ایران خودرو در حال توسعه یک گیربکس هیبریدی پیشرفته به نام DHT است که از بهمن ۱۴۰۳ و همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در این شرکت آغاز شده است. این پروژه ملی قرار است در تیر ماه ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه شود.

مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد که سیستم هیبریدی این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر است که قابلیت رانندگی بسیار جذابی را برای خودروهای سدان فراهم می‌کند.

در مرحله اول، گیربکس DHT روی خودروی تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA نصب خواهد شد و تولید اولیه آن به ۶ هزار دستگاه در سال خواهد رسید که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

پازوکی افزود که این گیربکس در مرحله بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ روی خودروی ری‌را با موتور توربوشارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهم‌ترین طرح‌های فن‌آورانه ایران خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهره‌وری و سازگاری با محیط‌زیست است.

ویژگی‌های تارا هیبریدی شامل کانسپت HEV، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران، بدون نیاز به اتصال به برق شهری و انجام فرایند شارژ باتری به‌صورت داخلی است. باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی دارای ظرفیت ۱.۸ کیلووات‌ساعت است و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است.

با تحقق این پروژه، ایران خودرو گام بلندی به سوی بومی‌سازی فن‌آوری‌های روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی خواهد برداشت.

توسط autokhabari.ir