منتشر شده در 06 مرداد 1404 ساعت 14:00

شرکت جنرال موتورز پنجشنبه گذشته از طراحی مفهومی دیگری برای مدل پرطرفدار کوروت رونمایی کرد. این خودرو که دومین مفهومی از مجموعه کانسپت سهگانه کوروت محسوب میشود، توسط استودیوی طراحی جنرال موتورز در پاسادنا کالیفرنیا توسعه یافته؛ به همین خاطر با نام رسمی «کالیفرنیا کوروت کانسپت» معرفی شده است. این مدل جذاب، تعریفی تازه از زبان طراحی شورولت ارائه میدهد و با پیشرانه الکتریکی و طراحی مدرن، تجسمی از کوروت در آینده نسبتاً دور را به نمایش میگذارد.
طراحان این پروژه، هدف خود را خلق خودرویی بی حدو مرز و متفکرانه توصیف کردهاند که همزمان، حس نوستالژی اسپرتهای آمریکایی و نگاه جهانی و آیندهنگرانه را ترکیب نموده است. برایان اسمیت، مدیر طراحی استودیوی پیشرفته پاسادنا، در توصیف این پروژه گفته:
«جنوب کالیفرنیای بیش از یک قرن است که در قلب فرهنگ خودروسازی و طراحی قرار دارد و جنرال موتورز هم برای نزدیک به ۴۰ سال حضوری پررنگ در این منطقه داشته است. این خودرو با الهام از همان فضای کالیفرنیایی طراحی شده، اما دیدی جهانی و آیندهنگر دارد. دوگانگی هدف، اساس استراتژی طراحی این پروژه بوده است.»

طراحی آیرودینامیک و کابین مینیمالیستی
مفهومی شورولت کالیفرنیا کوروت کانسپت بر اساس تناسبات کلاسیک یک خودروی موتور وسط طراحی شده؛ اما انحنای نرم، بدنه کم عرض و دماغه تیز، فوراً اصالت کوروت را به یاد میآورد. در نمای جلو، چراغها و ورودیهای هوا طراحی تهاجمی دارند و دماغه گوهای آن تصویری از یک کوروت متعلق به آیندهای دور را ارائه میدهد.
برجستهترین ویژگی این خودرو، سقف یک تکه نصبشده روی لولای جلو است. به لطف این ویژگی سقف به صورت کامل باز میشود تا امکان ورود و خروج سرنشینان را فراهم کند. جالب اینکه میتوان این سقف را به طور کامل جدا کرد تا شورولت کالیفرنیا کانسپت به مدلی سبک و روباز برای پیستهای مسابقهای تبدیل شود.

فضای داخلی با تم رنگی قرمز و طراحی کاملاً متمرکز بر راننده خلق شده است. کابین دارای دیواره جداکننده بین دو سرنشین بوده و فرمان ساختاری مشابه با دو دسته دارد. در وسط این فرمان عجیب و غریب یک نمایشگر دیجیتال دادههای لازم را در اختیار راننده قرار میدهد. یک نمایشگر هداپ دیسپلی نیز برخی از این دادهها را مقابل مسیر دید او منعکس میکند. از دیگر تکنولوژیهای جالب این مدل میتوان به سامانه کمکی ترمز با استفاده از مقاومت در برابر جریان هوای عبوری و اسپویلر فعال اشاره کرد.

پلتفرم تمام برقی با باتری منشوری T شکل
جنرال موتورز درباره جزئیات فنی شورولت کوروت کالیفرنیا کانسپت اطلاعات زیادی ارائه نکرده، اما گفته نیروی آن از طریق یک سامانه تمام برقی تأمین میشود. همچنین میدانیم شاسی از نوع فیبرکربنی مونوکوک و باتری از نوع منشوری T شکل است. در نتیجه امکان طراحی کابین با ارتفاع پایینتر صندلی راننده و عبور تونل هوایی از زیر خودرو فراهم شده، امری که در بهینهسازی آیرودینامیک تأثیر مثبتی دارد.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این خودرو دومین کانسپت از سهگانه جدید کوروت است. اولین مدل، اوایل سال جاری توسط مرکز طراحی جنرال موتورز در بریتانیا معرفی شد. طبق انتظار هیچ کدام از این دو مدل مفهومی وارد فاز تولید انبوه نخواهند شد، چرا که به گفته مدیران، در حال حاضر بازار آمادگی استقبال از یک کوروت برقی را ندارد. با این حال، بعید نیست برخی عناصر طراحی و فناوریهای این کانسپتها در نسلهای آتی کوروت – چه برقی و چه بنزینی – دیده شوند.




source