در این مطلب قصد داریم تا طراحی و استایل ائودی Q4 میراث دار مدرن ائودی که در سال 2021 بر اساس پلتفرم MEB فولکس واگن توسعه یافته بپردازیم.
در دورانی که خودروهای الکتریکی، انقلابی در صنعت خودروسازی به پا کرده اند، این احساس وجود داشت که این خودروها عموما در قالب محصولاتی کوچک و تا حدی مقرون به صرفه طراحی، تولید و عرضه خواهد شد. اما در واقعیت اتفاق دیگری را شاهد بودیم و آن عرضه انواع کراس اوورها و اس یو وی های برقی در کلاس های مختلف بود که سبب شد تا این محصولات مدرن، از نظر بصری، استایل و ظاهری نزدیک به خودروهای درون سوز پیدا کنند. تا جایی که حتی بسیاری از خودروسازان برای کاهش هزینه ها و البته موفقیت بیشتر در بازار، بعضی از مدل های EV را با طراحی کاملا مشابه با نسخه های بنزینی طراحی کنند.
یکی از غول های خودروسازی آلمان و جهان یعنی ائودی نیز از برندهایی به شمار می رود که به توسعه محصولات برقی در سگمنت کراس اوور و اس یو وی توجه ویژه ای داشته است. یکی از این مدل ها که چهارمین عضو از خانواده برقی های ائودی با نام «e-tron» است، کراس اوور Q4 e-tron بوده که در دو نسخه استاندارد و اسپرت بک«Sportback» از سال 2022 به بازار جهانی عرضه شده اند. طراحی Q4 این خودروساز پرآوازه را نسبت به طراحی یک محصول مدرن برای استفاده های روزمره را به نمایش می گذارد.
### طراحی Q4 e-tron در بدنه؛ ترکیی زیبا از فرم و عملکرد
ائودی Q4 e-tron, در واقع یک کراس اوور جمع و جور طراحی شده بر پایه کانسپتی با همین نام است که نخستین بار در سال 2019 در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد و توسط مرکز طراحی این شرکت و تحت مدیریت مارک لیخته «Marc Lichte» رئیس سابق دپارتمان طراحی ائودی توسعه پیدا کرده است.
کراس اوور جمع و جور Q4 e-tron که بر روی پلت فرم MEB گروه فولکس واگن ساخته شده است، از یک طراحی عضلانی برخوردار شده و اوورهنگ های کوتاه جلو، قوس های چرخ بزرگ و خطوط برجسته از جمله ویژگی های ظاهری آن به شمار می آید.
در نمای جلو، Q4 ای ترون با جلو پنجره چندضلعی آشنا و چراغ هایی که تکمیل کننده آن هستند، حالتی قائم و بلند داشته و به عنوان یک ائودی با چهره ای مستحکم و قدرتمند قابل شناسایی است.
چراغ ها ماتریکسی LED جلو، با فرمی که یادآور سبک طراحی محصولات ائودی است و گرافیک خاص آن ویژگی های آوانگارد این نما را افزایش داده اند.
گلگیرهای برجسته و عضلانی شده، یکی دیگر از ویژگی های طراحی کلاسیک Q4 e-tron است که در نمای جانبی چهره آن را متمایز کرده است.
هنگام مشاهده بدنه از کنار، ستون های A که به طور غیر معمولی تخت و مسطح هستند، توجه ها را به خود جلب می کند که البته به کل «greenhouse» جریانی زیبا بخشیده است.
همچنین بدنه نسخه استاندارد Q4 e-tron با ضریب درگ 0.28 از آیرودینامیک بالایی برخوردار است و این نشان از ترکیب مهندسی شده زیبایی شناسی و کارایی توسط سازنده است.
در نمای پشتی، اولین نکته ای که نظر را به خود جلب می کند، توجه به جزئیات در اجرای فرم پردازی عناصر است تا هارمونی مناسبی، بخصوص با نمای جلو ایجاد کند.
یک نوار نسبتا پهن و عریض که دو چراغ را به یک دیگر متصل کرده است، در کنار گرافیک و الگوهای LED ان، ضمن ایجاد حالت عریض در این نما, به عنوان عنصری از محصولات e-tron ائودی شناخته می شود.
### طراحی Q4 e-tron در کابین؛ کاراکتر پیشرفته و هیجان انگیز
با ورود به فضای داخلی، شخصیت پیشرفته خودرو، هیجان نمای بیرونی را به کابین منتقل و آن را حفظ می کند.
داشبورد بین دو حجم قرار گرفته است. اولی جمع و جور، در سمت چپ با دریچه هوا متضاد و دومی بزرگتر، در سمت راست با دریچه هوا یکپارچه شده که تا درب سرنشین امتداد پیدا کرده است.
نمایشگر مرکزی لمسی که به سمت راننده قرار دارد، از طریق یک قطعه تزئینی به قسمت بالای داشبورد متصل شده است.
از نظر فضای کابین نیز با توجه به ابعاد جمع و جور بدنه، اما Q4 e-tron کاملا جادار بوده و فضای راحتی را برای سرنشینان ایجاد کرده است.
کیفیت مواد و متریال داخلی نیز کاملا در حد و اندازه های برندی مانند ائودی بوده و کم لطفی است اگر بخواهیم ایرادی از آن ها بگیریم.
### جمع بندی نهایی
ائودی Q4 e-tron به عنوان یک کراس اوور جمع جور برقی، از ظاهری جذاب از خطوط و سطوحی دقیق و مهندسی شده برخوردار است که به دور از هرگونه اضافه کاری در پردازش عناصر و جزئیات ، حس حالی تهاجمی، مدرن و البته خاص به آن بخشیده است.