به گزارش مجله ماشین، آئودی ۸۰ واریانت که در تصاویر مشاهده میکنید، نه تنها یک خودروی کلاسیک زیباست، بلکه نمادی از مسیر پرفراز و نشیب و نوآوری در تاریخچهی درخشان صنعت خودروسازی آلمان است. این خودرو که در حال حاضر در ناوگان میراثی آئودی انگلستان قرار دارد و به دلیل شماره پلاک خود با محبت “رالف” نامیده میشود، نقش مهمی در شکلگیری آئودی مدرن ایفا کرده است.

در ابتدا، شرکت DKW به عنوان تامینکننده اصلی موتورسیکلت در جهان شناخته میشد و بعدها به یکی از چهار حلقه درهمتنیدهی نشان اتویونیون (Auto Union) تبدیل شد. DKW نقش کلیدی در معرفی و تثبیت سیستم دیفرانسیل جلو (Front-Wheel-Drive) در خودروهای سواری ایفا کرد. مدلهای اولیه DKW که از همین پیکربندی دیفرانسیل جلو که در آن زمان هنوز نادر بود استفاده میکردند، دارای بدنهای از تخته سهلا با روکش چرمی بودند و نیروی خود را از یک موتور سهسیلندر دوزمانه موتورسیکلت میگرفتند. اگرچه این شرکت بعدها به ساختار تمام فولادی و یکپارچه روی آورد، اما تا آخرین مدلی که نشان DKW را بر خود داشت، یعنی F-102، از همان فرمت موتور اولیه استفاده میکرد.

با وجود بهروزرسانیهایی که با همکاری دایملر-بنز (که در دهه ۱۹۶۰ برای مدت کوتاهی مالک اتویونیون بود) صورت گرفت، این پیشرانه که قبلاً بسیار مورد تحسین قرار گرفته بود، رفتهرفته کارایی خود را از دست داد. اندکی پس از آنکه فولکسواگن در سال ۱۹۶۴ کنترل چهار برند اتویونیون را در دست گرفت، این پیشرانه قدیمی کنار گذاشته شد. به جای آن، یک موتور چهارسیلندر چهارزمانه پیشرفته و بهینهسازی شده، که در ابتدا توسط دایملر-بنز پایهگذاری شده و سپس توسط لودویگ کراس (Ludwig Kraus)، مدیر فنی اتویونیون توسعه یافته بود، معرفی شد.

اولین مدل خودرویی که از این موتور جدید استفاده کرد، منطقاً قرار بود DKW F-103 نامیده شود. اما فولکسواگن تصمیم گرفت برای ایجاد تمایز بیشتر بین نسلهای جدید و گذشته، نام برندی را که ۲۶ سال راکد مانده بود، احیا کند و این خودروی جدید را به سادگی ” آئودی ” نامید.

این خودروی جدید و سرنوشتساز، که ارتباط بصری واضحی با F-102 داشت، بعدها به مدلهای آئودی ۶۰، ۷۵، ۸۰ و سوپر ۹۰ تبدیل شد که نامگذاری آنها بر اساس توان خروجی موتور انجام میگرفت. این خودروها در انواع بدنه سدان دو درب و چهار درب و همچنین در فرم استیت (Estate) با نام واریانت (Variant) موجود بودند. نکته قابل توجه این است که مدل واریانت درصد بالایی از فروش کلی آئودی را به خود اختصاص داد که نشاندهنده محبوبیت این خودروی خانوادگی در آن زمان بود.

مشخصات فنی آئودی ۸۰ واریانت (۱۹۶۸)
- تعداد سیلندر: چهار سیلندر خطی
- حجم موتور: ۱۶۹۶ سیسی
- حداکثر توان: ۸۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۳۰ نیوتنمتر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت (۹۴ مایل بر ساعت)
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۱۴.۰ ثانیه (۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت)
- گیربکس: چهار سرعته دستی
- سیستم محرکه: دیفرانسیل جلو (Front-wheel-drive)
- وزن خالص: ۱۰۲۵ کیلوگرم
برچسب ها: آئودی
لینک کوتاه نوشته
معرفی آئودی ۸۰ واریانت ۱۹۶۸: میراثی از نوآوری در صنعت خودرو
کپی لینک
source