجی از جمله تسلا که در چین تولید میکنند، خبر بدی است.
دولت چین با تعیین اهداف تولید و فروش اجباری برای صنایع تحت کنترل خود، فشار زیادی بر خودروسازان وارد میکند. در صورت تحقق این اهداف، مشوقهایی مانند ترفیع و بودجههای گستردهتر ارائه میشود، اما عدم تحقق آنها اغلب با مجازات دولتی همراه است.
برخی از صادرکنندگان و شرکتهای خارجی، خودروهای داخلی چین را بهصورت مستقیم از خط تولید خریداری کرده و بلافاصله به بازارهایی مانند خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه صادر میکنند؛ جایی که بهعنوان مدلهای دست دوم با قیمتهای پایینتر فروخته میشوند.
دولتهای محلی چین با صدور مجوزهای لازم برای تولید، ثبت و صادرات خودروها، این رویه را تشویق میکنند. آنها همچنین بازپرداخت مشوقهای مالیاتی را تسریع کرده و زیرساختهای لازم برای جابهجایی حجم بالای خودروها را گسترش دادهاند.
یک خودروی نو تولید میشود، پلاک و ثبت چینی دریافت میکند و سپس صادرکننده آن را بهعنوان یک مدل دست دوم صادر میکند. بدین ترتیب، خودروسازان چینی میتوانند به اهداف فروش دولتی دست یابند.
با توجه به حجم بالای تولید خودرو در چین، این روند بر بازارهای هدف و رقبا تأثیر گذاشته است. برخی نمایندگان چینی این رویه را به صراحت ستایش میکنند و از جزئیات آن ابایی ندارند.
دولت چین کاملاً آگاه است که بیش از حد خودرو تولید میکند، اما با این وجود، قیمتها را کاهش میدهد و رقابت جهانی را تضعیف میکند تا آمار افزایش یابد و سیاستمداران راضی باشند. علاوه بر این، دولت چین به دنبال تسلط بر بازار جهانی خودرو است.
این در حالی است که بازار داخلی چین از رشد به سمت کوچک شدن حرکت میکند. بزرگترین خودروساز چین، بیوایدی، تولید خود را کاهش داده و برنامههایی برای گسترش خطوط تولید با تغییر بازار دارد. همچنین، برخی مقامات چینی از ادغام بازار و تجمیع برخی از صدها خودروساز موجود صحبت میکنند، بنابراین به نظر میرسد بازار چین در آستانه تغییرات عمده قرار دارد.