منتشر شده در 10 مرداد 1404 ساعت 08:00


موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ از جمله اسکوترهای مقرون به صرفه بازار محسوب میشود و برند تولید کننده آن اس وای ام است.
موتور سیکلت WIND 200 DINO از جمله اسکوترهای مقرون به صرفه بازار محسوب میشود و برند تولید کننده آن اس وای ام است. در حال حاضر بازار فروش این برند در ایران وضعیت نسبتا خوبی دارد و دینو ویند ۲۰۰ نیز توانسته سهم خوبی را در بازار کشور به دست آورد. این اسکوتر توسط شرکت تایوانی اس وای ام طراحی و عرضه شده و از نظر ساختار بدنه یک موتور سیکلت در کلاس اسکوتر و کاب محسوب میشود و محل قرارگیری پیشرانه و گیربکس آن در قسمت میانی است. دینو ویند ۲۰۰ در ایران توسط شرکت دینو موتور عرضه میشود و از جمله اسکوترهای چرخ بزرگ است و از نظر استهلاک وضعیت مناسبی دارد.
طراحی و ظاهر موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰

طراحی ظاهری موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ شباهت زیادی به موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر با چرخ بزرگ دارد و تا حدودی نیز به موتورسیکلت اس وای ام اس ۱۸۰ شباهت دارد. در قسمت جلویی این موتور سیکلت شاهد فلاپ بادگیر بزرگ هستیم یک چراغ بزرگ بر روی فرمان تعبیه شده است که با حرکت فرمان چراغ نیز میچرخد. طراحی دینو ویند ۲۰۰ ایرانی دارای یک الگوی شیاردار مشکی رنگ بر روی بخش جلویی است، ولی در طراحی موجود در سایر کشورها این الگو وجود ندارد. فرمان این موتور سیکلت شباهت زیادی به سایر اسکوترهای موجود در بازار دارد و فرمان لولهای با استفاده از فلاپ پوشیده شده است. صفحه کیلومتر دینو ویند ۲۰۰ یک صفحه کیلومتر ترکیبی آنالوگ دیجیتال محسوب میشود و ظاهر آن تقریبا جذاب و قابل قبول است. نشانگرهای هشدار صفحه کیلومتر در قسمت بالا قرار گرفتهاند و به رنگ آبی و سبز نمایش داده میشوند. دو دکمه برای تنظیم صفحه کیلومتر در سمت راست صفحه کیلومتر تعبیه شده است و در حالت کلی کیلومتر شمار خوانایی قابل قبولی دارد.

فرمان این موتور سیکلت شباهت زیادی به سایر اسکوترهای موجود در بازار دارد و فرمان لولهای با استفاده از فلاپ پوشیده شده است. صفحه کیلومتر دینو ویند ۲۰۰ یک صفحه کیلومتر ترکیبی آنالوگ دیجیتال محسوب میشود و ظاهر آن تقریبا جذاب و قابل قبول است. نشانگرهای هشدار صفحه کیلومتر در قسمت بالا قرار گرفتهاند و به رنگ آبی و سبز نمایش داده میشوند. دو دکمه برای تنظیم صفحه کیلومتر در سمت راست صفحه کیلومتر تعبیه شده است و در حالت کلی کیلومتر شمار خوانایی قابل قبولی دارد.
در قسمت عقب این موتور سیکلت نیز چراغ نسبتا جذابی طراحی شده است و نمای اسپورتی را ایجاد میکند. در حالت کلی پلاستیکهای استفاده شده و فلاپهای موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ تقریبا خشک محسوب میشوند و کیفیت چندان بالایی ندارند، اما در حالت کلی با توجه به قیمت و کلاس این موتور سیکلت نمیتوان ایراد زیادی به آن گرفت. وزن موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ برابر با ۱۱۸ کیلوگرم محسوب میشود.
ابعاد موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۹۶۰ میلیمتر، عرض: ۶۹۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۲۵ میلیمتر.
مشخصات فنی اسکوتر دینو ویند ۲۰۰

موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ مجهز به یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر با حجم ۱۶۹ سی سی است. این انجین قادر است ۱۱.۸ اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاوری معادل ۱۲.۲ نیوتن متر داشته باشد. گیربکس این موتور سیکلت از نوع اتوماتیک سی وی تی محسوب میشود و انتقال نیرو به چرخ عقب توسط تسمه صورت میگیرد. باک موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰، 5.5 لیتر ظرفیت دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۷ لیتر مصرف میکند که با توجه به این میزان میتوان گفت این اسکوتر میتواند برد حرکتی قابل توجهی را داشته باشد. دینو ویند ۲۰۰ به استارت برقی مجهز شده است و از سیستم هوا خنک بهره میبرد. با توجه به مجهز بودن انجین موتور سیکلت به سیستم هوا خنک دما و همچنین صدای انجین در دور موتورهای پایین هم تقریبا بالا محسوب میشود. حداکثر سرعت گزارش شده برای دینو ویند ۲۰۰، ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت است و نسبت به کلاس خود تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد. سیستم تعلیق این موتور سیکلت تا حدودی آزاردهنده است، ولی در خیابانهای صاف این مسئله ندان آزاردهنده محسوب نمیشود و میتواند سواری نسبتا راحتی را فراهم کند.
سایز لاستیک جلو در دینو ۲۰۰، ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب نیز ۱۱۰/۷۰ محسوب میشود و هر دو لاستیک یا چرخ بر روی رینگهای اسپرت ۱۶ اینچی سوار شدهاند. برند و نوع لاستیک این موتور سیکلت CST بدون تیوب محسوب میشود. سیستم ترمز دینو ۲۰۰ در قسمت جلو و عقب از نوع دیسکی است و برای ترمز جلو از دیسکی با قطر ۲۶۰ میلیمتر و برای قسمت عقب از دیسکی با قطر ۲۴۰ میلیمتر استفاده شده که در حالت کلی عملکرد مطمئنی را ارائه میدهد.
تجربه سواری و رانندگی دینو ویند ۲۰۰
دینو ویند ۲۰۰ یکی از موتور سیکلتهای نسبتا پرفروش بازار محسوب میشود، ولی با توجه به اینکه به سیستم هوا خنک مجهز شده است، هنگام سواری شاهد صداهای نسبتا زیادی خواهید بود. زین این موتور سیکلت تقریبا طراحی قابل قبولی دارد و میتواند سواری نرمی را ارائه دهد. سرعت موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ در حد خود قابل قبول به نظر میرسد و توان انجین نیز نسبت به بعضی از اسکوترهای موجود در بازار ضعیفتر است، ولی در حالت کلی میتواند سواری خوبی را برای شما فراهم کند. سواری موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ با کوبش و لرزش همراه است و در حالت کلی نمیتواند پایداری چندان مناسبی را فراهم کند، چرا که سیستم تعلیق آن نسبتا ضعیف طراحی شده است. البته توجه داشته باشید که اگر از این اسکوتر برای مسیرهای صاف و هموار استفاده کنید، چندان دچار چالش نخواهید شد و سواری خوبی را تجربه خواهید کرد. سایز بزرگ لاستیکها میتوانند هندلینگ خوبی را فراهم کنند و در حالت کلی این اسکوتر قابلیت مانور دهی خوبی دارد. استایل نشستن روی این اسکوتر و نحوه قرارگیری بدن مشابه به سایر اسکوترهای موجود در بازار است و تفاوتی در استایل نشستن مشاهده نمیشود. مصرف سوخت دینو ویند ۲۰۰ تقریبا کم محسوب میشود و به همین دلیل میتوانید تجربه سواری نسبتا خوبی را تجربه کنید.
رقبای دینو ویند ۲۰۰
در حال حاضر اسکوترهای متعددی در کشور وجود دارند که هر کدام ساخت کشورهای متعددی مثل چین، تایوان یا حتی ژاپن و هند هستند. اگر در میان اسکوترهای موجود به دنبال یک رقیب مناسب برای موتور سیکلت دینو ویند ۲۰۰ باشیم میتوانیم به محصولات موجود در خانواده اس وای ام اشاره کنیم. به عنوان مثال موتورسیکلت اس وای ام J200، موتور سیکلت اف ایکس ۱۶۰ و همچنین لاکی ۱۸۰ میتوانند رقبای نسبتا مناسبی برای یکدیگر محسوب شوند. اگر قصد داشته باشیم رقبای دیگری را برای این موتور سیکلت معرفی کنیم، میتوانیم به موتور سیکلتهایی مثل تی وی اس ویگو ۱۱۰ یا دینو فیدل ۳ اشاره کنیم. موتورهای ذکر شده در کلاس اسکوتر هستند و ظرفیت انجین و قدرت مشابهی دارند.
نقاط ضعف و مثبت دینو ویند ۲۰۰ و جمعبندی
مزایا:
مصرف سوخت اقتصادی، فرمان پذیری مناسب.
معایب:
سیستم تعلیق نسبتا ضعیف، مجهز نبودن به سیستم ABS.
در پایان میتوان گفت دینو ویند ۲۰۰ یکی از موتورسیکلتهای کلاس اسکوتر است که توسط دینو موتور در ایران عرضه میشود، ولی سازنده اصلی آن شرکت اس وای ام است. در حالت کلی ظاهر این موتور سیکلت جذاب به نظر میرسد و از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی به سایر اسکوترهای موجود در بازار دارد؛ هرچند این موتور سیکلت به سیستم ABS مجهز نبوده و از سیستم تعلیق مناسبی نیز برخوردار نیست. در سواری دینو ویند ۲۰۰، ممکن است شاهد کوبش یا ضربههایی در مسیرهای پرچاله باشید که تا حدودی میتواند خسته کننده باشد، ولی زین این موتور سیکلت طراحی خوبی دارد و میتواند تجربه رانندگی نسبتا مناسبی را برای شما فراهم کند. در حالت کلی اسکوتر دینو ۲۰۰ یک اسکوتر جمع و جور محسوب میشود و برای کاربردهای شهری گزینه مناسبی است.
نظر شما درباره دینو ویند ۲۰۰ چیست؟ آیا این اسکوتر جمع و جور ارزش خرید دارد؟
موتور کی وی XDV 250 ؛ مشخصات فنی + امکانات
source