«خبرماشین» – در بازار پرتلاطم خودرو در ایران، همکاری ایرانخودرو با برند هایما به تولید خودروهایی منجر شده که توانستهاند توجه بسیاری از مشتریان را جلب کنند. یکی از نمونههای موفق این همکاری، هایما S5 است که اکنون با نسخهای بهروزرسانیشده به نام «هایما S5 پرو» بازگشته است. این نسخه جدید با بهبودهایی در طراحی، امکانات رفاهی، ایمنی و مهمتر از همه، قوای محرکه، آمده تا جایگاه پیشین خود را تثبیت کرده و حتی ارتقا دهد. در ادامه، نگاهی عمیق و تحلیلی به این خودرو خواهیم داشت تا ببینیم آیا هایما S5 پرو میتواند در بازار ایران موفق ظاهر شود یا خیر.
موتور هایما S5 پرو
اصلیترین تغییر هایما S5 پرو نسبت به نسخه قبلی، در بخش قوای فنی رخ داده است. موتور جدید ۱.۵ لیتری توربوشارژ GDI با فناوری تزریق مستقیم سوخت، نسبت به موتور MPFI قبلی، توان و بازده بالاتری دارد. قدرت خروجی این پیشرانه به ۱۷۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن به ۲۸۰ نیوتنمتر بین ۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه میرسد که نسبت به قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتری مدل پیشین، جهشی چشمگیر محسوب میشود.
این بهبود عملکرد، شتابگیری بهتری را برای خودرو به همراه داشته است. مصرف سوخت ترکیبی نیز به رقم قابلقبول ۷.۷۶ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که برای یک کراساوور با این ابعاد و قدرت، رقابتی به شمار میرود.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک که همچنان در این مدل حضور دارد، اکنون هماهنگی بیشتری با موتور جدید پیدا کرده و تعویض دندهها نرمتر و دقیقتر انجام میشود. این گیربکس همچنین از منطق تعویض هوشمندتری برخوردار شده که در شرایط مختلف رانندگی، بهترین حالت را برای انتقال نیرو انتخاب میکند. در کنار این موضوع، سیستم خنککننده بهبود یافته موتور نیز باعث شده تا خودرو در شرایط ترافیکی و گرمای شدید، عملکرد پایدارتری از خود نشان دهد.
آپشن های هایما S5 پرو
در بخش تجهیزات رفاهی، هایما S5 پرو فراتر از انتظارات ظاهر شده است. امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم نگهدارنده اتوماتیک (Auto Hold)، فرمان برقی، گرمکن صندلیهای جلو، و کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) به این خودرو افزوده شدهاند.
فرمان برقی جدید نسبت به فرمان هیدرولیکی مدل قبلی، حس کنترل بهتری را در رانندگی شهری و ترافیک ارائه میدهد. همچنین، تنظیم برقی ۶ حالته برای صندلی راننده و ۴ حالته برای صندلی شاگرد، بههمراه گرمکن، آسایش بیشتری برای سرنشینان فراهم میکند. وجود خروجی برق ۱۲ ولت برای صندلیهای عقب و درگاههای USB نیز راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم کرده است.
کولر اتوماتیک دوگانه با قابلیت تنظیم دمای جداگانه برای راننده و سرنشین جلو، آینه وسط الکتروکرومیک و سیستم ورود بدون کلید نیز از دیگر ویژگیهایی است که سطح رفاه این خودرو را نسبت به رقبا در بازار داخلی افزایش دادهاند.
تجهیزات ایمنی هایما S5 پرو
از نظر ایمنی، نسخه پرو با تجهیزاتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) و سراشیبی (HDC)، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) سطح ایمنی را ارتقا داده است.
این امکانات در کنار شش کیسه هوا، ترمزهای ABS، EBD و EBA، هایما S5 پرو را به یکی از گزینههای مطمئن در میان کراساوورهای شهری تبدیل میکند؛ بهویژه برای خانوادههایی که ایمنی را در اولویت قرار میدهند. دوربین دید عقب با خطوط کمکی پارک و قابلیت دید در شب، پارککردن را حتی در شرایط کمنور سادهتر کرده است.
