

بیامو برخی از داغترین و هیجانانگیزترین استیشنواگنهای جهان را میسازد و تنها چند ماه پیش یکی از آنها را داغتر از همیشه کرد. مدل M3 CS Touring در دیماه ۱۴۰۲ (ژانویه ۲۰۲۴) معرفی شد و همانند نسخههای صندوقدار همخانوادهاش، مجموعهای از ارتقاهای عملکردی را در خود جای داده بود؛ از جمله افزایش محسوس قدرت. این نسخه اسپرتتر از یک واگن اسپرت است، و کاری که با چنین خودرویی باید کرد، بهوضوح بردن آن به پیست است. و بهنظر میرسد دقیقاً همین کاری است که بیامو انجام داده؛ چرا که در یکی از پستهای اینستاگرامی شرکت، M3 CS Touring در حال طی کردن دورهای سرعتی در پیست نوربرگرینگ دیده میشود. بهنظر میرسد یکی از این دورها ممکن است رکورد جدیدی را ثبت کرده باشد.
ثبت رکورد از خود بیامو؟
بهواسطه فرم بدنهاش، M3 CS Touring میتواند ادعایی را مطرح کند که دیگر اعضای خانوادهاش قادر به انجام آن نیستند: تبدیل شدن به سریعترین واگن در نوربرگرینگ. مدلهایی نظیر M4 CS و M3 CS باید با تعداد زیادی از کوپهها و سدانهای فوقالعاده سریع جهان رقابت کنند. کوپهها جزو سریعترین خودروها در این پیست محسوب میشوند و با وجود عملکرد عالی M4 CS، توان رقابت با بهترین پورشه 911ها و سوپراسپرتها را ندارد. سدانها نیز اگرچه در جایگاه بهتری هستند، اما همچنان با رقابت جدی مواجهاند، بهویژه از سوی مدلهای برقی که روز به روز سریعتر میشوند.
اما از سوی دیگر، خودروسازان زیادی استیشنواگن تولید نمیکنند و تقریبا هیچکدام از آنها این مدلها را با هدف ثبت رکوردهای عملکردی طراحی نمیکنند. بنابراین، احتمال ثبت رکورد توسط M3 CS Touring بسیار بالاست.
در واقع، تقریبا میتوان با اطمینان گفت بیامو رکورد واگنها را شکسته است. چرا؟ چون همین حالا هم رکورد سریعترین واگن پیست نوربرگرینگ در اختیار بیامو است. مدل M3 Touring معمولی پیشتر این پیست را در زمان ۷ دقیقه و ۳۵.۰۶ ثانیه طی کرده بود و بعدها این رکورد را به ۷:۳۴.۳۹ کاهش داد. نسخه CS این خودرو ۲۰ اسببخار قدرت بیشتر نسبت به نسخه استاندارد دارد و همچنین از تنظیمات تعلیق خاص بهره میبرد. این خودرو دقیقا با هدف تبدیل شدن به سریعترین M3 واگن ساخته شده و در نتیجه منطقی است که عنوان سریعترین M3 واگن و در کل، سریعترین واگن نوربرگرینگ را کسب کند.
سایر خودروسازان هم باید استیشنهای خود را به پیست بیاورند
مجموعه واگنهایی که M3 CS باید با آنها رقابت کند، در حال حاضر کوچک است؛ اما در واقع، این مجموعه حتی کوچکتر از چیزی است که بهنظر میرسد. دلیلش این است که تعداد زیادی از واگنهای سریع، هنوز زمان رسمی ثبت شدهای در نوربرگرینگ ندارند. با اینکه احتمالا عملکرد بسیار خوبی نیز از خود نشان میدهند.
برای مثال آئودی RS6 آوانت اگرچه از M3 بزرگتر و سنگینتر است، اما قدرت بهمراتب بیشتری دارد: ۶۲۱ اسببخار و ۶۲۷ پوند-فوت گشتاور. آئودی حتی یک نسخه GT ویژه از این خودرو عرضه کرده که بهدلیل کاهش وزن ۴۰ کیلوگرمی، ترمزهای سرامیکی و سیستم تعلیق کویلاور قابل تنظیم، گزینهای ایدهآل برای ارسال به پیست جهت ثبت رکورد محسوب میشود.
بیامو نیز یک واگن دیگر دارد که مشتاقیم زمان رسمی آن را در پیست ببینیم: M5 Touring. اگرچه این مدل نیز سنگینتر از M3 است، اما قدرت آن از هر دو مدل M3 و RS6 بیشتر است: ۷۱۷ اسببخار و ۷۳۸ پوند-فوت گشتاور. مشاهده عملکرد آن نیز جالب خواهد بود، زیرا تنها خودروی هیبریدی در این جمع بهشمار میرود؛ آن هم از نوع پلاگین هیبرید.
در نهایت، ذکر این نکته نیز جالب است که برخلاف M5 و RS6 که هر دو در بازار آمریکا قابل خریداری هستند، مدلهای M3 Touring وارد بازار ایالات متحده نخواهند شد. بنابراین، کنجکاویم بدانیم واگنهایی که در بازار آمریکا عرضه میشوند، چگونه در برابر یکدیگر قرار میگیرند.
مطالب مرتبط:
- رقیب تازه نفس مرسدس بنز EQB و بیامو iX1 از راه رسید، عرضه آئودی Q4 40 e Tron توسط نادین خودرو
- حضور قدرتمند پرشیا خودرو با محصولات مختلف اوپل، مینی و بیامو در نمایشگاه شیراز
- بیامو M2 CS: هیجان خالص رانندگی در قالب یک خودرو اسپرت جمعوجور
- خودروی بیامو Vision Driving Experience در نمایشگاه شانگهای 2025

source