معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو از راه‌اندازی خط تولید گیربکس نیمه اتوماتیک DCT و هیبرید در این شرکت خبر داد.

مهدی پازوکی با اعلام این خبر افزود: سامانه هیبرید در این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر در حالت موازی است که برای یک خودرو سدان قابلیت رانندگی بسیار جذابی را ایجاد می‌کند.

در فاز نخست، گیربکس روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA به‌روزرسانی‌شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تیراژ اولیه تولید این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش می‌یابد.

به گفته وی، این گیربکس در فاز بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ بر روی خودروی ری‌را با موتور توربوشارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های فن‌آورانه ایران‌خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهره‌وری و سازگاری با محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.

پازوکی با اشاره به ویژگی‌های تارا هیبریدی گفت: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای ، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرایند شارژ باتری به‌ صورت داخلی انجام می‌شود. در این فن‌آوری، موتور برقی مسوول شتاب‌گیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش می‌ماند.

وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلووات‌ساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان می‌دهد.

معاون طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینه‌سازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.

با تحقق این پروژه، ایران‌خودرو گام بلندی به سوی بومی‌سازی فن‌آوری‌های روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برخواهد داشت.

توسط autokhabari.ir