منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 12:35

عکاس
علیرضا پاداش

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

در این مطلب سعی داریم با نگاهی به بخش‌های مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳ را مورد برسی قرار دهیم.

مزدا ۳ یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای سدان کامپکت در بازار ایران است که سابقه‌اش به سال‌های همکاری گروه بهمن و مزدا برمی‌گردد. نسل اول و دوم این خودرو در بازار ایران حضور داشت و مونتاژ می‌شد و حالا نسل چهارم آن از طریق آفتاب خودرو و گروه بهمن موتور به‌صورت وارداتی در بازار ایران حضور یافته است. در این نسخه، مزدا تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا با طراحی Kodo، پیشرانه اسکای‌اکتیو، امکانات رفاهی و تکنولوژی‌های ایمنی روز، جایگاه خود را در میان رقبا مستحکم کند. در ادامه به‌طور کامل و با جزئیات دقیق به بررسی و امتیازدهی به مزدا ۳ وارداتی در آیتم‌های مختلف می‌پردازیم.

قدرت موتور و شتاب‌گیری – امتیاز ۷.۵ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

مزدا ۳ وارداتی توسط آفتاب خودرو و BM Cars با موتور ۲.۰ لیتری اسکای‌اکتیو-G عرضه می‌شود که ۱۹۹۸ سی‌سی حجم دارد و توان تولید ۱۵۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک اسکای‌درایو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب رسمی صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۸.۹ ثانیه ثبت شده و در بررسی‌های میدانی چیزی حدود ۱۰ ثانیه به ثبت می‌رسد و حداکثر سرعت به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای خودرویی در این کلاس، عملکردی چابک و متناسب با ذات اسپرت مزداست. در موضوع شتاب‌گیری، طبیعتاً شتاب لحظه‌ای به‌اندازه خودروهای هم‌رده هیبرید یا توربوشارژ نیست اما مثل همیشه مزدا در زمینه لذت رانندگی و توان موتور شما را ناامید نخواهد کرد و تجربه یک رانندگی هیجان‌انگیز را فراهم می‌کند.

کم‌استهلاک بودن و دوام فنی – امتیاز ۸ از ۱۰

این پیشرانه بدون توربو طراحی شده تا در عین کارایی، استهلاک کمی داشته باشد. نسبت تراکم ۱۳:۱ به دلیل تکنولوژی خاص سوپاپ‌ها و محفظه احتراق، مشکلی با بنزین سوپر ندارد. مالکان ایرانی گزارش می‌کنند که این موتور بدون استفاده از اکتان بوستر و حتی با بنزین معمولی نیز بدون مشکل کار می‌کند و مشکل ناک زدن به چشم نمی‌خورد. به علاوه، ذات مزدا و ژاپنی بودن آن (هرچند که گفته می‌شود توسط گروه چانگان در چین مونتاژ می‌شود) به این معناست که با ماشینی با دوام بسیار بالا و مقاومت فوق‌العاده روبه‌رو هستیم که مثل همیشه کم‌استهلاک است. موتور تنفس طبیعی و گیربکس AT طبیعتاً نسبت به خودروهای روز دنیا کم‌استهلاک‌تر محسوب می‌شوند. به‌هرحال، همچون نسل‌های گذشته، یکی از نقاط قوت اصلی این خودروی ژاپنی کیفیت و دوام بسیار بالای آن است.

راحتی و کیفیت سواری – امتیاز ۷ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

این خودرو بر روی شاسی Mazda BP Platform ساخته شده که با تعلیق مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب سواری نیمه‌اسپرتی دارد. در نتیجه، در سرعت‌های بالا و سرپیچ‌ها استوار است اما در خیابان‌های ناهموار کمی ضربه‌ها را منتقل می‌کند. با وجود این، کیفیت اتاق، ایزولاسیون صدا (NVH) و عایق‌بندی کابین فوق‌العاده است. سطح صدای جاده‌ای در سرعت ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۶۵ دسی‌بل ثبت شده است. استفاده نکردن از تعلیق عقب مولتی‌لینک در این خودرو با این سطح قیمتی جای سؤال دارد. علی‌رغم اینکه از یک تعلیق نیمه‌مستقل با فناوری‌های روز استفاده شده، اما صدای سیستم تعلیق برای سرنشین عقب به گوش می‌رسد و به‌هرحال به‌خصوص با رینگ‌های ۱۸ اینچی، نرمی مولتی‌لینک را شاهد نیستیم.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی – امتیاز ۶ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

