به گزارش مجله ماشین، امروزه، جیپ رانگلر (Wrangler) نماد شاسی‌بلندهای آفرود است، اما طرفداران واقعی می‌دانند که رانگلر تنها از مدل سال ۱۹۸۷ به بازار آمده و تمام مدل‌های ۴×۴ قبل از آن در واقع سی‌جی (CJ) بوده‌اند. نسل‌های جوان‌تر شاید دوران پیش از رانگلر را به یاد نداشته باشند، چرا که این شاسی‌بلندهای آفرود جمع‌وجور و متوسط از سال ۱۹۸۶ در حال تولید هستند و سال آینده ۴۰ سالگی خود را جشن می‌گیرند. اگرچه رانگلر چهار نسل نمادین داشته است، اما این موضوع چیزی از افسانه‌ای بودن مدل‌های پیشین آن کم نمی‌کند.

جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴
جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴

ریشه‌های نظامی و ورود به بازار غیرنظامی

جیپ سی‌جی که مخفف “جیپ غیرنظامی” (Civilian Jeep) است، از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۶ توسط نسخه‌های مختلف برند جیپ امروزی تولید و عرضه می‌شد. این سری شامل طیف وسیعی از خودروهای آفرود روباز و پیکاپ‌های جمع‌وجور بود. در واقع، ویلیز “یونیورسال جیپ” (Willys “Universal Jeep”) سال ۱۹۴۵ اولین مدل ۴×۴ غیرنظامی بود که به تولید انبوه رسید.

ریشه‌های جیپ سی‌جی مستقیماً به مدل تولید شده توسط ویلیز-اورلند (Willys-Overland)، سازنده اصلی جیپ نظامی جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. جالب است بدانید که در طول جنگ جهانی دوم، همه جیپ‌ها در واقع “جیپ” نامیده نمی‌شدند! علاوه بر ویلیز-اورلند ام‌بی (Willys-Overland MB) که بیش از ۳۶۱ هزار دستگاه از آن ساخته شد، تقریباً ۲۷۸ هزار دستگاه فورد جی‌پی‌دبلیو (Ford GPW) نیز وجود داشت که از نظر قطعات کاملاً مشابه ام‌بی بودند تا قابلیت تعویض‌پذیری کامل داشته باشند.

حتی پیش از پایان جنگ جهانی دوم، ویلیز-اورلند پتانسیل جیپ‌ها را در بازار غیرنظامی احساس کرد و در سال ۱۹۴۴ نمونه‌های اولیه یک نسخه تجاری را ساخت. طراحی اولیه تقریباً مستقیماً از نسخه نظامی برگرفته شده بود، با این تفاوت که یک درب عقب اضافه شد و لاستیک زاپاس به کنار منتقل شد. با این حال، از بسیاری جهات، سی‌جی‌ها بسیار بهتر از خویشاوندان جنگی خود بودند. این شرکت امکانات و آپشن‌های اولیه غیرنظامی، چراغ‌های قانونی و سایر ویژگی‌ها، به علاوه یک سیستم انتقال قدرت (drivetrain) محکم‌تر را اضافه کرد، زیرا مشتریان به سال‌ها قابلیت اطمینان نیاز داشتند نه فقط چند هفته مانند جبهه‌های جنگ جهانی دوم.

جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴
جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴

ویژگی‌های نمادین سی‌جی

سنت جیپ سی‌جی شامل بدنه و شاسی جداگانه، محورهای صلب با فنرهای شمش در جلو و عقب، طراحی جلوی مخروطی با گلگیرهای برجسته، شیشه جلو تاشو و قابلیت رانندگی بدون درب‌ها است. در طول سال‌ها، تعداد زیادی از نسخه‌های سی‌جی (از سی‌جی-۱ تا سی‌جی-۱۰) تولید شدند، اما این نسل سی‌جی-۷ بود که با تولید از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ به این خط تولید پایان داد. سی‌جی-۷ طولانی‌تر از سی‌جی-۵ بود، شاسی متفاوتی داشت و درب‌های لولایی را در خود جای می‌داد. همچنین در مدل‌های رنِگِید (Renegade) و لارِدو (Laredo) نیز موجود بود و البته گزینه‌های متنوعی از موتور و گیربکس را ارائه می‌داد. این مدل‌ها همیشه با هاله‌ای از افسانه همراه بوده‌اند که این جیپ‌های ۴×۴ را فوق‌العاده خاص می‌کند.

جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴
جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴

یک نمونه خاص: جیپ سی‌جی-۷ رنِگِید ۱۹۸۴

اگر می‌خواهید این حال و هوای نمادین را از نزدیک ببینید، Garage Kept Motors واقع در گرند رپیدز، میشیگان، یک دستگاه جیپ سی‌جی-۷ مدل ۱۹۸۴ را برای فروش دارد. این مدل ممکن است کمی گران به نظر برسد، اما با این حال ارزش دیدن دارد. دلیلش این است که این سی‌جی-۷ زیر کاپوت خود یک موتور ۴.۲ لیتری شش سیلندر خطی OHV ۱۲V ( سوپاپ از بالا ) با کاربراتور دو دهانه دارد، یک پکیج ارزش ویژه (Special Value Package) کمیاب که تنها برای یک سال تولید شده است، و همچنین یک ۴×۴ که در کالیفرنیا نگهداری می‌شده است.

این نمونه تنها ۳۰ هزار مایل کارکرد واقعی دارد و با رنگ بدنه زرد آفتابی (Sunshine Yellow) مزین شده است. این رنگ آنقدر جذاب است که دلتان می‌خواهد همین الان کار و زندگی را رها کرده و برای آفتاب گرفتن یا ورزش‌های آبی به ساحل بروید! روی کناره‌های آن نیز با افتخار کلمه “Renegade” خودنمایی می‌کند و برچسب‌های مربوط به دهه ۱۹۸۰، شما را به همان دوران بازمی‌گردانند.

جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴
جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴

در فضای داخلی، یک کابین مشکی با روکش صندلی‌های مشکی NOS (مخفف New Old Stock – قطعات اصلی و نو قدیمی) وجود دارد، و می‌توانید در برابر باران‌های گاه به گاه با کمک سقف نرم (سافت تاپ) سفید رنگ Whitco اصلی پنهان شوید. موتور با یک سیستم انژکتور سوخت ارتقاء یافته Howell همراه است و به یک گیربکس دستی پنج سرعته متصل شده است. این نمایندگی ادعا می‌کند که این یک سی‌جی-۷ با کیفیت مسابقه‌ای (concours-quality) است که اسناد اصلی آن، از جمله فاکتور پکیج ارزش ویژه ۸,۸۱۳ دلاری، موجود است.

توضیحات نمایندگی حاکی از آن است: “این جیپ سی‌جی-۷ تاریخچه غنی‌ای دارد و از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۷ در کالیفرنیا زندگی خود را سپری کرده است. اصالت آن به خوبی مستند شده که به ارزش و جذابیت آن می‌افزاید. خودرو با تاریخچه‌ای کاملاً مستند ارائه می‌شود که آرامش خاطر و اطمینان از اصالت و وضعیت آن را فراهم می‌کند.” آنها معتقدند که این شاسی‌بلند ارزش قیمت درخواستی ۳۵,۹۰۰ دلاری را دارد. نظر شما چیست؟ آیا با آنها موافقید؟

جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴
جیپ سی‌جی-۷ رنگید ۱۹۸۴

مقایسه با رانگلر جدید

جالب است بدانید که قیمت یک جیپ رانگلر نسل JL کاملاً نو، چندان از این مدل قدیمی دور نیست. رانگلر ۲۰۲۵ دو درب اسپرت، که برای مدل سال ۲۰۲۴ بازطراحی شده است، از ۳۲,۶۹۰ دلار (بدون احتساب هزینه حمل و نقل) شروع می‌شود. البته، این معامله می‌تواند شیرین‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید؛ چرا که قیمت خالص یک نمونه با رنگ سفید (تنها رنگ رایگان) ۳۱,۱۴۳ دلار است – استلانتس (Stellantis) در حال حاضر در وضعیت سختی قرار دارد و به جیپ اجازه می‌دهد تا مشوقی تقریباً ۳۰۰۰ دلاری ارائه دهد که هزینه حمل و نقل ۱,۹۹۵ دلاری را جبران کرده و سپس قیمت نهایی را از قیمت پیشنهادی سازنده (MSRP) نیز پایین‌تر می‌آورد!

 

source

توسط autokhabari.ir