
ما در این مطلب قصد داریم به بررسی موتور سیکلت SYM لاکی VF3i 185 بپردازیم و مشخصات فنی و تجربه کاربری آن را در اختیار شما قرار دهیم.
اس وای ام یکی از شرکتهای نسبتاً موفق در زمینه تولید موتور سیکلت محسوب میشود و پایگاههای تولید اصلی این برند در چین، تایوان و ویتنام قرار دارند. بیشتر محصولات این شرکت، موتور سیکلتهای اسکوتر محسوب میشوند و تمرکز اصلی این شرکت بر روی ساخت موتورهای شهری است. اس وای ام لاکی ۱۸۵ وی اف ۳ یکی از محصولات نسبتا موفق شرکت SYM هستند و توسط سهند سیکلت سپاهان در ایران عرضه شده است. این موتور سیکلت شباهت زیادی به اسکوتر لاکی ۱۸۰ دارد، ولی لاکی ۱۸۵ ویاف ۳ جزو کلاس اسکوتر محسوب نمیشود، بلکه متعلق به کلاس کاب یا آندربن است. رنگ بندی این موتور سیکلت نسبتا جذاب به نظر میرسد و با استیکرهای خاصی وارد بازار شده است و عمده خریداران آن جوانان و افراد جویای هیجان محسوب میشود.
طراحی و ظاهر SYM لاکی VF3i 185

طراحی ظاهری لاکی ۱۸۵ مشابه سایر موتور سیکلتهای سبک کاب محسوب میشود و در قسمت جلوی موتور سیکلت شاهد یک کاسه چراغ جدا از بدنه هستیم که در قسمت بالا و در قسمت مرکزی فرمان تعبیه شده است. پایینتر از چراغ اصلی، دیلایتها و چراغهای راهنما قرار گرفتهاند که به صورت یک تکه هستند و جدا از هم طراحی نشدهاند.
فرمان این موتور سیکلت مانند بسیاری از موتور سیکلتهای سبک اسکوتر یا کاب از نوع لولهای محسوب میشود و با استفاده از فلاپهای پلاستیکی پوشانده شده است. در سمت راست فرمان موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ فقط دکمه استارت تعبیه شده است و کلید قطع و وصل برق وجود ندارد و در سمت دیگر شاهد کلید تعویض نور بالا به نور پایین، پسینگ، بوق و راهنما هستیم.
صفحه کیلومتر این موتور سیکلت ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است و در سمت راست شاهد بخش دیجیتال این صفحه کیلومتر هستیم که اطلاعاتی مثل دنده شمار، سرعت و ساعت را نمایش میدهد و در قسمت چپ آن دور موتور به صورت آنالوگ نشان داده میشود. چراغهای هشدار لاکی ۱۸۵ در اطراف صفحه کیلومتر تعبیه شدهاند و کمی پایینتر از این صفحه کیلومتر، سوئیچ موتور قرار گرفته و شاهد محفظههایی هستیم که میتوانید وسایل ضروری خود را در آن قرار دهید.

زین این موتور سیکلت به صورت یک تکه طراحی شده است و شاهد فضای نسبتا مناسبی هستیم و نرمی زین نیز تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد و در انتهای آن یک نگهدارنده فلزی برای حفظ کنترل ترک نشین تعبیه شده است. به طور کلی ارتفاع زین موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ از سطح زمین ۷۹ سانتیمتر گزارش شده است و میتوان گفت این موتور سیکلت با این ارتفاع، میتواند برای بسیاری از افراد قابل استفاده باشد.
در فضای زیر زین شاهد باک لاکی ۱۸۵ هستیم که حدودا ۷ لیتر ظرفیت سوخت دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۲.۲ لیتر سوخت مصرف میکند که برای یک موتور سیکلت در سبک کاب قابل قبول به نظر میرسد. اگر توجهی به قسمت عقب این موتور سیکلت داشته باشیم چراغهای عقب را میبینیم که به صورت مجزا طراحی شدهاند و از نوع ال ای دی هستند و به طور کلی پرتاب نور قابل قبولی را در اختیار راکب قرار میدهند. وزن خشک موتورسیکلت SYM لاکی VF3i 185 تقریبا ۱۲۸ کیلوگرم گزارش شده است و تا حدودی نسبت به سایر موتورهای کاب سنگینتر به نظر میرسد.
ابعاد موتور سیکلت SYM لاکی VF3i 185 به شرح زیر است:
طول: ۲۰۰۰ میلیمتر، عرض: ۷۲۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۱۵ میلیمتر.
مشخصات فنی SYM لاکی VF3i 185

در موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ شاهد یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و مجهز به چهار سوپاپ از نوع تک میل بادامک هستیم و به عبارتی آرایش سوپاپها به صورت sohc محسوب میشود. خنکسازی انجین در این موتور سیکلت به وسیله رادیاتور آب صورت میگیرد و ظرفیت انجین موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ به طور دقیق ۱۸۳ سی سی است و میتواند ۱۸ اسب بخار قدرت را در ۸۵۰۰ دور دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵.۳ نیوتون متر را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
اگر این قدرت از انجین را در کنار وزن موتور سیکلت قرار دهیم، تا حدودی میتوانیم بگوییم که با یک انجین نسبتاً قوی روبرو هستیم و میتوان سرعت نسبتا مطلوبی را تجربه کرد. این موتور سیکلت به یک گیربکس ۶ دنده مجهز است و قدرت به وسیله سیستم زنجیر به چرخ عقب انتقال پیدا میکند و خبری از گیربکس اتومات نیست و تعویض دنده با استفاده از کلاچ صورت میگیرد.
سیستم سوخت رسانی در لاکی ۱۸۵ از نوع انژکتور برقی از برند کیهن است و تا حدودی میتوان گفت کیفیت قابل قبولی دارد. شتاب صفر تا صد این موتور سیکلت حدود ۹ ثانیه گزارش شده است و میتوان گفت لاکی ۱۸۵ از نظر شتاب با موتورهایی مثل NS200 و حتی آپاچی ۱۸۰ در یک رده قرار میگیرد و حداکثر سرعت ثبت شده برای آن حدودا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت محسوب میشود که با استفاده از تغییرات فنی میتوان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرد.
اگر به بررسی شاسی این موتور بپردازیم، باید بگوییم که شاسی این موتور نوع آندربن محسوب میشود و در قسمت جلو شاهد یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی هستیم و برای قسمت عقب از تک کمک به صورت مرکزی استفاده شده است. در حالت کلی کمک فنرها عملکرد قابل قبولی دارند و میتوانند در مسیرهای ناهموار ضربات را دفع کنند و سواری نرمتری را نسبت به موتورهای اسکوتری ارائه دهند.
سایز لاستیک لاکی ۱۸۵ وی اف ۳ در قسمت جلو ۸۰/۹۰ و در قسمت عقب ۱۲۰/۷۰ محسوب میشود که هر دو لاستیک بر روی رینگهایی با ابعاد ۱۷ اینچ سوار شدهاند و برند لاستیکها ایران یاسا است. در بعضی از نسخههای این موتور شاهد ترمز abs هستیم، ولی نسخههای عرضه شده در ایران عمدتا از سیستم cbs یا سیستم ترمز ترکیبی بهرهمند هستند. قطر دیسک ترمز لاستیک جلو ۲۵۰ و قطر ترمز عقب ۲۰۰ میلیمتر محسوب میشود و در حالت کلی شاهد ترمزهای ایمن هستیم.
تجربه سواری و رانندگی

استایل نشستن روی موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ مشابه سایر موتور سیکلتهای کاب است و زین موتور سیکلت تا حدودی نرم محسوب میشود و ارتفاع آن برای بیشتر افراد مناسب است. سیستم تعلیق این موتور به خوبی طراحی شده است و در مسیرهای ناهموار میتواند ضربات را دفع کند. به طور کلی طراحی اس وای ام لاکی ۱۸۵ وی اف ۳، باعث میشود تا راکب بتواند در ترافیک شهری حرکت روانتری را تجربه کند و شتاب این موتور سیکلت نسبت به وزنی که دارد نسبتا ایدهآل محسوب میشود. سیستم ترمز این موتور سیکلت نیز تا حدودی قابل قبول است، ولی اگر نسخه سیستم abs آن در دسترس بود، شاهد ایمنی بیشتری بودیم و در حالت کلی موتور سیکلت SYM لاکی VF3i 185 گزینه خوبی برای رانندگی در شهر و جاده محسوب میشود.
رقبای اس وای ام لاکی ۱۸۵ وی اف ۳
با توجه به ویژگیهای موتور سیکلت لاکی ۱۸۵ میتوان موتور سیکلتهایی مثل هوندا سیبیآر ۱۵۰، پالس ان اس ۲۰۰ و یاماها R15 را به عنوان رقیب معرفی کرد و در حالت کلی این موتور سیکلت نسبت به رقبای خود در زمینه کیفیت ساخت، مصرف سوخت و همچنین انجین وضعیت نسبتا بهتری دارد.
نقاط ضعف و مثبت لاکی ۱۸۵ و جمعبندی
مزایا:
انجین نسبتا قوی، طراحی نسبتا جذاب، مصرف سوخت اقتصادی.
معایب:
کمبود قطعات یدکی در بعضی از شهرها، قیمت نسبتا بالا، نیاز منظم به سرویس و نگهداری.
در پایان میتوان گفت موتور سیکلت SYM لاکی VF3i 185 یک موتور سیکلت در سبک کاب محسوب میشود و طراحی ظاهری نسبتا جذاب و اسپورتی دارد. انجین این موتور سیکلت عملکرد نسبتا خوبی دارد و تا حدودی میتوان گفت موتور سیکلت SYM لاکی VF3i 185 در رده موتور سیکلتهای کم استهلاک قرار میگیرد و میتواند با موتورهایی مثل هوندا سیبیآر ۱۵۰ رقابت داشته باشد. این موتور سیکلت سواری نسبتا مطلوبی دارد، ولی در بعضی از شهرها دسترسی به قطعات یدکی آن امکان پذیر نیست و نسبت به رقبا قیمت نسبتا بالایی دارد. در حالت کلی با ارزیابی مزایا و معایب این موتور سیکلت میتوان گفت لاکی ۱۸۵ گزینه بدی برای تردد در داخل شهر محسوب نمیشود.
نظر شما درباره SYM لاکی VF3i 185 چیست؟ به نظر شما این موتور سیکلت سبک کاب ارزش خرید دارد؟
خواندنی: موتور یاماها R15 ؛ مشخصات فنی + امکانات
source