همه ما آگاه هستیم که موتورسیکلت خطر بیشتری نسبت به خودرو دارد، اما این بار قصد داریم با استفاده از آمار و ارقام، میزان مرگ و میر و تصادفات موتورسواران را بررسی کنیم.
سوار شدن بر موتورسیکلت بدون شک تجربه هیجانانگیزی است. موتورسیکلتهایی با صدای عالی، بخشی از تجربهای هستند که به شما اجازه میدهد باد را احساس کنید و مناظر را به شکلی تجربه کنید که خودروها نمیتوانند با آن رقابت کنند. اما با وجود این هیجان، سفر با موتورسیکلت خطرات واقعی به همراه دارد که اغلب تا زمانی که دیر شود، نادیده گرفته میشود.
آخرین سالی که دادههای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در دسترس است، سال ۲۰۲۳ است. در این سال، ۶۳۳۵ موتورسوار آمریکایی در تصادفات جان باختند که بالاترین رقم ثبتشده از سال ۱۹۷۵ است. این آمار نشاندهنده روند نگرانکنندهای است.
در حالی که موتورسیکلتها تنها ۳.۴ درصد از کل وسایل نقلیه را تشکیل میدهند، موتورسواران ۱۵ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با ترافیک را به خود اختصاص دادهاند. این تفاوت قابلتوجه نشاندهنده آسیبپذیری واقعی رانندگان موتورسیکلت در مقایسه با افرادی است که در خودروها، کامیونها و شاسیبلندها قرار دارند.
فاصله ایمنی بین خودروها و موتورسیکلتها بسیار بزرگ است. موتورسواران بیش از ۲۰ برابر بیشتر از سرنشینان خودروها به ازای هر ۱.۶ کیلومتر طی شده در تصادفات جان خود را از دست میدهند و پنج برابر بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند. حدود چهار مورد از هر پنج تصادف موتورسیکلت منجر به آسیب یا مرگ میشود.
گزارشها نشان میدهند که بسیاری از تصادفات مرگبار در موقعیتهای ترافیکی رایج رخ میدهند، مانند برخوردهای روبهرو که ۷۷ درصد از تصادفات مرگبار بین موتورسیکلت و خودرو را تشکیل میدهند.
خطر آسیبدیدگی یا مرگ در موتورسیکلت بهطور قابلتوجهی با مصرف الکل افزایش مییابد. در سال ۲۰۲۲، ۲۹ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات جان باختند، سطح الکل خون بالاتر از ۰.۰۸ درصد داشتند.
با این حال، راههایی برای کاهش ریسک توسط راکبان وجود دارد. استفاده مداوم از کلاه ایمنی تأییدشده اولین اقدام ایمنی است که همه موتورسواران میتوانند و باید انجام دهند. استفاده از کلاه ایمنی احتمال مرگ را بیش از یکسوم کاهش میدهد. خوشبختانه، استفاده از کلاه ایمنی از کمتر از نیمی از راکبان در سال ۲۰۰۵ به حدود ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.