

وقتی صحبت از خرید خودرویی میشود که بهسرعت جذابیت شما را چند برابر کند، مدلهای عرضه شده توسط آستونمارتین از گزینههای اصلی هستند. خودروهای این برند بریتانیایی بهدلیل فضای داخلی مجلل، طراحی شیک و همچنین اینکه وسیله نقلیه محبوب شخصیت جاسوسی سینما، جیمز باند هستند، شهرت دارند. البته این خودروها به غیرقابل اعتماد بودن نیز معروفاند که همین موضوع به شخصیت منحصربهفرد آنها افزوده و در عین حال، باعث خالیتر شدن حساب بانکی شما میشود.
مانند بسیاری از خودروهای لوکس سطح بالا، مدلهای تولید انبوه آستونمارتین مانند DB9 و V8 ونتیج نیز معمولاً دچار افت ارزش میشوند، هرچند حتی خودروهای نادرتر مانند نسل اول ونکویش نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند. با این حال، دلیل اصلی افت ارزش ونکویش چیزی فراتر از این مسائل ظاهری است.
این گزارش به بررسی نسل اول آستونمارتین ونکویش و چگونگی تأثیر منفی گیربکس ضعیف آن بر شهرت خودرو میپردازد، که در نهایت باعث شده اکنون به خودرویی نسبتاً ارزان در بازار دست دوم تبدیل شود.
ونکویش قرار بود پرچمدار جدید آستونمارتین باشد
هنگامی که شرکت فورد در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی (دهه ۱۳۶۰ شمسی) کنترل آستونمارتین را بهدست گرفت، تصمیم گرفت تا این برند را از نظر فناوری مدرنتر کند تا بتواند با خودروهایی نظیر فراری و پورشه رقابت کند. نخستین گام در این مسیر، مدل پایه DB7 بود که با استفاده از شاسی سبک وزن جدیدی طراحی شد تا نسبت به مدلهای قبلی بازده و پاسخدهی بهتری داشته باشد.
با این حال، آستونمارتین همچنان مدل سنگین وزن Virage را بهعنوان پرچمدار خود عرضه میکرد؛ خودرویی که با زبان طراحی نسلهای گذشته این برند، همچون کشتیهای زمینی، ساخته شده بود. با آغاز هزاره جدید، زمان آن رسیده بود که آستونمارتین پرچمدار جدیدی معرفی کند. به همین دلیل، همان رویکرد بهکار رفته در طراحی DB7 دوباره تکرار شد. خودرو با نام “ونکویش” در مدل سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) برای بازار اروپا معرفی گشت و سپس در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱ شمسی) وارد بازار ایالات متحده شد.
ونکویش بسیار مدرنتر از ونتیج پیشین بود
ونکویش از نظر ظاهری بهمراتب پیشرفتهتر و مدرنتر از مدل مکعبی شکل Virage Vantage بود و طراحی آن توسط ایان کالوم انجام شده بود. این نوآوری فقط به ظاهر خودرو محدود نشد. شاسی این خودرو ترکیبی از آلومینیوم و فیبر کربن مستحکم و سبک بود و از نسخه بهروز شده موتور ۱۲ سیلندر خورجینی ۵.۹ لیتری که پیشتر در DB7 Vantage دیده شده بود، بهره میبرد. ونکویش با قیمت ۲۲۸ هزار دلار در بازار آمریکا عرضه شد و نگاهی اجمالی به آینده این خودروساز تاریخی را به نمایش گذاشت. با این حال، مسیر برای پرچمدار جدید آستونمارتین چندان هموار نبود.
گیربکس ونکویش یک نوآوری فناورانه دیگر بود
یکی دیگر از تلاشهای فناورانه آستونمارتین در این خودرو، تمرکز بر گیربکس متصل به موتور قدرتمند V12 بود. این شرکت تلاش کرد تا تجربه رانندگیای آرام در کنار هیجانانگیز بودن فراهم کند. نتیجه، توسعه یک گیربکس دستی شش سرعته خودکار شده بود که به راننده اجازه میداد یا بهصورت دستی با پدالهای پشت فرمان دندهها را تعویض کند یا سیستم را در حالت خودکار قرار دهد.
حتی قابلیت تعویض چند دنده متوالی نیز وجود داشت؛ کافی بود تعداد دفعاتی که میخواهید دنده تعویض شود را پشت سر هم پدال را بزنید. یک سیستم ایمنی داخلی نیز تعبیه شده بود تا از اوررِو موتور جلوگیری کند و به این ترتیب، در صورت شور و هیجان زیاد هنگام تعویض دنده، نیازی به پرداخت هزینه تعویض موتور V12 نبود!
این موضوع اهمیت زیادی داشت، زیرا موتور توانمند این خودرو، ۴۵۳ اسببخار نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکرد و توسط دیفرانسیل لغزش محدود کنترل میشد. این ترکیبها باعث شد تا ونکویش تنها در پنج ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد؛ عملکردی قابل توجه برای یک خودروی گرندتور راحت.
