

مینی کوپر S کانورتیبل 2025 یک خودرو دوست داشتنی و زیبا است که چندی پیش معرفی و روانه بازار شد. حال مجله CarBuzz به بررسی این خودرو و مخصوصا نمایشگر آن پرداخته است. همراه ما باشید تا در ادامه نگاهی به عملکرد سیستم مالتی مدیا این خودرو از زبان مجله مذکور داشته باشیم.
ما اخیراً یک هفته کامل را صرف بررسی مدل مینی کوپر S کانورتیبل ۲۰۲۵ کردیم. بعد از این هفته، به این نتیجه رسیدیم که مینی شاید جذابترین و جالبترین سیستم اطلاعات و سرگرمی را در میان خودروهای جدید ارائه میدهد. در عین حال، این سیستم یکی از احمقانهترین و اعصاب خردکنترین سیستمهایی است که نماد تمام مشکلات فناوریهای مدرن در خودروهاست. چطور ممکن است این دو نظر کاملاً متضاد درباره یک سیستم در یک خودرو همزمان صادق باشد؟ این، داستان جالبی است.
اگرچه ما این سیستم جدید را در مدل کوپر S کانورتیبل تجربه کردیم، اما اکنون این سیستم در تمام خودروهای سال ۲۰۲۵ (و پس از آن) برند بریتانیایی مینی قرار دارد. این نخستین مواجهه ما با این سیستم نیست. ما پیشتر در رویدادهای معرفی اولیه مدلهای کوپر هاردتاپ، کانورتیبل و کانتریمن نیز با آن کار کرده بودیم. اما این اولین فرصت ما بود تا یک هفته کامل با آن زندگی کنیم. استفاده روزانه از این سیستم، دید عمیقتری به ما داد تا بفهمیم چگونه این سیستم میتواند هم فوقالعاده و هم آزاردهنده باشد.
یک نمایشگر دایرهای زیبا
از همان لحظهای که وارد یکی از خودروهای جدید مینی میشوید، اولین چیزی که توجهتان را جلب میکند، نمایشگر دایرهای جدید است. این نخستین صفحهنمایش کاملا دایرهای در یک خودرو است و یادآور زمانی است که مینی عقربههای دایرهای خود را در وسط داشبورد قرار میداد. این نمایشگر با قطر ۹.۴ اینچ از سیستمعامل Mini Operating System 9 استفاده میکند که پیوند نزدیکی با سیستم اطلاعات و سرگرمی BMW دارد، اما دارای ویژگیها و منوهای اختصاصی مینی است.
اگر فقط از نظر ظاهری این سیستم را قضاوت کنیم، نمره آن ۱۰ از ۱۰ است. اینکه کل صفحهنمایش بهصورت یک دایره طراحی شده بسیار طبیعیتر از نسل قبل است که صرفاً یک نمایشگر مربعی را داخل یک قاب دایرهای جا داده بود تا ظاهری عجیبوغریب ایجاد کند. نمایشگر OLED رنگهای درخشان، سیاههای عمیق و کنتراست فوقالعادهای ارائه میدهد. مینی بهطور هوشمندانهای نمایشگر را بهگونهای طراحی کرده که حتی هنگام استفاده از اپل کارپلی یا اندروید Auto نیز دسترسی سریع به برخی عملکردها مانند دما وجود داشته باشد.
قابلیت شخصیسازی و حالتهای تجربه
نهتنها سیستم اطلاعات و سرگرمی مینی از نظر ظاهری جذاب است، بلکه میتوانید آن را به شیوه دلخواه خود تنظیم کنید. این سیستم دارای حالاتی به نام Experience Modes است که رنگها و تمهای صفحه را تغییر میدهد، نمایشگر خاصی را فعال میکند و گاهی حتی نحوه عملکرد خودرو را نیز تغییر میدهد. این حالتها عبارتاند از: Core، Go-Kart، Green، Balance، Timeless، Vivid، Personal و Trail (ویژه مدل کانتریمن).
برای مثال، حالت Go-Kart معادل حالت اسپرت است که واکنش پدال گاز و زمانبندی گیربکس را تیزتر میکند؛ همچنین نمایشگر توان و گشتاور و یک شتابسنج (G-meter) نیز ظاهر میشود. حالت Green معادل حالت اقتصادی است و وضعیت پای پدال گاز را بهصورت زنده نمایش میدهد؛ اگر بیش از حد گاز بدهید، نماد پرنده مرغمگسخوار به یوزپلنگ تغییر میکند!
هر کدام از این حالتها میتوانند سرعتسنجی با رنگ هماهنگ با آن حالت را نمایش دهند. ما بهخصوص حالت Timeless را دوست داشتیم که تمی به رنگ عاجی و کرم دارد و حس مدلهای کلاسیک مینی کوپر را زنده میکند. حالت Personal نیز فوراً به یکی از موارد محبوب ما در CarBuzz تبدیل شد؛ زیرا به شما اجازه میدهد از طریق اپلیکیشن مینی، عکسهایی را روی صفحهنمایش بارگذاری کنید. سپس یک رنگ از تصویر انتخاب شده به تم آن حالت اختصاص داده میشود. چه کسی نمیخواهد عکس فرزندان یا حیوان خانگی خود را روی نمایشگر خودروی خود ببیند؟
همچنین چند تخممرغ شانسی بامزه نیز وجود دارد، از جمله تایمری به نام Always Open Timer که میزان مسافت طی شده با سقف باز در مدل کانورتیبل را ثبت میکند، و یک گل چرخان که هنگام رانندگی اقتصادی در پشتآمپر نمایش داده میشود.
