به گزارش مجله ماشین، در دنیای موتورسیکلت‌های کلاسیک و سفارشی، نام هولگر برویر (Holger Breuer) و کارگاه HB-Custom برای علاقه‌مندان حرفه‌ای آشناست. این استاد آلمانی بارها ثابت کرده که در بازطراحی و ارتقای موتورسیکلت‌های قدیمی، چیزی جز کمال نمی‌پذیرد. پروژه جدید او نیز از این قاعده مستثنی نیست: بازسازی کامل کاوازاکی Z1000 مدل ۱۹۷۸، با حفظ روح اصیل موتورهای UJM (Universal Japanese Motorcycle).

موتور مورد نظر در ابتدا یک نسخه دستکاری‌شده‌ی Streetfighter بود که به‌دلیل استفاده افراطی از قطعات افترمارکت (پس‌ازبازار)، چندان باب طبع مالک جدید نبود. او آن را به دست برویر سپرد تا از نو طراحی شود.

در گام نخست، بسیاری از اجزای ناسازگار ( مانند بازوی نوسانی K&J، اگزوز پرصدای ماروینگ و تایر عقب پهن ۱۸۰ میلی‌متری) حذف شدند. هدف، بازگشت به پلتفرمی پاک و آماده برای ساخت یک موتور سفارشی حرفه‌ای بود.

بازوی عقب اصلی کاوازاکی دوباره نصب شد و با کمک‌فنرهای قابل‌تنظیم YSS همراه شد. در جلو نیز از همان کمک‌فنرهای کارخانه‌ای استفاده شد، البته با فنرهای مدرن و کاهش ارتفاع.

کاوازاکی Z1000 کاستوم
کاوازاکی Z1000 کاستوم

رینگ‌های ۱۸ اینچی پره‌ای به‌همراه تایرهای Roadmaster از دانلوپ، ظاهر کلاسیک و جذاب موتور را تکمیل می‌کنند. ترمزهای استاندارد در هر دو محور حفظ و بازسازی شده‌اند تا عملکرد مناسبی در توقف داشته باشند.

باک این موتورسیکلت از مدل Royal Enfield Continental GT 650 انتخاب شده؛ انتخابی جسورانه که با دقت فراوان در شاسی Z1000 جای‌گذاری شده است. کاورهای جانبی اصلی حفظ شده‌اند و باک جدید را به‌خوبی همراهی می‌کنند. زین جدید، تماماً دست‌ساز، با چرم مشکی و طراحی دو نفره ارائه شده که روی یک زیرفریم حلقه‌ای نصب شده و به گلگیر عقب سفارشی مجهز است. در عقب، چراغ ترمز LED دایره‌ای و محل نصب پلاک دیده می‌شود، در کنار چراغ‌های راهنمای کوچک که روی فریم نصب شده‌اند.

در جلو، گلگیر کوچک اما کاربردی قرار گرفته و جالب اینکه هولگر چراغ جلوی فابریک را حفظ کرده تا حس کلاسیک UJM همچنان حفظ شود. همچنین، قفل سوئیچ مربوط به یک موتورسیکلت قدیمی BMW به‌شکلی هوشمندانه روی پایه چراغ نصب شده است.

کاوازاکی Z1000 کاستوم
کاوازاکی Z1000 کاستوم

در بخش هدایت، کیلومترشمار دیجیتال Motogadget Motoscope Tiny روی پایه‌ای سفارشی قرار گرفته و به فرمان جدید Gazzini متصل است. اجزایی همچون پمپ ترمز Magura HC1، دسته کلاچ V-Trec، دریچه گاز Domino، کلیدهای مینیمال، گریپ‌های لوکس و راهنماهای انتهای فرمان از برند Motogadget انتخاب شده‌اند.

اگرچه آینه عقب در تصاویر دیده نمی‌شود، احتمالاً در نسخه نهایی نصب خواهد شد. سیستم برق‌رسانی نیز به‌طور کامل بازطراحی شده و از قطعات مدرن Axel Joost Elektronik و جرقه‌زن Dynatek استفاده شده است.

موتور چهار سیلندر خطی این کاوازاکی بازسازی کامل شده و اکنون از کاربراتورهای Mikuni RS38 با فیلترهای K&N در ورودی و سیستم اگزوز Shark در خروجی بهره می‌برد. لوله‌های استیل در قالب آرایش چهار به دو طراحی شده‌اند و با ظاهری درخشان و حرفه‌ای، نگاه هر بیننده‌ای را جذب می‌کنند.

در نهایت، بدنه با رنگ پایه مشکی و تزئینات طلایی پوشیده شده که در کنار قطعات فلزی صیقلی و جزئیات کروم، ظاهری لوکس و خاص به این موتور سفارشی بخشیده است. نتیجه نهایی، موتوری است که در نگاه اول شبیه به محصولی کارخانه‌ای از دهه ۷۰ میلادی به‌نظر می‌رسد.

لینک کوتاه نوشته

معرفی کاوازاکی Z1000 کاستوم: کاملاً تازه با حفظ اصالت ژاپنی