صنعت تایر کشور سالهاست که با مشکلات ساختاری، تحریم‌های خارجی و بی‌ثباتی سیاست‌گذاری داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال، تولیدکنندگان این حوزه همچنان تلاش می‌کنند تا چرخ تولید را در حرکت نگه دارند. اما چالش‌هایی مانند تامین ارز، بدهی‌های کلان خودروسازان، فشارهای ناشی از مدیریت مصرف انرژی و ورود بی‌ضابطه تایرهای بی‌هویت خارجی، توازن این صنعت را به شدت تهدید می‌کند.

در این میان، برخی از سودجویان با دور زدن ضوابط قانونی و استانداردهای کیفی، بازار را از تایرهای نامطمئن پر کردند؛ موضوعی که می‌تواند به بحرانی جدی در ایمنی حمل‌ونقل و بقای تولید داخلی منجر شود.

جمال میرزایی، عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز، در این باره می‌گوید: «ما علی‌رغم تمام بحران‌هایی که اخیرا کشور با آن مواجه شد، توانستیم حداکثر ظرفیت تولید را حفظ کنیم. برای تامین مواد اولیه، از ظرفیت تامین‌کنندگان داخلی و واردکنندگان استفاده کردیم و خوشبختانه با ما همکاری خوبی داشتند. همه تلاش ما این بود که تولید متوقف نشود و بحران در بازار تایر به وجود نیاید».

وی افزود: «ما در دوره‌های اوج مصرف، مجبور به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی هستیم. برنامه مدیریت مصرف را به‌طور جدی اجرا می‌کنیم تا خط تولید آسیب نبیند».

میرزایی همچنین به مشکل بدهی‌های خودروسازان به صنعت تایر اشاره کرد و گفت: «بخش زیادی از مطالبات ما مربوط به خودروسازان است. این شرکت‌ها خودشان هم با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باعث شده مطالبات صنعت تایر به حدود ۴ هزار میلیارد تومان برسد».

وی در خصوص آزادسازی قیمت تایر نیز گفت: «اکنون زمان مناسبی برای پیگیری آزادسازی قیمت تایر نیست. شرایط اقتصادی کشور و اولویت‌های دولت فعلا اجازه نمی‌دهد به این مسئله ورود جدی شود».

میرزایی همچنین به موضوع واردات تایرهای خارجی و ادعای برخی از مونتاژکاران خودرو مبنی بر کیفیت بهتر این تایرها نسبت به تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: «این حرف‌ها بیشتر از آنکه فنی باشند، ناشی از منافع برخی واردکنندگان است. متأسفانه بخشی از تایرهای وارداتی، نه برند معتبر دارند و نه کیفیت قابل قبول؛ حتی برخی از آنها تولیدکننده مشخصی ندارند».

وی پیشنهاد کرد: «لازم است که واردات تایر فقط از طریق برندهای معتبر و تولیدکننده‌های مشخص انجام شود. باید مراکز آزمون رسمی، بررسی کیفیت و استاندارد تایرها را به‌عهده بگیرند و صرفاً به مجوزهای کاغذی اکتفا نشود».

توسط autokhabari.ir