امید محمدی؛ بازار: در حالی که برندهایی مانند تسلا و تویوتا سالها است که بر بازار خودروهای الکتریکی و هیبریدی تسلط دارند، اکنون یک نام چینی، بی وای دی، در حال جلب توجه جهانیان است. این برند که شاید هنوز برای بسیاری ناشناخته باشد، نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش است. در این گزارش نگاهی به پشتپرده این غول نوظهور صنعت خودرو دنیا، از گذشتهای مملو از باتریهای قابل شارژ تا جاهطلبیهای جهانی برای سلطه بر بازار خودرو خواهیم داشت.
چرا باید بی وای دی را جدی گرفت؟
شرکت چینی بی وای دی که زمانی تنها تولیدکننده باتریهای قابل شارژ بود، امروز به یکی از بزرگترین بازیگران صنعت خودرو جهان بدل شده است. این برند نه تنها به رقابت با تسلا پرداخته، بلکه جاهطلبیهای آن شامل غولهایی مانند تویوتا نیز میشود. بی وای دی در نزدیکی ژنگژو کارخانه وسیعی دارد که مساحتی معادل ۱۰.۶ کیلومتر مربع (نزدیک به ۱۵۰۰ زمین فوتبال) را در بر میگیرد. در حال حاضر بی وای دی قادر است هر دقیقه یک خودرو تولید کند. کارخانه از چهار پردیس صنعتی تشکیل شده و دارای امکاناتی مانند پیست مسابقه، مونوریل اختصاصی و حتی رستوران زنجیرهای KFC است. فقط در سال گذشته، این کارخانه که از سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده، بیش از ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.
تاریخچه خارج از صنعت خودرو
بی وای که نام آن مخفف “رویایت را بساز” است، در سال ۱۹۹۴ با تمرکز بر تولید باتریهای قابل شارژ تأسیس شد. تا سال ۲۰۰۳ هیچ ارتباطی با صنعت خودرو نداشت، اما پس از ورود به این حوزه، با تولید نخستین خودروی خود به نام F۳ در سال ۲۰۰۵، سر و صدای زیادی به پا کرد. این برند در سال ۲۰۰۸ نخستین خودروی پلاگین هیبریدی تولید انبوه جهان، یعنی F۳DM را معرفی کرد. همین نوآوری باعث شد سرمایهگذار معروف، وارن بافت، سهمی از این شرکت را خریداری کند. از آن زمان، بی وای دی وارد حوزههای دیگری نظیر تولید اتوبوسهای برقی، تاکسیهای الکتریکی (مدل e۶) و همکاری با شرکتهایی مانند دایملر و تویوتا شد. همچنین در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه همهگیری کرونا، به بزرگترین تولیدکننده ماسک جهان بدل شد.
یکی از مزیتهای اصلی بی وای دی، استفاده از فناوری اختصاصی باتری LFP موسوم به Blade Battery است. این باتری نسبت به باتریهای NMC هم ایمنتر و هم ارزانتر است، هرچند ممکن است راندمان پایینتری داشته باشد. امروزه این باتریها نه تنها در محصولات خود بی وای دی بلکه در خودروهای برندهایی مانند تسلا، فورد، کیا، هیوندای و تویوتا نیز استفاده میشود.
در سال ۲۰۲۴ بی وای دی بیش از ۴.۲۷ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته که افزایشی بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد فروش آن در چین انجام میشود، اما این برند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از فروش خود را به بازارهای بینالمللی اختصاص دهد. مطابق تحلیلها، بی وای دی در مسیر تولید ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۵ و رسیدن به ۱۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد. رقمی که به رکورد ۱۰.۷ میلیونی تویوتا در سال ۲۰۲۴ بسیار نزدیک است.
بی وای دی در سالهای اخیر حضور پررنگی در استرالیا داشته است. مدل Atto ۳، بهعنوان نخستین محصول این برند، با فروش بیش از ۱۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳، سومین خودروی الکتریکی پرفروش استرالیا شد. پس از آن مدلهای Dolphin، Seal و اخیراً Sealion ۶ عرضه شدند. مدل Shark ۶ یک خودروی هیبریدی دوگانهسوز است که موفق به کسب عنوان خودروی سال استرالیا در ۲۰۲۴ شد. تا پایان ماه می ۲۰۲۵، این برند بیش از ۴۴ هزار دستگاه خودرو در بازار استرالیا فروخته است.
بی وای دی دیگر تنها یک خودروساز چینی نیست؛ این شرکت در حال تبدیلشدن به یکی از پیشتازان صنعت خودرو در جهان است. با سابقهای درخشان در فناوری باتری، گستره عظیم تولید و برنامهریزی دقیق برای بازارهای بینالمللی، بی وای دی تهدیدی جدی برای تسلا، تویوتا و دیگر برندهای مطرح جهانی محسوب میشود. آیندهای که شاید در آن، برترین خودروهای جهان نه در آلمان یا ژاپن، بلکه در چین تولید شوند.