چرا دید راننده در خودروهای امروزی اینقدر محدود شده است


1404-04-23 زمان مطالعه: 6 دقیقه


اگر احساس می‌کنید دید رو به جلو در خودروها بدتر شده، حق با شماست. از دهه ۱۹۹۰ میلادی، خودروها و کامیون‌ها ستون‌های A بزرگ‌تری پیدا کرده‌اند که می‌توانند نقاط کور خطرناکی ایجاد کنند.

به گزارش مجله ماشین، ستون A بخشی از بدنه خودروست که سقف و شیشه جلو را به هم وصل می‌کند. در گذشته، این ستون‌ها باریک‌تر بودند تا دید بهتری را فراهم کنند. اما امروزه، آنها بسیار ضخیم‌تر شده‌اند.

دلایل اصلی ضخیم‌تر شدن ستون‌های A

  • ایمنی بیشتر: ستون‌های A بزرگ‌تر در زمان واژگونی خودرو (غلت زدن)، محافظت بهتری برای سرنشینان فراهم می‌کنند و از فرو ریختن سقف جلوگیری می‌کنند.
  • تغییر طراحی خودروها: از دهه ۸۰ میلادی، تقاضا برای شاسی‌بلندها و وانت‌بارها با وزن و ارتفاع بیشتر افزایش یافت. این خودروها نیاز به سقف‌های محکم‌تری داشتند که ستون‌های A بزرگ‌تر را ضروری می‌کرد.
  • افزایش محتویات ستون: سیم‌کشی‌ها و کیسه‌های هوا که امروزه در ستون‌های A قرار می‌گیرند، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.
  • استانداردهای ایمنی: از سال ۲۰۰۹، استانداردهای ایمنی سقف خودرو در آمریکا سخت‌گیرانه‌تر شد و سقف خودرو باید توانایی تحمل سه برابر وزن خودرو را داشته باشد. این امر نیز به بزرگ‌تر شدن ستون‌ها منجر شد.

نقطه‌ی کور: خطری پنهان

ضخامت بیشتر ستون‌های A، دید راننده را به‌ویژه هنگام پیچیدن به چپ یا تغییر مسیر، محدود می‌کند. این نقاط کور می‌توانند عابران پیاده، دوچرخه‌سواران یا حتی خودروهای دیگر را پنهان کنند و باعث تصادف شوند. مطالعات نشان داده‌اند که شاسی‌بلندها و وانت‌بارها به دلیل ستون‌های بزرگ‌تر خود، بیشتر درگیر تصادف با عابران پیاده در هنگام گردش به چپ می‌شوند.

خودروسازان از این مشکل آگاهند و تلاش‌هایی برای بهبود آن داشته‌اند. برخی شرکت‌ها خودروهای مفهومی با ستون‌های A شفاف یا ستون‌های A دو تکه با بخش شیشه‌ای طراحی کرده‌اند، اما هنوز هیچ‌کدام به تولید انبوه نرسیده‌اند.

چالش‌ها:

  • پیچیدگی فنی: تغییر مکان سیم‌کشی‌ها و فناوری‌های ایمنی درون ستون A دشوار است.
  • قوانین موجود: در حال حاضر، بسیاری از کشورها مانند آمریکا، مقررات خاصی برای محدودیت نقاط کور ناشی از ستون A ندارند، در حالی که اتحادیه اروپا اقداماتی در این زمینه انجام داده است.
  • تغییرات ابعادی خودروها: با بزرگ‌تر شدن روزافزون خودروها از دهه ۹۰ میلادی (افزایش وزن، ارتفاع و عرض)، نیاز به ستون‌های محکم‌تر بیشتر شده است.

اگرچه ستون‌های A بزرگ‌تر، ایمنی سرنشینان در برابر واژگونی را افزایش داده‌اند، اما به قیمت کاهش دید راننده و افزایش خطر برای عابران پیاده تمام شده‌اند. با وجود پیشرفت‌هایی مانند سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) که واژگونی خودرو را کاهش داده‌اند، نیاز به راه‌حل‌های خلاقانه برای بهبود دید راننده، بدون فدا کردن ایمنی ساختاری، بیش از پیش احساس می‌شود. هدف نهایی باید طراحی خودروهایی باشد که رانندگان بتوانند به راحتی از آنها بیرون را ببینند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