به گزارش مجله ماشین، صنعت کاستومسازی موتورسیکلت در اندونزی، بار دیگر تواناییهای خیرهکننده خود را به نمایش گذاشته است. آبراهام سیماتوپانگ و تیم بااستعداد او در کارگاه باتاکاستم (Batakastem Workshop)، نامی آشنا در دنیای شخصیسازی موتورسیکلت، با پروژهی اخیر خود، یک کاوازاکی Z250 کافه ریسر سفارشی، استانداردها را ارتقا دادهاند. این موتورسیکلت، گواهی بر مهارت و تعهد این مجموعه به خلق آثاری بیبدیل است.
تحولی از Z250 مدل ۲۰۱۲ به یک کافه ریسر لوکس
پروژهی اخیر از یک دستگاه کاوازاکی Z250 مدل ۲۰۱۲ آغاز شده است. در حالی که مدل استاندارد Z250 با خطوط تیز و زاویهدار خود شناخته میشود، مالک این موتورسیکلت به دنبال یک تحول کامل در ظاهر آن بود. هدف اصلی، ساخت یک کافه ریسر (Cafe Racer) با ارگونومی کمی راحتتر از مدلهای معمول این سبک بود، تا تجربه رانندگی لذتبخشتری را فراهم کند.
خواسته دیگر مشتری، هماهنگی رنگبندی موتورسیکلت با کلاه کاسکت Shoei Ex-Zero بود که اخیراً خریداری کرده بود. با درکی شفاف از خواستههای مشتری، آبراهام و تیمش بدون اتلاف وقت دست به کار شدند. آنها ابتدا تمامی قطعات بدنه اصلی موتورسیکلت، از جمله رینگها، سابفریم (Subframe) و سیستم تعلیق عقب را باز کردند.
ساختار و جزئیات دستساز: تلفیقی از سنت و مدرنیته
اولین گام در بازسازی، ساخت قطعات جدید بدنه بود که با توجه به هندسه پیچیده Z250، کاری دشوار به حساب میآمد. محور اصلی طراحی، یک باک سوخت (Fuel Tank) کلاسیک و جاودانه است که با درب باک همسطح (Flush-mounted) و پنلهای جانبی آلومینیومی کوچک برای پنهان کردن شاسی زیرین، تکمیل شده است. همچنین، روکشهای رادیاتور دستساز، کمی جلوتر به چشم میخورند.
زیر موتور، یک بِلی پَن (Belly Pan) جدید با برشهای دایرهای قرار گرفته است. در قسمت عقب موتورسیکلت نیز تغییرات قابل توجهی اعمال شده است؛ یک سابفریم سفارشی داخلی ساخته شده و سیستم تعلیق عقب به دوشاخ (Twin-shock) تبدیل شده تا حسی از موتورسیکلتهای کلاسیک را القا کند. کمکفنرهای نصب شده، از نوع پریمیوم (کیفیت بالا) افترمارکت با مخزن گازی جداگانه (Piggyback reservoirs) هستند. علاوه بر این، راهنماهای LED زیبایی نیز در نزدیکی محل اتصال بالایی کمکفنرهای عقب تعبیه شدهاند.

زیبایی بصری و ارتقای عملکردی
کارگاه باتاکاستم، یک کافه ریسر تِیل (Cafe Racer Tail) زیبا را بر روی سابفریم جدید قرار داده و آن را با یک زین چرمی قهوهای رنگ و خیرهکننده تکمیل کرده است. چراغ عقب LED گرد نیز به شکلی هنرمندانه در انتهای آن تعبیه شده است. کاورهای جانبی سفارشی و گلگیر نصب شده بر روی بازوی دوشاخه عقب (Swingarm-mounted fender) نیز، به جذابیت این بخش افزودهاند.
در قسمت جلوی موتورسیکلت، یک چراغ جلو LED در بالا و یک گلگیر کوچک در پایین قرار گرفتهاند. کابین خلبان (Cockpit) نیز شامل فرمان کلیپآن (Clip-on handlebars) با دستههای چرمی قهوهای رنگ و آینههای انتهایی فرمان (Bar-end mirrors) است که همگی به ارگونومی و زیبایی کلی موتورسیکلت کمک میکنند.

در بخش سیستم تعلیق، رینگهای پرهای (Spoked wheels) جایگزین نمونههای استاندارد شدهاند. همچنین، موتور دوقلوی موازی (Parallel-twin engine) این کاوازاکی، به یک اگزوز سفارشی (Bespoke exhaust) جدید از جنس فولاد ضد زنگ مجهز شده است که هم ظاهر و هم صدای آن را ارتقا داده است.
در نهایت، ترکیب رنگی انتخابی شامل بدنه سفید با تاکیداتی از دو سایه آبی است که همگی با خطوط نازک مشکی (Pinstriping) به زیبایی مرزبندی شدهاند. این رنگبندی، کاملاً با کلاه کاسکت Ex-Zero مشتری هماهنگ بوده و به خودی خود نیز یک طرح رنگی بسیار چشمنواز و جذاب است. این پروژه، بار دیگر توانایی بالای متخصصان اندونزیایی را در خلق اثری هنری و کاربردی به اثبات رسانده است.
source