همچنین وجود سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل کودک، و هشدار باز بودن درها و کمربند ایمنی سرنشینان، امنیت خودرو را از منظر مالکیت نیز تضمین میکند. علاوه بر آن، هایما S5 پرو به سیستم هشدار نقطه کور مجهز شده که برای رانندگی در بزرگراهها و تغییر خطوط، ایمنی بیشتری فراهم میآورد.
طراحی؛ حفظ اصالت با چاشنی مدرنیته
هایما S5 پرو از نظر طراحی، هویت مدل قبلی را حفظ کرده و رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، چراغهای روشنایی روز (DRL)، آینههای تاشو برقی با گرمکن و آنتن باله کوسهای، چهرهای مدرنتر به خودرو بخشیدهاند.
جلوپنجره با طراحی لانهزنبوری و تزئینات کرومی، نمایی جسورانهتر به خودرو داده و در کنار چراغهای LED با طراحی پیچیدهتر، جذابیت بصری بیشتری ایجاد کردهاند. سپرهای جلو و عقب نیز با خطوط حجمدهنده و ورودیهای هوای بزرگتر، حس پویایی بیشتری به ظاهر خودرو دادهاند.
در فضای داخلی نیز، تریم تیره، ترکیب چرم و پارچه در صندلیها و استفاده از متریال با کیفیتتر در داشبورد و پنل درها، حس لوکستری به کابین دادهاند. صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی در مرکز داشبورد، رابط کاربری ساده و قابلفهمی دارد و اطلاعات مهم را بهراحتی در اختیار راننده قرار میدهد. نمایشگر دیجیتال پشت فرمان نیز اطلاعات کاملی از سرعت، مصرف سوخت، وضعیت سیستمها و هشدارها را نمایش میدهد.
تجربه رانندگی با هایما S5 پرو؛ ترکیبی از هیجان و آرامش
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ با نشستن پشت فرمان هایما S5 پرو، اولین نکتهای که به چشم میآید، طراحی ارگونومیک کابین است. دسترسی آسان به کلیدهای کنترلی، نمایشگر مرکزی و پنل پشت فرمان، رانندگی را لذتبخش میکند. صندلیها از نوع سطوح نرم و ارگونومیک هستند و در سفرهای طولانی خستگی کمتری به راننده و سرنشینان وارد میشود.
موتور جدید با استارت کمصدا و عملکرد روان آغاز به کار میکند. فرمان برقی در سرعتهای پایین نرمی مناسبی دارد و با افزایش سرعت، سفتتر میشود تا کنترل دقیقتری حاصل شود. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب مستقل چنداتصالی است که در کنار شاسی بهبود یافته، پایداری خوبی در پیچها فراهم کرده است.
شتابگیری خودرو قابلقبول و پاسخ پدال گاز سریع است. عملکرد گیربکس نیز در معکوسکشی دقیق و بیتاخیر صورت میگیرد. در مسیرهای سربالایی، به لطف گشتاور بالا، خودرو بدون افت محسوس قدرت به حرکت ادامه میدهد. مصرف سوخت نیز در رانندگی آرام شهری حدود ۸ لیتر و در جاده با رانندگی اقتصادی تا ۶.۵ لیتر کاهش مییابد.
سیستم تعلیق بهخوبی ضربات ناشی از ناهمواریهای خیابانی را جذب میکند. هرچند در سرعتهای بالا، اندکی کوبش در محور عقب احساس میشود، اما در رده قیمتی این خودرو، این موضوع طبیعی است. فضای صندوق عقب نیز با حدود ۳۲۰ لیتر حجم، برای سفرهای خانوادگی کافی به نظر میرسد. با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار بیشتری در اختیار قرار میگیرد.
استفاده از سیستم کروز کنترل و ESP ، رانندگی را ایمنتر و آسودهتر کرده است. صدای تایرها تنها در سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اندکی به گوش میرسد که نشان از ایزولاسیون مناسب کابین دارد. همچنین عایق صدا در دربها، مانع ورود صدای محیط به داخل کابین میشوند.
سیستم ترمز در تستهای اضطراری عملکرد مطمئنی داشت و ترمز پارک برقی نیز در توقفهای طولانیمدت بسیار کاربردی است. همچنین دوربین ۳۶۰ درجه با نمایش دقیق اطراف خودرو، پارک کردن در فضاهای محدود را سادهتر کرده است. سیستم صوتی ۶ بلندگو با کیفیت مناسب نیز، تجربه شنیداری خوبی ارائه میدهد.
