فناوری دستگیرههای مخفی درب خودرو به یک ترند رایج در صنعت خودروسازی بدل شده است. این دستگیرهها بهجای قرار گرفتن بهصورت برجسته روی دربها، بهطور یکپارچه در بدنه ادغام میشوند تا ظاهری صاف و جذاب ایجاد کنند. خودروهای مدرنی مانند تسلا مدل S از این نوع دستگیرهها استفاده میکنند.
با این حال، این طراحی مشکلات متعددی به همراه دارد. بسیاری از خودروهایی که از دستگیرههای مخفی استفاده میکنند، دربهای موتوردار نیز دارند. این دربها با فشار دادن یا لمس دستگیرههای مخفی باز میشوند. مشکلاتی مانند ناتوانی در باز کردن دربها در شرایط اضطراری یا پس از تخلیه باتری خودرو میتواند خطرات جدی برای رانندگان و سرنشینان ایجاد کند.
در برخی موارد، رانندگان نتوانستهاند در شرایط اضطراری از خودرو خارج شوند. همچنین، دربهای موتوردار پس از تخلیه باتری خودرو از کار میافتند و باز نمیشوند. این مشکلات در خودروهای مختلف از برندهای تسلا، فولکسواگن، ریویان و کادیلاک گزارش شده است.
متأسفانه، حوادث دلخراشی به دلیل غیرقابلاستفاده بودن دستگیرههای مخفی در شرایط اضطراری رخ داده است. در سال ۲۰۱۸، مردی در اوهایو پس از تخلیه باتری خودرو کادیلاک خود نتوانست از آن خارج شود و پس از ۱۴ ساعت، همسایهاش او را نجات داد.
فناوریهای جایگزین دیگری برای دستگیرههای مخفی درب خودرو وجود دارد. برخی خودروها مانند مکلارن آرتورا از برآمدگیهای کوچک مخفی در دربها استفاده میکنند که مانند دستگیره عمل میکنند. خودروهای دیگری مانند فورد موستانگ مک ای و شورولت کوروت دستگیرههای خود را با ادغام در بدنه پنهان کردهاند.
فیات نیز دستگیرهای همسطح معرفی کرد که با فشار دادن یک طرف، اهرمی بیرون میزد که راننده یا سرنشین میکشید تا درب را باز کند. این فناوری توسط چندین برند از جمله تسلا، استون مارتین و هیوندای استفاده شده است.