شرکت خودروسازی چینی چری (Chery) روز شنبه، اتهامات مربوط به دریافت نامناسب یارانههای دولتی برای وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست را رد کرد.
به گزارش مجله ماشین، پیشتر، یک حسابرسی توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، اعلامیههای یارانهای چری و بیوایدی (BYD) را برای مجموعاً ۵۳ میلیون دلار یارانه دولتی، مربوط به هزاران خودروی فروخته شده در پنج سال منتهی به ۲۰۲۰، رد کرده بود. این مبلغ تقریباً ۶۰ درصد از کل ادعاهای نامناسب یارانهای را تشکیل میداد.
توضیحات چری: عدم کلاهبرداری، صرفاً چالشهای اداری
چری در بیانیهای، نامناسب بودن اعلامیههای خود را تکذیب کرد. این شرکت اعلام کرد که پیش از این نیز با مقامات دولتی در مورد چالشهای مربوط به فقدان رسیدهای فروش، به دلیل اینکه خودروها بیش از پنج سال پیش فروخته شدهاند، مشورت کرده بود. به گفته چری، دولت به این شرکت توصیه کرده بود که خودروها را برای بررسی و تعیین صلاحیت توسط وزارتخانه، اعلام کند.
چری در بیانیه خود تأکید کرد: “شرکت ما صادقانه به مقامات گزارش داده است که گواهیهای فروش نهایی را جمعآوری نکردهایم؛ هیچ اقدام کلاهبردارانهای در کار نیست.” لازم به ذکر است که ادعاهای دولت نیز شامل اتهام کلاهبرداری نمیشد. شرکت بیوایدی که تولیدکننده خودروهای الکتریکی است، به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این خصوص پاسخی نداد.
جزئیات حسابرسی و تعداد خودروهای فاقد صلاحیت
این حسابرسی که اوایل سال جاری با هدف راستیآزمایی درخواستهای یارانه در طول یک دوره پنج ساله آغاز شد، ۲۱,۷۲۵ دستگاه خودرو را فاقد صلاحیت دریافت یارانه دانست. بر اساس اسناد منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در ماه ژوئن (خرداد/تیر)، این حسابرسی مغایرتهایی از جمله عدم ارائه اسناد پشتیبانی مورد نیاز یا عدم رعایت آستانههای مسافت پیموده شده اجباری را کشف کرد.
در این میان، ۷,۶۶۳ دستگاه از خودروهای چری فاقد صلاحیت تشخیص داده شدند؛ ۱۹ دستگاه به دلیل عدم رعایت آستانههای مسافت پیموده شده و ۷,۶۴۳ دستگاه به دلیل عدم ارائه گواهیهای لازم.
اسناد حسابرسی هیچ جریمهای را تعیین نکرده و اشارهای به بازپرداخت یارانهها نکردهاند. دولت پیش از این اعلام کرده بود که خودروسازانی که خودروهایشان شرایط مسافت پیموده شده را رعایت نکرده باشند، باید یارانههای دریافتی را بازپرداخت کنند. با این حال، چری تأکید کرد که حسابرسی مربوط به اعلامیههای یارانهای بوده که پیشپرداخت نشدهاند و بنابراین خودروسازان نیازی به بازپرداخت ندارند.
source