منتشر شده در 06 مرداد 1404 ساعت 17:00


برای سالها، تسلا در دنیای خودرو همچون پدیدهای منحصر بفرد شناخته میشد؛ شرکتی که رشد سریع و سودآوری بی نظیرش، آن را از دیگر خودروسازان متمایز کرده بود. اما گزارش مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که این غول دنیای خودروهای برقی، دیگر آن فروغ گذشته را ندارد. فروش جهانی کاهش یافته، سوددهی کم شده و حالا روشن است که سبد محصولات فعلی تسلا دیگر پاسخگوی ادامه مسیر رشد افسانهای آن نیست.
کاهش ۲۳ درصدی سود و افت چشمگیر درآمدها
به گزارش آخرین خودرو، آمارها تصویری واضح از چالشهای پیش روی تسلا ارائه میدهند. این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، درآمد کلی ۲۲.۴۹۶ میلیارد دلاری را ثبت کرده که کاهشی ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. وضعیت در بخش اصلی یعنی فروش خودرو وخیمتر است، چرا که درآمد این بخش با کاهش ۱۶ درصدی به ۱۶.۷ میلیارد افت کرده؛ تعداد خودروهای تحویلی نیز با افت ۱۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۸۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.
این نخستین بار نیست که تسلا با چنین کاهشهایی روبرو میشود. روند نزولی این شرکت از سه ماهه اول امسال آغاز شده و حالا به نظر میرسد به یک الگوی هشداردهنده تبدیل گشته است. سود عملیاتی تسلا، یعنی درآمد حاصل از فعالیتهای اصلی شرکت، ۴۲ درصد کاهش یافته که از فشارهای اقتصادی بر عملکرد اصلی برند تسلا حکایت دارد.
عامل اصلی کاهش سودآوری
یکی از دلایل اصلی افت سود، به کاهش درآمد از فروش هر خودرو مربوط میشود. برای حفظ فروش، تسلا به شدت بر تخفیفها و مشوقهایی مانند اشتراک رایگان نرمافزار خودران، شارژ رایگان در ایستگاههای سوپر شارژ و طرحهای جذاب تأمین مالی تکیه کرده است. اگرچه این سیاستها به افزایش فروش کمک کردهاند، اما مستقیماً به سود شرکت ضربه زدهاند.
کاهش درآمد از محل اعتبارهای زیستمحیطی
تسلا سالها از محل فروش اعتبارهای زیستمحیطی به دیگر خودروسازانی که نمیتوانستند استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند، درآمد قابل توجه کسب میکرد. اما در سهماهه اخیر، این درآمد تقریباً نصف شده و به ۴۳۹ میلیون دلار رسیده است. با احتمال تغییر در قوانین فدرال مرتبط با آلایندگی، این منبع درآمد پایدار نیز ممکن است بزودی به طور کامل حذف شود.
چالشهای کلان و رقابت شدید جهانی
شرایط اقتصادی کلی نیز بر عملکرد تسلا سایه افکنده است. این شرکت در گزارش خود به «عدم قطعیت در شرایط اقتصاد کلان» اشاره کرده؛ عبارتی که به چالشهایی همچون تعرفههای تجاری و بیثباتی اقتصادی جهانی اشاره دارد.
با این حال، برخی مشکلات نیز حاصل تصمیمگیریهای داخلی هستند. سبد محصولات تسلا که زمانی انقلابی بود، اکنون به نوعی از مدل افتاده و دیگر آن طراوت و تازگی قبل را ندارد. دو خودروی پرفروش مدل ۳ و مدل Y اکنون در برابر انبوهی از رقبای جدید، پیشرفته و اغلب ارزانتر چینی قرار گرفتهاند. پیکاپ پرسروصدای سایبرتراک هم که خیلی برای آن تبلیغ شده بود، هنوز به موفقیت گستردهای دست نیافته و نتوانسته بار فروش برند را به دوش بکشد.
روزنه امید؛ مدل جدید اقتصادی در راه است
با وجود آمارهای منفی، روزنهای از امید در گزارش مالی دیده میشود. تسلا اعلام کرده که در ماه ژوئن، تولید اولیه یک خودروی ارزانقیمت جدید را به پایان رسانده است. این خودرو سالهاست که در برنامههای شرکت وجود دارد، اما همواره با تأخیر مواجه شده؛ تسلا اعلام کرده که تولید انبوه این مدل جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز میشود. به نظر میرسد این خودروی جدید، کلید نجات تسلا در دورهای باشد که دیگر خبری از رشد بیوقفه مدل ۳ و مدل Y نیست.
source