ونوسیا وی آنلاین DDi و لاماری ایما هیبرید دو کراس اوور هیبریدی بازار ایران هستند که توسط شرکت تیگارد موتور و آرین پارس موتور عرضه می شوند. امروزه پیشرانه های تمام بنزینی به سمت قوای محرکه هیبرید در حال حرکت هستند. ماشین‌های هیبرید یا برقی-بنزینی دارای نقاط قوتی مانند مصرف سوخت کم و شتاب‌گیری سریعتر هستند.

اگر قصد خرید شاسی بلند هیبریدی دارید یا می‌خواهید بدانید کدام ماشین هیبرید وارداتی ارزش خرید بیشتری دارد، در این مطلب به مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با لاماری ایما هیبرید می‌پردازیم تا بدانید چه نقاط ضعف و قوتی در این دو محصول چینی دیده می‌شود.

ونوسیا یا ونوچیا یک برند نسبتاً جدید است که در اصل از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی دانگ‌فنگ چین محسوب می‌شود. این نشان در سال ۲۰۱۰ توسط گروه دانگ‌فنگ تاسیس شد. مدل وی آنلاین در سال ۲۰۲۰ در این شرکت متولد شد. این خودرو در قالب بدنه یک کراس‌اوور کامپکت به میدان راه پیدا کرده و نسخه پلاگین هیبرید آن نیز از سال ۲۰۲۱ تاکنون در سبد تولیدات ونوسیا حضور داشته است.

شرکت تیگارد موتور، به عنوان زیرمجموعه و شریک تجاری ماموت، عرضه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید را در بازار ایران بر عهده دارد.

لاماری ایما هیبرید نسبت به مدل بنزینی در بخش چهره مورد فیس لیفت قرار گرفته و از لحاظ فنی نیز با قوای محرکه کاملا متفاوت از نوع هایبرید یا برقی ـ بنزینی، عرضه شده است. لاماری ایما نام اصلی آن نیست، بلکه این خودرو در بازار بین‌المللی با نام فورتینگ تی۵ ایوو فروخته می‌شود و نسخه هیبریدی آن از سال ۲۰۲۳ به سبد تولیدات گروه دانگ فنگ اضافه شده است.

در بازار ایران نیز شرکت آرین پارس موتور ابتدا مدل بنزینی لاماری ایما را به صورت مونتاژی عرضه کرد و از سال ۱۴۰۳، نسخه هیبرید فیس لیفت این خودرو را به صورت وارداتی به مشتریان خود تحویل داده است.

با توجه به رده قیمتی و نوع کلاس این دو محصول، باید اقرار کرد که هر دو خودرو حاضر در این مقایسه، استایل جذاب و همسو با سلیقه‌های طیف گسترده مشتریان را از خود به نمایش می‌گذارند.

هر دو خودرو استایل لوکس، اسپرت و زیبایی ارائه می‌دهند، با این تفاوت که محصول ونوسیا در بازار ایران کمتر دیده شده و احتمالاً بیشتر می‌تواند سرها را به سمت خود بچرخاند.

در مورد کابین ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید، فرم داشبورد یا رودری‌های آن طراحی نسبتاً کلی گرا و با جزئیات کمتری دارد. نمایشگر مالتی‌مدیای بزرگ در ناحیه فوقانی داشبورد، اکثر اطلاعات مورد نیاز و عملیات کنترل را بر عهده دارد.

در کابین لاماری ایما هیبرید، تزیینات فسفری رنگ تاکید بر هیبرید بودن خودرو دارند و فرم خاص دسته دنده کریستالی به همراه رویه های پلاستیکی طرح فیبر کربن در کنار روکش‌های چرمی پنل درها با دوخت فسفری، حس تجملاتی تری به کابین لاماری ایما هیبرید بخشیده است.

داخل کابین ونوسیا با متریال لوکس و نسبتاً مرغوب بیشتری روبه‌رو می‌شوید که از لحاظ کیفی نسبت به کابین لاماری ایما هیبرید سطح بالاتر احساس می‌شود.

در مورد میزان فضای داخل، به‌ویژه صندلی‌های ردیف دوم، می‌توان گفت که دو تا سه نفر سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند در ردیف دوم این خودروها تقریبا به صورت راحت حضور پیدا خواهند کرد.

صندوق عقب ونوسیا وی آنلاین DDi حدود ۶۰۵ لیتر گنجایش بار به صورت استاندارد دارد. اما صندوق عقب لاماری ایما هیبرید حدود ۴۸۰ لیتر ظرفیت دارد که تقریبا به اندازه خودروی ال ۹۰ است.

درست است که هر دو خودرو سیستم پیشران هیبریدی دارند اما یکی هیبرید معمولی است و دیگری پلاگین هیبرید.

ونوسیا وی آنلاین دارای سامانه فنی پلاگین هیبرید یا قابل شارژ با شارژر است. این پیشرانه شامل یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ TGDi است که بیشینه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

در سمت دیگر لاماری ایما نیز با ترکیبی از یک موتور برقی و موتور الکتریکی به میدان آمده است. حداکثر توان ترکیبی این مجموعه حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس E-CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتا لذت‌بخش به نظر می‌رسد که علت آن می‌تواند استفاده از سیستم تعلیق مستقل مالتی‌لینک یا چند اتصالی در محور عقب آن‌ها باشد.

خوشبختانه هر دو کراس‌اوور چینی هیبریدی امکانات نسبتاً متنوعی در زمینه تجهیزات ایمنی و آپشن‌های رفاهی ارائه داده‌اند که شامل مواردی مثل رادار نقطه کور، سقف پانوراما، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سردکن صندلی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی و… می‌شود.

اگر یک کراس اور زیبا با سیستم پیشرانه هیبریدی، امکانات متنوع کابین جادار، طراحی اسپرت و جوان پسند به همراه شتاب و سواری مهیج نیاز دارید هر کدام از این دو خودرو گزینه‌های مناسبی در بازار کنونی ایران محسوب می‌شود.

بنابراین به‌طور کلی دردسرهای نگهداری خرید لاماری ایما هیبرید برای مشتریان ایرانی کمتر برآورد می‌شود و احتمالاً هنگام فروش نیز مشتریان بیشتری حاضر به خرید این خودرو خواهند شد.

با این حساب اگر یک ماشین با قابلیت تبدیل زودتر به پول نقد، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و به طور کلی دردسر نگهداری پایین‌تر می‌خواهید، احتمالاً خرید لاماری ایما هیبرید باید در اولویت شما قرار گیرد، مگر آنکه ونوسیا وی آنلاین نیز به صورت پرتیراژ در بازار ما عرضه شود و لوازم و خدمات آن نیز حداقل در شهرهای بزرگ، به صورت وسیع‌تر در اختیار مشتریان باشد.

توسط autokhabari.ir