منتشر شده در 09 مرداد 1404 ساعت 15:00


استارتاپ کانادایی بیچمن (Beachman) از یک موتورسیکلت جذاب رونمایی کرده است. این موتورسیکلت که ’۶۴ نامگذاری شده، طراحی کلاسیکی دارد و مدلهای متعلق به دهه ۱۹۶۰ را تداعی میکند. اما نکته جالب اینکه این موتورسیکلت علی رغم ظاهر سنتی، به پیشرانه مدرن برقی مجهز است؛ همچنین سازنده آن را یک دوچرخه برقی میداند تا موتورسیکلت، به همین خاطر این محصول با نام کامل ’۶۴ E-Bike تبلیغ میشود.
بهرهمندی از حالتهای مختلف
با وجود اینکه بیچمن ’۶۴ هیچ پدالی ندارد و از نظر طراحی کاملاً شبیه یک موتورسیکلت دیده میشود، اما به حالت موسوم به E-Bike Mode مجهز شده است. این حالت حداکثر سرعت را به ۲۰ مایل در ساعت (۳۲ کیلومتر بر ساعت) محدود میکند. طبق ادعای سازنده، در این حالت میتوان از ’۶۴ در مسیرهای دوچرخهسواری استفاده کرد!
از نظر قانونی، این ادعا بسیار بحثبرانگیز است؛ زیرا هیچ ایالت مشخصی در آمریکا وجود ندارد که به صراحت چنین وسیلهای را در مسیرهای دوچرخه مجاز بداند. با وجود این، با توجه به نبود نظارت سفت و سخت در برخی مناطق، ممکن است بعضی کاربران بتوانند از این حفره قانونی بهرهبرداری کنند.
موتورسیکلت یا دوچرخه برقی بیچمن ’۶۴ سه حالت برای سواری دارد که عبارتند از:
حالت E-Bike: محدودیت سرعت به ۳۲ کیلومتر بر ساعت، مناسب مسیرهای دوچرخهسواری (به ادعای سازنده)
حالت Moped: محدودیت سرعت به ۴۸ کیلومتر بر ساعت، منطبق با برخی تعاریف قانونی برای موتورسیکلتهای سبک
حالت آفرود: بدون محدودیت، البته تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت و با توان کامل ۳۰۰۰ وات، مخصوص مسیرهای آزاد و تفریحی
با توجه به طراحی و امکانات، طبیعی است که اکثر کاربران حالت سوم را ترجیح دهند؛ جایی که موتورسیکلت از تمام توان خود استفاده میکند و بیشترین لذت سواری را ارائه میدهد.

طراحی کلاسیک، بدون نمایشگر یا اپلیکیشن
از لحاظ طراحی، بیچمن ’۶۴ کاملاً وفادار به سبکهای کلاسیک است. بدنه، باک، زین و حتی جزییات ظاهری، حال و هوای موتورسیکلتهای دهه ۱۹۶۰ را مجسم میکنند. در این مدل خبری از نمایشگر دیجیتال، اپلیکیشن یا امکانات هوشمند نیست؛ فقط یک گاز ساده، یک ترمز و ظاهری دوستداشتنی که مسلماً برای طرفداران طراحی نوستالژیک جذابیت زیادی دارد.
باتری قابل تعویض با شارژ سریع
بیچمن ’۶۴ با یک باتری جداشدنی به ظرفیت ۲.۸۸ کیلووات ساعت عرضه میشود. در صورت نیاز، امکان ارتقا به باتری ۳.۶ کیلووات ساعتی نیز وجود دارد. برد حرکتی این موتورسیکلت یا دوچرخه بسته به حالت و نوع باتری بین ۸۸ تا ۱۱۲ کیلومتر متغیر است. به گفته کمپانی، شارژ تا ۸۰ درصد سه ساعت زمان میبرد و به لطف سیستم بازیابی نیروی ترمز، هنگام ترمزگیری باتری شارژ میشود.

تضاد در تعریف قانونی
هرچند بیچمن تلاش کرده تا با محدودسازی سرعت در حالت E-Bike، مسیرهای قانونی خاصی را هدف قرار دهد، اما واقعیت این است که این وسیله نقلیه در عمل یک موتورسیکلت ۱۰۵ کیلوگرمی بدون پدال است و از نظر قانونی نمیتوان آن را دوچرخه برقی تلقی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعریف این مدل به عنوان دوچرخه برقی بیشتر نوعی بازاریابی است تا طبقهبندی قانونی معتبر.
در هر حال، بیچمن ’۶۴ میتواند برای کاربرانی که خواهان تجربهای فراتر از دوچرخه برقی ولی سادهتر از یک موتورسیکلت بنزینی هستند، گزینهای جذاب باشد. ناگفته نماند قیمت پایه این مدل ۴۸۰۰ دلار اعلام شده است.
source