طرح کالابرگ الکترونیکی از زمان آغاز دولت سیزدهم، با هدف حمایت از خانوارهای کمدرآمد و بهبود وضعیت معیشتی آنها، اجرایی شد. این طرح پس از وقفهای کوتاه در ابتدای دولت چهاردهم، از اسفندماه سال ۱۴۰۳ با تغییراتی دوباره به اجرا گذاشته شد.
در این طرح، به حساب سرپرستان خانوارهای دهکهای یک تا سه درآمدی، به ازای هر نفر و بر اساس بعد خانوار، ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهار تا هفت، به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان واریز میشود. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، شامل لبنیات، پروتئین و خواربار، اختصاص یافته است. در صورتی که خریدار بیش از سقف اعتبار تخصیصی خرید کند، باید مابهالتفاوت هزینه را خود پرداخت کند.
اعتبار این طرح جدای از یارانه ماهانه افراد است و تاکنون در دو مرحله شارژ شده است. این دو مرحله با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و به مرور به سایر دهکهای مشمول نیز تسری یافته است.
امکان استفاده از اعتبار این دو مرحله تا پایان خردادماه گذشته وجود داشت و قرار بود مرحله بعدی شارژ کالابرگ، منوط به تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، انجام شود. در اوایل خردادماه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی تأمین منابع برای پرداخت کالابرگ به سه دهک درآمدی خبر داد.
پس از آن، سخنگوی دولت اعلام کرد که طبق دستور رئیسجمهور، کالابرگ الکترونیکی باید برای تمام هفت دهک پرداخت شود. امکان پرداخت برای برخی دهکها وجود دارد، اما با تأکید رئیسجمهور بر پرداخت یکپارچه، این اقدام پس از تأمین کامل منابع مالی اجرایی خواهد شد.
در ادامه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی از تاریخ ۷ تیرماه سال جاری، با تأمین اعتبار به حساب سرپرستان خانوار دهکهای یک تا سه درآمدی، خبر داد. در این مرحله، دهکهای اول تا سوم، به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد که این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی اختصاص یافته است.
تعداد مشمولان مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی بیش از ۲۸ میلیون نفر است و این طرح در بیش از ۲۴۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۱ فروشگاه زنجیرهای اجرا میشود. مشمولان میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند یا از کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* استفاده کنند.