مدیرعامل شرکت فورد هشدار داده است که صنعت خودروهای برقی چین تهدیدی جدی برای خودروسازان آمریکایی است. جیم فَرلی، مدیرعامل فورد، طی یک سال گذشته نزدیک به ۶ تا ۷ بار به چین سفر کرده و اذعان داشته است که دستاوردهای چین در این حوزه برای او بسیار چشمنواز بوده است.
فرلی تاکید کرده است که نزدیک به ۷۰ درصد از خودروهای برقی جهان در چین تولید میشوند و فناوری بهکاررفته در این خودروها بهمراتب پیشرفتهتر از نمونههای غربی است. به گفته او، شرکتهایی مانند هواوی و شیائومی در هر خودرویی حضور پررنگ دارند و کاربرانی که از این خودروها استفاده میکنند، بدون نیاز به همگامسازی گوشی، میتوانند بهراحتی به اطلاعات و خدمات دیجیتالی خود دسترسی داشته باشند.
فرلی اذعان داشته است که فورد در حال حاضر توانایی ارائه چنین تجربه کاربری را ندارد، چرا که شرکتهایی مانند گوگل و اپل تصمیم به ورود به صنعت خودرو نگرفتهاند. او همچنین به هزینههای تولید و کیفیت بالای خودروهای چینی در مقایسه با نمونههای غربی اشاره کرده است.
مدیرعامل فورد هشدار داده است که این رقابت تنها محدود به خودروهای برقی نیست و در صورت شکست در این رقابت، آینده فورد با مخاطره مواجه خواهد شد.
این اظهارات در حالی است که فرلی پیشتر نیز از توانمندیهای رقبای چینی، بهویژه شیائومی، تمجید کرده بود. شیائومی اخیراً از دومین خودرو برقی خود، YU۷، رونمایی کرد که به عنوان یک شاسیبلند لوکس و پرقدرت، رقیبی جدی برای تسلا مدل Y بهشمار میرود. قیمت پایه این خودرو حدود ۳۵ هزار دلار تعیین شده است که بسیار کمتر از قیمت ۳۶ هزار و ۷۶۰ دلاری تسلا مدل Y است.