رانندگی با خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده‌ای بسیار ساده‌تر است. رایج‌ترین حالت‌های دنده در این نوع خودروها شامل پارک (P)، عقب (R)، خلاص (N) و حرکت (D) است. سایر حالت‌ها نیز چندان پیچیده نیستند، اما آنچه بیشتر رانندگان را به چالش می‌کشد، نحوه و زمان استفاده از دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک است. دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک از نظر عملکرد تفاوتی با دنده خلاص در خودروهای دنده‌ای ندارد؛ این حالت به معنای واقعی کلمه یک دنده نیست، بلکه موقعیتی واسطه بین دنده عقب و دنده حرکت است. هنگامی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، ارتباط گیربکس با موتور جدا می‌شود، به‌طوری‌که فشردن پدال گاز تنها دور موتور را افزایش می‌دهد و خودرو را به حرکت درنمی‌آورد. همچنین، برخلاف حالت پارک که چرخ‌ها قفل می‌شوند، در حالت خلاص استفاده از ترمز دستی هنگام توقف ضروری است.

بیشتر بخوانید: 5 اشتباه مهم که به گیربکس اتوماتیک خودرو آسیب می‌زند

source

توسط autokhabari.ir