به گزارش مجله ماشین، در دهه ۱۹۸۰، در اوج بحران انرژی، شرکتهای مختلفی تلاش کردند تا راهحلهای جدیدی برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی پیدا کنند. یکی از این تلاشها، تبدیل خودروهای بنزینی به برقی بود که توسط شرکت Jet Industries انجام میشد. خودرویی که در تصویر میبینید، یک داج امنی ۰۲۴ مدل ۱۹۸۰ است که با نام جت الکترا ۰۰۷ به یک خودروی الکتریکی تبدیل شده است. این خودروی منحصربهفرد، اکنون در مزایده Mecum Auctions به فروش گذاشته شده و فرصتی استثنایی برای مرور تاریخچه خودروهای برقی اولیه به شمار میرود.

شرکت Jet Industries در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰، حدود ۱۴۰۰ دستگاه خودروی بنزینی از جمله مدلهایی از فورد و سوبارو را به خودروی برقی تبدیل کرد. در این مدل، موتور استاندارد ۱.۷ لیتری با قدرت ۷۰ اسب بخار با یک موتور الکتریکی ۲۳ اسب بخاری جایگزین شد. نکته جالب اینجاست که برخلاف خودروهای برقی مدرن که معمولاً یک جعبهدنده تکسرعته دارند، در این خودرو همچنان از گیربکس ۴ سرعته دستی استفاده شده بود.

ویژگیهای بارز این خودرو شامل:
- کابین راننده: داشبورد به نمایشگرهای اضافی برای نشان دادن میزان آمپر و درصد شارژ باتری مجهز شده است. همچنین یک برچسب راهنما برای استفاده از دندهها در سرعتهای مختلف روی داشبورد دیده میشود.
- سیستم گرمایش: به دلیل نبود موتور بنزینی، یک بخاری کمکی با برند Espar برای گرم کردن کابین نصب شده که امروزه نیز در ونهای مسافرتی استفاده میشود.
- باتریها: فضای بار عقب کاملاً به محفظه باتری تبدیل شده بود. در این خودرو از ۲۰ باتری ۶ ولتی اسید-سرب استفاده میشد که حدود ۴۵۰ کیلوگرم وزن داشتند؛ یعنی تقریباً نیمی از وزن کل خودرو.

در نهایت، سنگینی بیش از حد باتریها، برد پیمایش محدود و عملکرد ضعیفتر نسبت به خودروهای بنزینی، باعث شد این نسل از خودروهای برقی در آن زمان نتوانند به موفقیت تجاری دست پیدا کنند.
امروزه، فناوری باتریها بهشدت پیشرفت کرده و خودروهای برقی مدرن با وزن بهینه، برد پیمایش قابل قبول و عملکردی فوقالعاده، بهراحتی میتوانند با خودروهای بنزینی رقابت کنند. جت الکترا ۰۰۷ یک کپسول زمان جذاب است که رویای یک آینده برقی را به نمایش میگذارد؛ رویایی که شاید در آن زمان محقق نشد، اما اکنون به واقعیت پیوسته است.
source