واقعیت این است که درباره این بخش فعلاً نمی‌توان نظر قطعی داد. بنابر شرایط و قوانین واردات، سقف قیمتی و مواردی از این دست، احتمالاً آپشن‌ها و امکانات موجود در هر سری واردات دچار تغییر شوند. با این حال طبق تیپ پایه و اصلی که آفتاب خودرو اولین‌بار وارد کرد می‌توان گفت نبود برخی امکانات رایج به چشم می‌خورد. در این خودرو دوربین ۳۶۰، گرم‌کن یا سردکن حتی برای راننده، شارژر وایرلس، کول‌باکس و تعدادی دیگر از آپشن‌های رایج وجود ندارد. در عین حال، برخی امکانات مانند مموری صندلی، صندلی ۸ حالته برقی راننده، سنسور پارک، اپل‌کارپلی، تهویه مطبوع دوگانه دیجیتال، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۸.۸ اینچی همراه کنترلر چرخشی (Commander)، سیستم صوتی BOSE با ۱۲ بلندگو، سانروف، چراغ‌های جلو LED تطبیقی (ALH)، آینه‌های جانبی برقی تاشو با گرم‌کن و کروز کنترل تطبیقی وجود دارد که این خودرو را در سطح آپشنی تقریباً متوسط قرار می‌دهد. کیفیت عملکرد این امکانات خوب است و ضعف محسوسی ندارند. البته همان‌طور که گفته شد احتمالاً این لیست در هر دوره ثبت سفارش و در هر شرکت واردکننده تغییراتی خواهد داشت.

هندلینگ – امتیاز ۷.۵ از ۱۰

مزدا ۳ به خاطر فرمان برقی حساس به سرعت (EPS) با نسبت دنده دقیق و وزن خالص حدود ۱۳۳۵ کیلوگرم، یکی از خوش‌فرمان‌ترین خودروهای کلاس خود به‌شمار می‌آید. تست‌های مارپیچ (Slalom) در سرعت ۷۳ کیلومتر بر ساعت انجام شده که عدد بسیار خوبی برای یک سدان شهری است. این یعنی در پیچ‌های تند جاده‌های کوهستانی می‌توانید رانندگی لذت‌بخشی داشته باشید. در مجموع، مثل مزدا ۳های قدیمی‌تر، هندلینگ این خودرو از مزایای اصلی آن است و بدون در رفتن عقب یا مزاحمت ESP، می‌توانید یک رانندگی هیجان‌انگیز و در عین حال ایمن را تجربه کنید. ارتفاع ماشین هم نسبت به قبل کمی بالاتر رفته و احتمالاً به اندازه گذشته مشکل گیر کردن کف ماشین را نخواهیم داشت.

سیستم‌های کمکی و دستیار راننده (سنسورها و رادارها) – امتیاز ۷ از ۱۰

نسخه وارداتی مجهز به پکیج کامل i-ACTIVSENSE مزدا شامل Blind Spot Monitoring (BSM) یا هشدار نقطه کور، Lane Departure Warning System (LDWS) هشدار خروج از خط و نگهداری در بین خطوط، Smart City Brake Support (SCBS) ترمز خودکار در سرعت‌های پایین، Rear Cross Traffic Alert (RCTA) هشدار عبور خودرو از پشت در دنده عقب، دوربین دید عقب با خطوط راهنما، سنسور نور و باران و کروز کنترل تطبیقی (MRCC) است. این امکانات سطح ایمنی رانندگی روزمره و جاده‌ای را به‌طور قابل توجهی بالا برده‌اند. در کل از نظر سطح رادارها و سیستم‌های کمکی، مزدا ۳ وضعیت خوبی دارد و عملکرد این رادارها دقیق و با کیفیت ارزیابی می‌شود.

خدمات پس از فروش و لوازم یدکی – امتیاز ۴ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

درباره این مورد هم نمی‌توان فعلاً اظهار نظر دقیقی داشت، اما چیزی که مشخص است این است که با توجه به تعداد به‌شدت کم این خودرو در ایران، فارغ از موضوع نمایندگی و شرکت تأمین‌کننده، لوازم یدکی این خودرو را در بازار آزاد و فروشگاه‌ها پیدا نخواهید کرد و صرفاً باید هر قطعه را از طریق نمایندگی ثبت سفارش کرده و منتظر بمانید. ضمن اینکه یکی از نکات بسیار مهم و گاهی مغفول‌مانده درباره مزدا ۳ وارداتی نسل چهارم، عدم اشتراک جدی قطعات آن با نسل‌های قبلی مزدا ۳ مونتاژ گروه بهمن یا حتی وارداتی‌های نسل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ است. پیشرانه اسکای‌اکتیو این خودرو با نسبت تراکم بالا، گیربکس ۶ سرعته هوشمند و حتی سیستم تعلیق و مجموعه جلوبندی، کاملاً نسل متفاوتی از فناوری مزدا را به‌کار گرفته که باعث می‌شود قطعات فنی، از فیلتر روغن و کوئل گرفته تا دسته‌موتور و دیسک ترمز، عمدتاً اختصاصی این نسل باشند. همین موضوع در طراحی ظاهری و داخلی هم مشهود است؛ هیچ‌کدام از قطعات تزئینی داشبورد، رودری‌ها، سپرها، چراغ‌ها یا گلگیرها با نسل‌های قبل سازگار نیست.

