بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی اتحادیه نوآوری باتری خودرویی چین (CABIA)، مجموع ظرفیت نصب‌شده باتری‌های خودرو برقی در چین طی شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲۹۹.۶ گیگاوات‌ساعت رسیده که نشان‌دهنده رشد ۴۷.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است (ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ / دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳).

در این بازه زمانی، شرکت CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) جایگاه نخست خود را حفظ کرده و با نصب ۱۲۸.۶ گیگاوات‌ساعت باتری، ۴۳.۰۵ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سهم این شرکت نسبت به سال گذشته ۳.۳۳ واحد درصد کاهش یافته است.

باتری خودرو برقی

در جایگاه دوم، شرکت BYD با حجم نصب ۷۰.۳۷ گیگاوات‌ساعت و سهم ۲۳.۵۵ درصدی قرار دارد که نسبت به سال گذشته با کاهشی ۱.۵۵ واحد درصدی مواجه بوده است. در مجموع، این دو غول صنعت باتری چین، ۶۶.۶ درصد از کل بازار را در اختیار دارند؛ آماری که نشان‌دهنده تمرکز قابل‌توجه بازار است.

در سوی دیگر، شرکت Gotion Tech موفق شده سهم بازار خود را ۱.۶۲ واحد درصد افزایش دهد و شرکت Rept Battero نیز با رشدی ۰.۳۵ واحد درصدی همراه بوده است.

آمار باتری چین

بر اساس گزارش رسانه خودرویی چینی CNAutoNews، به‌طور کلی، صنعت باتری در چین شاهد روند کاهشی تدریجی در تمرکز بازار است. در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۴)، ده شرکت برتر تنها ۹۴.۲ درصد از حجم نصب را به خود اختصاص دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۸ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در مجموع شش ماه نخست سال، این ده شرکت ۹۳.۶ درصد از بازار را در اختیار داشتند که در مقایسه با سال گذشته ۲.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

باتری خودرو برقی

این روند نشان می‌دهد که با وجود سلطه شرکت‌های بزرگ، بازیگران جدید و شرکت‌های تخصصی نیز به تدریج در حال ورود مؤثر به بازار هستند و به ایجاد اکوسیستمی متنوع‌تر در صنعت باتری کمک می‌کنند.

بر اساس داده‌های موجود، CATL همچنان رهبر بی‌چون‌وچرای بازار باتری خودرو برقی در چین باقی مانده و در حوزه باتری‌های NCM سلطه مطلق دارد. همچنین در بخش باتری‌های LFP نیز عملکرد قدرتمندی ارائه داده، گرچه این حوزه به‌طور سنتی از تخصص‌های اصلی شرکت BYD محسوب می‌شود. با این حال، به‌دلیل ملاحظات مربوط به هزینه، بسیاری از خودروسازان به‌طور فعال در تلاش هستند تا وابستگی خود به این دو شرکت بزرگ را کاهش دهند؛ مسئله‌ای که در نهایت به کاهش تمرکز بازار انجامیده است.

رتبه‌بندی نصب باتری خودروهای برقی در چین طی نیمه نخست ۲۰۲۵؛ سهم ۶۶.۶ درصدی CATL و BYD از بازار

در این میان، شرکت Svolt متعلق به گروه گریت وال (Great Wall) با قرار گرفتن در رتبه هفتم، و شرکت Jidian وابسته به گروه جیلی (Geely) در رتبه دهم، جایگاه‌هایی قابل‌توجه کسب کرده‌اند. این روند می‌تواند نشانه‌ای از تقویت جریان تنوع‌بخشی در بازار باتری چین باشد. نظر شما در خصوص آینده خودروهای برقی چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. نسخه جدیدی از تسلا مدل ۳ با باتری به‌روز و برد بیشتر در چین عرضه می‌شود!
  2. تویوتا bZ5، کراس‌اوور برقی جدید با باتری‌های بی‌وای‌دی
  3. باتری خودروی برقی Geely Galaxy E5؛ مقاوم‌تر از همیشه!
  4. زیکر 7 GT در سه‌ماهه دوم 2025 با باتری پیشرفته 5.5C به بازار اروپا می‌آید

source

توسط autokhabari.ir