یک دستیار صوتی بامزه
اکثر خودروهای جدید سیستم فرمان صوتی دارند، اما مینی آن را به بهترین شکل ممکن پیادهسازی کرده است. منظور ما فقط عملکرد خوب سیستم در پاسخگویی به دستورات نیست. که البته بسیار سریع و طبیعی پاسخ میدهد، بلکه نحوه ارائه آن است که بسیار دلنشین و بامزه است.
در تنظیمات سیستم اطلاعات و سرگرمی، مینی به شما اجازه میدهد بین یک خودروی کارتونی کوچک یا سگ بولداگ انگلیسی به نام اسپایک (Spike) یکی را بهعنوان دستیار صوتی خود انتخاب کنید. ما طبیعتاً اسپایک را انتخاب کردیم.
هر بار که دکمه فرمان صوتی را روی فرمان میزنید یا میگویید «Hey Mini»، اسپایک ظاهر میشود تا کمکتان کند. او حتی بسته به حالت تجربه انتخابشده، رنگ عوض میکند. میتوانید از اسپایک بخواهید دما را تغییر دهد، ایستگاه رادیویی جدیدی پخش کند یا حتی یک جوک بامزه برایتان تعریف کند. خودروسازان بیشتری باید چنین شخصیتهایی را برای کنترل صوتی در نظر بگیرند، چون این کار میتواند تعامل راننده با سیستم را افزایش دهد. بهویژه در عصری که هوش مصنوعی به خودروها وارد شده است.
زمان راهاندازی کند
اگرچه سیستم دایرهای اطلاعات و سرگرمی مینی ما را با ظاهر و قابلیت شخصیسازی خود تحت تأثیر قرار داد، اما قدرت پردازشی پشت آن ضعیف به نظر میرسد. پس از روشنکردن خودرو، صفحهنمایش کند عمل میکند. بههمراه هشدارها و منوهای پاپآپ متعدد، تا ۲۵ ثانیه طول میکشد تا بتوانید به عملکردهای مهمی مثل سیستم تهویه دسترسی پیدا کنید. بله، خودمان شمردیم!
میتوانید با استارتزدن از راه دور، تا حدودی این مشکل را کاهش دهید؛ یا با سهبار فشردن دکمه قفل روی کلید، یا از طریق اپلیکیشن مینی. اما این هم مشکل دیگری ایجاد میکند، چون هر بار که سوار خودرو میشوید، سیستم باید به پروفایل انتخابی شما در اپلیکیشن مینی سوییچ کند. این کار چند ثانیه زمان میبرد و در این حین سیستم تهویه برای لحظاتی متوقف میشود تا تنظیمات دلخواه شما را اعمال کند. وقتی وارد خودرویی داغ در گرمای ۴۰ درجه میشوید، آخرین چیزی که میخواهید، وقفه در عملکرد سیستم تهویه است. مینی باید فرآیند راهاندازی را سادهتر کند و پردازندهای سریعتر نصب کند.
نبود دکمههای فیزیکی
زمان راهاندازی کند میتوانست قابلچشمپوشی باشد، اگر مینی تقریباً همه کنترلها را به نمایشگر منتقل نمیکرد. بهجز گرمکن شیشه جلو/عقب، فلاشرها، حالتهای تجربه و صدا، تقریباً تمام موارد دیگر روی نمایشگر قرار دارند. البته روی فرمان هم کنترلهایی هست، اما برای برخی عملکردها مثل سیستم تهویه چندان کارآمد نیستند. واقعاً چه اشکالی داشت اگر میشد با یک چرخش سریع، فن تهویه را زیاد کرد؟
سیستم اطلاعات و سرگرمی مینی بسیار شیک بهنظر میرسد، اما مشابه نسخه BMW، گاهی پیدا کردن منوی مورد نظر بسیار دشوار است. وقتی منوی اپلیکیشن را باز میکنید، آیکونی برای تقریباً هر عملکرد وجود داردو حتی آنهایی که در Apple CarPlay و Android Auto نیز گنجانده شدهاند. این موضوع پیدا کردن آیتمها را سخت میکند؛ بهخصوص هنگام رانندگی که باید حواستان به جاده باشد. ما کلیدهای فیزیکی زیر نمایشگر را دوست داریم، اما ایکاش تعداد بیشتری از آنها وجود داشت.
البته باید در نظر داشت که تقریبا اغلب سیستمهای مالتی مدیا در جهان در کنار قابلیتهای جذابی که ارائه میدهند، ایرادات خاص خود را نیز دارند. نظر شما در خصوص این نمایشگر بامزه مینی چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- حضور قدرتمند پرشیا خودرو با محصولات مختلف اوپل، مینی و بیامو در نمایشگاه شیراز
- بیامو از نسخههای پرقدرت مینی در چین رونمایی کرد
- اولین محموله خودروهای ب ام و و مینی پرشیا خودرو وارد ایران شد
- پرشیا خودرو؛ تنها ارائهدهنده رسمی خدمات پس از فروش بامو و مینی در ایران

source