سازگاری با سوخت – امتیاز ۸ از ۱۰

یکی از ویژگی‌هایی که مزدا ۳ وارداتی را در بازار ایران، به‌ویژه در مقایسه با انبوه خودروهای چینی توربوشارژ متمایز می‌کند، موتور دو لیتری تنفس طبیعی آن و همین بی‌نیازی به بنزین سوپر و اکتان بالاست. پیشرانه اسکای‌اکتیو مزدا با طراحی هوشمندانه احتراق و نسبت تراکم بالا اما مدیریت‌شده، به‌راحتی با سوخت‌های معمولی موجود در جایگاه‌های ایران کار می‌کند. این یعنی در عمل خبری از ناک زدن، لرزش‌های ریز یا کاهش عمر سوپاپ‌ها که در بسیاری از چینی‌های توربو با بنزین عادی رخ می‌دهد، نیست. از نظر مصرف بنزین هم در بررسی‌های عملی، با کولر روشن در ترافیک شهری عددی نزدیک به ۱۱ لیتر ثبت می‌شود و در مسیرهای جاده‌ای تا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ثبت می‌رسد. این نشان می‌دهد هرچند خودروی کم‌مصرفی به‌حساب نمی‌آید، اما با توجه به تنفس طبیعی بودن، عملکردش منطقی و قابل قبول است.

طراحی ظاهری – امتیاز ۸ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

مزدا ۳ نسل چهارم از آن دسته خودروهایی است که حتی در یک نگاه کوتاه، می‌تواند ضربان قلب هر علاقه‌مند به خودرو را بالا ببرد. زبان طراحی Kodo – روح حرکت در این نسل به اوج رسیده؛ جلوپنجره بزرگ ذوزنقه‌ای با مشبک تیره و قاب کروم‌مات، چراغ‌های LED باریک که در امتداد خطوط کاپوت کشیده شده‌اند، چهره‌ای تهاجمی و در عین حال اصیل به آن بخشیده‌اند. در نمای جانبی، خط شانه ملایم که از گلگیر جلو آغاز می‌شود و تا چراغ‌های عقب امتداد می‌یابد، در ترکیب با رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی و فاصله محوری ۲۷۲۵ میلی‌متری، حس یک سدان کاملاً اسپرت را القا می‌کند. در بخش عقب، چراغ‌های دایره‌ای LED دوگانه که در قاب‌های مشکی براق جا گرفته‌اند، همراه با درِ صندوق کوتاه، نمایی مدرن و اروپایی‌پسند می‌سازند. این همان نکته‌ای است که مزدا ۳ را در خیابان‌های ایران از هر سدان دیگری متمایز می‌کند: طراحی‌ای که حتی بدون لوگو، فریاد می‌زند (من یک مزدا هستم).

فضای داخلی کابین و جادار بودن – امتیاز ۶ از ۱۰

وارد کابین مزدا ۳ که می‌شوی، به‌راحتی می‌توان فهمید طراحان ژاپنی بیش از هر چیز به فلسفه «کم‌تر، ولی بهتر» پایبند بوده‌اند. داشبوردی که به سمت راننده چرخیده، در ترکیب با کنسول میانی کشیده و نمایشگر ۸.۸ اینچی که بالای داشبورد مثل یک اثر معماری معلق است، فضایی بسیار متمرکز بر راننده می‌سازد. دریچه‌های تهویه باریک، نوارهای کرومی و دسته‌دنده مکانیکی، سادگی مدرن و حس کلاسیک کابین به سبک مزدا را حفظ می‌کند. متریال به‌کار رفته در پوشش درها و داشبورد از جنس فوم نرم و دوخت‌دار است که حتی در لمس‌های مکرر، حس ممتاز یک خودروی سطح بالا را منتقل می‌کند. پشت آمپر دیجیتال نیمه‌آنالوگ، فرمان خوش‌دست چرمی با دکمه‌های موزاییکی و تریم Piano Black در اطراف دسته‌دنده همگی تجربه‌ای مناسب از این کلاس قیمتی ارائه می‌دهند. کیفیت مونتاژ خودرو کاملاً خوب است و ضعف مونتاژی دیده نمی‌شود. صندلی‌ها نیز ارگونومیک‌تر و راحت‌تر از نسل‌های قبلی هستند. با این حال، فضای ردیف عقب این خودرو چندان بزرگ و راحت نیست؛ سه نفر نمی‌توانند به‌راحتی در ردیف عقب بنشینند و این فضا عملاً برای دو نفر مناسب است. از نظر فضای زانو و گردن نیز شاید افراد قدبلند کمی احساس محدودیت داشته باشند.