خدمات پس از فروش، هزینه نگهداری و ارزش خرید
یکی از دغدغههای اصلی خریداران خودروهای چینی در ایران، دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. ایرانخودرو اعلام کرده که برای هایما S5 پرو، شبکهای گسترده از نمایندگیها و تأمین قطعات در نظر گرفته شده است. بستههای گارانتی و سرویسهای دورهای با تخفیف نیز برای خریداران اولیه در نظر گرفته شده که میتواند هزینههای نگهداری را کاهش دهد.
قطعات مصرفی این خودرو مانند لنت ترمز، فیلترها و روغنها در مقایسه با رقبای کرهای یا ژاپنی، قیمت مناسبتری دارند. هزینه بیمه بدنه نیز با توجه به رده قیمتی خودرو، منطقی به نظر میرسد. همچنین کیفیت رنگ، مونتاژ و دوام متریال کابین، از جمله مواردی هستند که در تستهای بلندمدت باید مورد ارزیابی قرار گیرند.
قیمت هایما S5 پرو
قیمت هایما S5 پرو هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.
نتیجهگیری؛ ارتقایی ارزشمند و هوشمندانه
هایما S5 پرو نمایانگر گام بلند ایرانخودرو برای بازتعریف استانداردهای یک کراساوور اقتصادی در بازار داخلی است. با بهبودهایی در موتور، امکانات ایمنی، تجهیزات رفاهی و طراحی داخلی، این خودرو توانسته تعادلی مناسب میان قیمت، عملکرد و جذابیت بصری ایجاد کند.
در صورتی که قیمتگذاری نهایی منطقی و خدمات پس از فروش آن منظم و قابل اتکا باشد، هایما S5 پرو پتانسیل تبدیلشدن به یکی از موفقترین کراساوورهای بازار ایران را دارد. از دید نگارنده، این خودرو توانسته در آزمون عملی رانندگی نمره قبولی دریافت کند و در بسیاری از جنبهها، حتی فراتر از انتظارات ظاهر شود.
اگر مسیر پشتیبانی از این خودرو با همین کیفیت ادامه یابد، میتوان بار دیگر شاهد حضور پررنگ نام هایما در خیابانهای ایران بود؛ با محصولی که نهتنها برای خانوادههای ایرانی جذاب است، بلکه میتواند برای مخاطبانی با دیدگاه فنی نیز گزینهای معقول باشد. ترکیب طراحی مدرن، امکانات کامل، موتور توانمند و قیمت رقابتی، برگ برنده هایما S5 پرو در این رقابت فشرده خواهد بود.
سوالات پرتکرار در مورد هایما S5 پرو
هایما S5 پرو چه تفاوت هایی با هایما S5 دارد؟
هایما S5 پرو مجهز به پیشرانه توربوشارژ GDI با فناوری تزریق مستقیم سوخت است که نسبت به موتور MPFI قبلی، توان و بازده بالاتری دارد. موتور جدید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که نسبت به نسخه قبلی با قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتری ارتقا داشته است.
هایما S5 پرو چه آپشن هایی بیشتر از هایما S5 دارد؟
نسخه Pro هایما S5 با امکانات جدیدی چون ترمز پارک برقی(EPB)، سیستم اتوهولد، کنترل حرکت در سراشیبی(HDC)، فرمان برقی، سنسور نور و باران و گرمکن صندلیهای جلو تجربهای متفاوت در رانندگی شهری و جادهای رقم میزند.
مصرف سوخت هایما S5 پرو چه تغییری کرده است؟
بهرهگیری از فنآوری تزریق مستقیم سوخت موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت ترکیبی به ۷.۷۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است.