اما گیربکس دردسرساز از راه رسید
متأسفانه گیربکس بهزودی به نقطهضعف این سیستم انتقال قدرت بدل شد. با اینکه فناوری مورد استفاده جذاب به نظر میرسید، اما در عمل تعویض دندهها با لرزش و سختی همراه بود و حتی گاهی از انجام تعویض دنده باز میماند. کلاچ الکتریکی نیز در صورت رانندگی تهاجمی یا مانور در سرعتهای پایین خیلی زود از کار میافتاد، داغ میشد و دود ناشی از آن، کابین را پر میکرد.
با اینکه طی سالهای بعد از عرضه، بهروزرسانیهای نرمافزاری مختلفی ارائه شد که عملکرد گیربکس را بهبود داد، اما شهرت منفی گیربکس در همان سالهای ابتدایی شکل گرفته بود. آستونمارتین حتی در سال ۱۳۸۵ به مالکان خسته شده از این گیربکس خودکار، امکان تعویض آن با گیربکس دستی شش سرعته را در کارخانه ارائه داد.
گیربکس نامناسب شهرت ونکویش را خدشهدار کرد
در حالی که قیمت ونکویش در زمان عرضه معادل بیش از ۴۰۰ هزار دلار به نرخ امروز بود، در بازار دست دوم سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴ شمسی) بهطرز شگفتانگیزی ارزان است. بر اساس ابزار ارزیابی قیمت Hagerty، یک ونکویش در وضعیت خوب حدود ۵۵ هزار دلار قیمت دارد، در حالی که نمونههایی با وضعیت متوسط حتی زیر ۴۰ هزار دلار نیز به فروش میرسند. خودروهای در حد صفر کیلومتر نیز حدود ۸۵ هزار دلار ارزش دارند؛ کمتر از نصف قیمت اولیه و فقط حدود یکچهارم آن اگر تورم را نیز در نظر بگیریم.
ارزش ونکویش در حال حاضر روند افزایشی هم ندارد. طی ۱۲ ماه گذشته، این مدل حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. Hagerty گزارش داده که خودروهای در شرایط خوب در تیر ۱۴۰۳ حدود هزار دلار بیشتر میارزیدند و ونکویشهای نو نیز دو هزار دلار گرانتر بودند. با توجه به شجرهنامه معتبر، مهندسی پیشرفته، لوکس بودن و عملکرد عالی این خودرو، این قیمتها واقعاً پایین هستند. همچنین تنها حدود ۱۵۰۰ دستگاه از ونکویش استاندارد ساخته شده، که آن را به خودرویی نایاب تبدیل میکند. افت شدید شهرت ناشی از گیربکس خودکار معیوب، یکی از دلایل اصلی این وضعیت است.
نسخه Vanquish S با گیربکس بهتر، قیمت چندان بالاتری ندارد
در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳ شمسی)، آستونمارتین تصمیم گرفت نسخه ارتقایافتهای از ونکویش تولید کند که تمرکز بیشتری بر عملکرد داشت. این نسخه با نام Vanquish S عرضه شد و به نسخه تقویتشدهتری از موتور V12 مجهز بود که ۵۱۲ اسببخار نیرو تولید میکرد. این مدل همچنین بهصورت استاندارد با بسته Sport Dynamic همراه بود که در مدل پایه بهصورت آپشن عرضه میشد و شامل سیستم تعلیق سفتتر و ترمزهای بزرگتر میشد تا هندلینگ خودرو بهبود یابد. همچنین کیت بدنه تهاجمیتری داشت که عملکرد ارتقایافته آن را نشان میداد. گیربکس نیز بهگونهای بهروزرسانی شد که سریعتر از مدل پایه دنده تعویض میکرد و حس هیجانانگیزتری به راننده میداد.
اگر این بهبودها برایتان جذاب است، خبر خوب اینکه ونکویش S در بازار دست دوم تفاوت قیمت زیادی با نسخه پایه ندارد. بر اساس دادههای Hagerty، یک ونکویش S در وضعیت خوب حدود ۶۲ هزار دلار قیمت دارد، یعنی فقط حدود ۷ هزار دلار بیشتر از مدل استاندارد. نسخههای در حد صفر کیلومتر نیز حدود ۱۰۶ هزار دلار ارزشگذاری شدهاند که فاصله بیشتری با نسخه پایه دارند. در هر صورت، برای چنین خودروهای کمیاب و توانمندی، اگر نمونه خوبی پیدا کنید، پاداش خوبی دریافت میکنید. فقط یادتان باشد بهدنبال مدلهای تولیدی آخر باشید تا مطمئن شوید گیربکس آن تا حد امکان بهینه شده یا در غیر این صورت، روی تعویض دستی گیربکس سرمایهگذاری کنید.
اگر ساکن خارج از ایران هستید و به دنبال یک خودرو قدرتمند میگردید، بیشک این خودرو میتواند یکی از گزینههای شما باشد. نظر شما در خصوص این خودرو آستونمارتین چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- تولد دوباره استون مارتین ونکوییش با ظاهری جذاب تر و قدرت ۵۸۰ اسب بخار
- استون مارتین اسباب بازی DB5 جیمز باند را در اندازه کامل بازسازی خواهد کرد!
- استون مارتین DB5 دزدیده شده بالاخره پیدا شد!
- آغاز فروش کالکشن فراری پیش از شروع فصل جدید در استون مارتین

source