رکود در بازار خودروی ایران طی دو سال گذشته به وضوح قابل مشاهده بود و با شروع مجدد جنگ، این رکود بیش از پیش تشدید شده است. در این شرایط، خرید و فروش خودرو به طور کامل از رونق افتاده و بازار در وضعیت راکدی به سر میبرد.
بررسیهای میدانی نشان میدهد که حجم معاملات خودرو در روزهای اخیر تقریباً صفر بوده است. در شرایط جنگی، بازارها معمولاً دچار رکود یا رونق بیش از حد میشوند، اما نوع و شدت این تغییرات به عوامل مختلفی بستگی دارد.
در دوران جنگ، نیازهای اساسی انسانها اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ بنابراین بازار مواد غذایی و لوازم بهداشتی بیشترین رونق را تجربه میکنند، در حالی که کالاهای لوکس یا غیرضروری از جمله خودرو، از اهمیت کمتری برخوردار میشوند.
با توجه به شرایط کنونی و انتظار مردم برای سرمایهگذاری در بازارهای مطمئنتر، پولها به سمت بازار طلا و ارز سرازیر شده است. به طوری که نرخ ارز در روزهای اخیر حدود ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است. این تغییرات تأثیر مستقیمی بر قیمت خودرو در بازار و کارخانه خواهد داشت.
وضعیت کنونی بازار خودرو تحت تأثیر چندین عامل قرار دارد که جنگ اخیر این شرایط را تشدید کرده است. بازار خودرو از دو سال پیش درگیر رکود سنگینی بوده و جنگ باعث افزایش بیشتر این رکود شده است. قیمتهای اعلام شده برای خودروها در سایتها و آگهیها نیز با واقعیت بازار تطابقی ندارد که این مسئله ناشی از نبود شفافیت و سیستم نظارتی مناسب است.
فعالان بازار خودرو گزارش میدهند که حتی کوچکترین معاملات نیز از بین رفتهاند و مردم به دلیل نگرانی از آینده، از خرید و فروش خودرو منصرف شدهاند. برخی از فروشندگان نیز ترجیح میدهند تا زمانی که بازار به ثبات نسبی برسد، دست به اقدامی نزند.
در این شرایط، ثبات بازار خودرو به یک وضعیت غریب و ناپایدار تبدیل شده است. هرچه ثبات بیشتر باشد، حجم معاملات و فعالیتهای مالی افزایش مییابد، اما در کشور ما به دلیل تحریمها، نوسانات ارزی و مشکلات واردات، بازارها از ثبات کمی برخوردار هستند.
بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و مردم تمایل دارند در شرایط کنونی، سرمایههای خود را حفظ کنند. افرادی که نیاز مبرم به خرید یا فروش خودرو دارند، سعی میکنند با انعطافپذیری در شرایط معامله، به هدف خود دست یابند.
زمان روشن شدن مجدد بازار خودرو مشخص نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد. بازار خودرو برای خروج از این رکود شدید، به ثبات، امنیت و پذیرش عمومی نسبت به پایان جنگ نیاز دارد. باید دید که آیا عوامل حاکمیتی قادر خواهند بود با اقدامات مناسب، بازار خودرو را از این وضعیت خارج کنند یا خیر.
اگر بازار خودرو از این شوک خارج شود، مجدداً با چالشهای پیش از جنگ مواجه خواهیم شد که حل برخی از آنها چندین دهه به طول انجامیده است.