مقایسه هایما S5 پرو با هایما S5
|
||
|
هایما S5 پرو
|
هایما S5
|
نوع موتور
|
توربوشارژ GDI JL473ZQ7
|
توربوشارژ HMA GN15-TF
|
حجم موتور (cc)
|
1494
|
1497
|
حداکثر توان موتور (hp)
|
175 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
|
149 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
|
حداکثر گشتاور (Nm)
|
280 نیوتن متر در1700 تا 4000 دور در دقیقه
|
210 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور در دقیقه
|
تعداد سوپاپ
|
16
|
16
|
نوع سوخت
|
بنزین
|
بنزین
|
سیستم انژکتوری
|
پاشش مستقیم
|
پاشش چند نقطه ای
|
حداکثر سرعت (km/h)
|
170
|
170
|
سیستم انتقال قدرت
|
اتوماتیک 6سرعته (AT)
|
6 دنده اتوماتیک (َAT6)
|
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km)
|
10/15
|
10/4
|
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)
|
6/36
|
6/4
|
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)
|
7/76
|
8
|
طول خودرو (mm)
|
4358
|
4358
|
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm)
|
1823
|
1823
|
ارتفاع خودرو (mm)
|
1630
|
1630
|
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)
|
2630
|
2630
|
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی (kg)
|
1445
|
–
|
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)
|
–
|
1445
|
گنجایش مخزن سوخت (Lit)
|
60
|
60
|
حجم فضای صندوق عقب (Lit)
|
320
|
320
|
گارانتی
|
پایه: 3 سال یا 100.000 کیلومتر، قوای محرکه: 5 سال یا 100.000 کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد)
|
پایه: 3 سال یا 100.000 کیلومتر ، قوای محرکه: 5 سال یا 100.000 کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد)
|
ترمز
|
ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، سیستم ترمز اتوماتیک (Autohold)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک برقی (EPB)
|
ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل کشش (TCS)
|
کیسه هوای ایمنی
|
راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای (6عدد)
|
راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای (6عدد)
|
فرمان
|
برقی، کلید های کنترلی روی فرمان (MFC)، غربیلک فرمان چرمی قابل تنظیم در 2 جهت
|
هیدرولیکی، غربیلک فرمان قابل تنظیم در 2 جهت، کلیدهای کنترلی روی فرمان(MFC)، غربیلک فرمان چرمی
|
سیستم تهویه
|
اتوماتیک
|
اتوماتیک
|
سیستم صوتی
|
مالتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت USB، بلوتوث، میرور لینک، 4عدد بلندگو و 2عدد تیوتر، آنتن طرح باله کوسه، تنظیم کننده صدا با سرعت
|
مالتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت USB، بلوتوث، میرور لینک، 4عدد بلندگو و 2عدد تیوتر، آنتن طرح باله کوسه، تنظیم کننده صدا با سرعت
|
چراغها
|
چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشه خوان جلو و عقب، سیستم روشنایی ترک خودرو( Follow me home)، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل
|
چراغ روز، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، تنظیم ارتفاع چراغ ها جلو از داخل، روشن شدن چراغ های عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp)
|
آینهها
|
آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما(LED) هم رنگ بدنه
|
آیینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما(LED) هم رنگ بدنه
|
شیشه ها
|
شیشه بالابر برقی درهای جلو وعقب
|
شیشه بالابر برقی درهای جلو وعقب
|
تزئینات
|
تریم داخلی تیره، دستگیره ها و جلو پنجره کرومی، کلیپرترمز چرخها به رنگ قرمز
|
تریم داخلی تیره، دستگیره ها و جلو پنجره کرومی، کلیپرترمز چرخها به رنگ قرمز
|
تجهیزات ایمنی
|
دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب، پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS)، اخطار بازبودن کمربند ایمنی سرنشینان، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق، عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس
|
دوربین 360 درجه، پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS)، سنسور دنده عقب، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق، عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس
|
رینگ و لاستیک
|
17 اینچ آلومینیومی
|
17 اینچ آلومینیومی
|
صندلی
|
صندلی با روکش چرم و پارچه به رنگ تیره، صندلی راننده 6 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی گرمکن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه
|
صندلی با روکش چرم و پارچه به رنگ مشکی، صندلی راننده 6 حرکته برقی و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه
|
سایر تجهیزات
|
سان روف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کامپیوتر سفری، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، دارای خروجی برق 12 ولت
|
سان روف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کامپیوتر سفری، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، دارای خروجی برق 12 ولت
|



source