عملکرد گیربکس – امتیاز ۸ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

مزدا ۳ وارداتی به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک اسکای‌اکتیو مجهز شده که برخلاف موج خودروهای جدید مجهز به CVT، همچنان یک گیربکس تمام‌اتوماتیک کلاسیک با کلاچ‌های چندصفحه‌ای و ضرایب فیزیکی واقعی است. این گیربکس انحصاری مزدا است و هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس وجود دارد. در حرکت‌های عادی، دنده‌ها به‌صورت نرم و تقریباً بدون تکان جابه‌جا می‌شوند و حتی در ترافیک‌های خسته‌کننده تهران، کمترین کوبش و تأخیر احساس می‌شود. نکته جذاب اینجاست که این گیربکس هوشمند با پایین نگه‌داشتن دنده‌ها، دور موتور را در محدوده گشتاور بهینه نگه می‌دارد تا در سبقت‌ها و پیچ‌های تند، خودرو پاسخی سریع و پُرانرژی بدهد. معکوس‌کشی‌های هوشمند این گیربکس در سراشیبی‌ها و حتی هنگام ترمزهای ناگهانی، حس کنترل دقیق‌تری به راننده می‌دهد. همه این‌ها باعث می‌شود مزدا ۳، علی‌رغم استفاده از گیربکس کاملاً متعارف، تجربه‌ای اسپرت‌تر و مطمئن‌تر از بسیاری گیربکس‌های CVT موجود در بازار ایران فراهم کند.

ارزندگی در برابر قیمت – امتیاز ۵ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

واقعیت این است که اگر این خودرو را بتوانید به‌طور مستقیم از شرکت‌های واردکننده مانند بهمن موتور خریداری کنید، قطعاً از نظر قیمتی بسیار ارزنده است و انتخاب خوبی داشته‌اید. اما با توجه به محدودیت‌های تعدادی، قرعه‌کشی و … خرید مزدا ۳ نسل چهارم از خود شرکت آسان نیست. اگر قرار باشد از بازار آزاد تهیه کنید، با توجه به قیمت‌های عجیب چهار تا پنج میلیاردی که مالکان و فروشنده‌ها روی آن می‌گذارند، واقعاً ارزش اقتصادی بالایی ندارد و باید صبر کرد تا با افزایش واردات خودروهای پرطرفدار، این قیمت‌های تند و تیز شکسته شده و از حالت نوبرانه و خاص بودن خارج شود.

جمع‌بندی – امتیاز نهایی: ۶.۹ از ۱۰

امتیازدهی آخرین خودرو به مزدا ۳  -  (۶.۹ از ۱۰)

مزدا ۳ نسل چهارم وارداتی با طراحی ظاهری متفاوت، کیفیت ساخت مطلوب و هندلینگ خوب، در کنار دوام فنی قابل انتظار از یک خودروی ژاپنی، ویژگی‌های مشخصی دارد که می‌تواند برای بسیاری از خریداران جذاب باشد. در مقابل، این خودرو از نظر سطح امکانات رفاهی و تأمین قطعات در بازار ایران، نسبت به رقبای مونتاژی شرایط سخت‌تری دارد. همچنین فضای کابین عقب کمی محدود است و مصرف سوخت آن هم در مقایسه با برخی گزینه‌های هم‌کلاس مثل لوین هایبرید یا نیسان سیلفی پایین‌تر نیست. به طور کلی، این خودرو کاملا مناسب کسانی است که به‌جای اولویت‌دادن به آپشن‌ها، به دنبال اصالت خودرو ،طراحی خاص و زیبا  و سواری با یک برند شناخته‌شده هستند. برآیند تمام این نقاط قوت و ضعف در نهایت به امتیاز ۶.۹ از ۱۰ منتهی می‌شود که نشان می‌دهد این خودرو با سلیقه خریداران احتمالا سازگار خواهد بود و همچون گذشته خودرو ای پرطرفدار و ارزنده در بازار خودروی کشور خواهد بود.

مزدا ۳ ۲۰۲۴ پریمیوم ادیشن ؛ ویدیوی تست و بررسی

source

توسط autokhabari.ir