تیتر20  –  در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه ، سایپا 42 درصد سهام بلوکی خود را به معرض فروش گذاشته است. طی یک ماه 9 شرکت حقیقی و حقوقی اقدام به ارائه درخواست خرید کردند.

ازمیان آنها میان کنسرسیوم انتخاب ، هلدینگ دات وان به مالکیت بابک زنجانی و کرمان موتور بیشتر شانس را داشتند و یک مثلث را در این رقابت تشکیل داده بودند.دراین شرایط با جدایی نامی خودرو و بانک شهر ، انتخاب ضعیف تر شده است. اما در عین حال از هیاهو و حواشی پیرامون هلدینگ دات وان کاسته نشده است. حتی بر اساس برخی شایعات کار واگذاری به بابک زنجانی نیز تمام شده است.

با این حال واکنش های وی بعد از ایجاد کنسرسیوم بانک شهر و کرمان موتور نشان داد که شایعات در حد همان شایعات هستند و بابک زنجانی اگر می خواهد این سهام را تصاحب کند اول باید موفق به عبور از مرحله اهلیت سنجی شود.

اما گذشته از تمام حواشی ایجاد شده درخصوص منشاء سرمایه و دارایی ها مالک هلدینگ دات وان و ادعای تزریق 2 میلیارد دلار برای خرید سهام 42 درصدی سایپا ، آیا واقعا وی اهلیت خرید را دارد ؟ آیا می تواند یکی از 2 قطب اصلی خودروسازی کشور را به درستی هدایت و مدیریت کند؟ 

درواقع اهلیت و توانمندی مدیریت زنجانی در صنعت خودروسازی از همان آغاز ورود به فرآیند خرید سهام سایپا محل تردید قرار گرفته است.

درمقابل بسیاری از کارشناسان با توجه به تجربه ،جایگاه و سابقه ای که کرمان موتور در این صنعت دارد ، این شرکت را اهل ترین خریدار سایپا می دانند. آنها برای این مساله دلایل متعددی را بیان می کنند.

به باور این کارشناسان کرمان موتور تنها خریداری است که از پیش برای توسعه و افزایش زیرساخت ها و ظرفیت ها برنامه ریزی کرده و اقدامات هدفمندی را در دست اجرا داشته و دارد.

این شرکت پیش از این در همایشی که در دی ماه سال 1403 برگزار کرد به صراحت و شفافیت برنامه های آتی خود را توضیح داد.در آن همایش مدیرعامل این شرکت که با حضور بخش زیادی از زنجیره تامین برگزارشده بود ، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال 1407 تیراژتولید خود برپایه پلتفرم های جدید را به 500 هزار دستگاه برساند.

درهمین راستا از ابتدای سال گذشته نیز آنها اقدام به رونمایی راه اندازی از کارخانه های جدید خود از جمله خط تولید گیربکس و خط رنگ اتوماتیک کردند.
کرمان موتور همچنین تنها خریداری است که از جنس خودروسازی است. این شرکت بیش از 3 دهه تجربه دارد. درکارنامه کاری آنها همکاری با شرکت های بزرگ و مطرحی مانند فولکس واگن ، هیوندا و جک دیده می شود.

این شرکت در این سال ها به رغم تمام چالش هایی که در مسیر تولید وجود داشته و دارد ، توانسته است هرسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته باشد.

کرمان موتور به عنوان یک خودروساز بخش خصوصی به درک درست و فهم مناسبی از رقابت و نیاز بازار رسیده است . همین مساله موجب شده است که به طور مرتب سبد محصولاتش نسبت به سال های قبل متنوع تر شود.

به بیان دیگر این شرکت با تنوع بخشی به ترکیب سبد محصولاتش ، طیفی گسترده ای از خریداران را درنظرگرفته و برای آنها خودرو تولید می کند.
دراین میان اما به نظر می رسد که برنامه محور بودن می تواند اصلی ترین گزینه برای اصلح تر شدن این خودروساز باشد.

کرمان موتور بعد از واگذاری مدیریت ایران خودرو به سایپا پیرو همین برنامه بود که با ارسال نامه ای به رئیس جمهور از آمادگی خود برای خرید سایپا خبر داد. 

به گفته این شرکت در صورت واگذاری این سهام به کرمان موتور ، آنها توانایی افزایش تولید تا 1 میلیون دستگاه را دارند. امری که با توجه به سابقه این شرکت و رصد آمار تولید در سال های اخیر و همچنین افزایش زیرساخت ها قابل دست یابی و تحقق است.

در واقع خرید سهام ساپیا از یک سو تضمین کننده این است که خریدار برای تولید و نقش آفرینی در صنعت خودروسازی پا پیش گذاشته است و از سوی دیگر چشمش به فروش اموال ، املاک و دارایی های این شرکت نیست.

همچنین خرید این سهام توسط آبی پوشان کرمان موتور مزایایی دیگری نیز دارد که از میان آنها می توان به این موارد اشاره کرد: بالا رفتن میزان تولید ، افزایش عرضه ، افزایش سهم بازار ، افزایش سطح رقابت ، دستیابی به فناوری و محصولات جدید ، استفاده از ظرفیت های بلا استفاده ، مدیریت هزینه های مالی ، بهبود وضعیت خرید و پرداخت مطالبات ، ثبات در مدیریت ، امکان اجرای برنامه های بلند مدت ، استفاده از خطوط تولید و پلتفرم های سایپا ، جلوگیری از خروج ارز برای تجهیز کارخانه جدید ، استفاده از ظرفیت های شرکای خارجی سایپا ، استفاده از ظرفیت های تولید در نتیجه کاهش قیمت تمام شده ، ورود به بخش های اقتصادی تر بازار خودرو ، استفاده از شبکه نمایندگی ها و عاملیت های سایپا ، تقویت زنجیره تامین و توجیه اقتصادی تولید قطعات خودروهای جدید ، دسترسی به بازارهای صادراتی .

دستیابی به هریک از این موارد می توان به اندازه کافی دلیل مناسبی برای اهلیت باشد. به نظر می رسد که متولیان نیز این موارد را از نظر دور نخواهند داشت.

 

 

source

توسط autokhabari.ir