شرکت جیلی با خرید برند لوتوس، شروع امیدوارکنندهای داشت، اما مدیریت ضعیف و تصمیمات اشتباه این برند بریتانیایی را به حاشیه کشانده و آینده آن را با خطر مواجه کرده است.
در ابتدای ورود جیلی به بازارهای غربی، این شرکت چینی موفقیتآمیز بود و توانست با مدیریت ولوو، آن را به یک بازیگر برجسته در بخش خودروهای لوکس تبدیل کند. با این حال، موفقیت اولیه جیلی در بازارهای غربی تداوم نیافت. پولستار علیرغم عرضه خودروهای قابل قبول، با ضررهای هنگفت مواجه شد و ولوو پس از گسترش بیش از حد محصولات خود، با کاهش فروش دردناکی روبرو شد.
خرید لوتوس توسط جیلی در ابتدا اتفاق خوبی به نظر میرسید، زیرا لوتوس در وضعیت بحرانی قرار داشت و جیلی برای نجات آن وارد عمل شد. در روزهای ابتدایی، اوضاع رو به بهبود بود. جیلی به تدریج سرمایهگذاری کرد و با توسعه امیرا، اجازه داد لوتوس با میراث خودروهای اسپرت خود بدرخشد.
با این حال، با افتتاح یک مرکز طراحی جدید در میدلندز، اولین نشانههای تغییر هویت لوتوس نمایان شد. جیلی مدلهای جدیدی معرفی کرد که عمدتاً خودروهای الکتریکی توسعه یافته و ساخته شده در چین بودند. این خودروها با عجله برای پاسخ به تقاضای پیشبینی شده شاسیبلندها و سدانهای لوکس الکتریکی تولید شدند، اما تقاضا به سرعت رو به کاهش گذاشت.
این اقدامات باعث تضعیف قلب لوتوس، یعنی هِثل، و تخصص آن شد. سرمایههای کلان جیلی نیز به درستی مدیریت نشد. این شرکت مدیران بالا ردهای را به کار گرفت که هیچ احترامی برای لوتوس قائل نبودند و امکانات پرزرقوبرقی را در لندن و آمستردام راهاندازی کرد که باعث فاصله بیشتر بین لوتوس اصیل و محبوب شد.
هفته گذشته خبر رسید که مذاکرات متعددی بین دولت بریتانیا، جیلی و لوتوس انجام شده است. جیلی تأکید دارد که همچنان جایگاه لوتوس را در هثل حفظ خواهد کرد، اما یک چیز قطعی است، جیلی مدیریت ضعیفی داشته و ممکن است در نهایت باعث نابودی یکی از تحسینشدهترین مکانهای صنعت خودروی بریتانیا شود.