راهحلها و تعمیرات
اولین گام در رفع دود سفید اگزوز بررسی و تعویض واشر سر سیلندر در صورت خرابی است، زیرا این مشکل میتواند به دلیل ترک یا فرسودگی آن رخ دهد. در صورت ادامه مشکل، باید سر سیلندر یا بلوک موتور از نظر ترک یا آسیب فیزیکی بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.
استفاده از سوخت باکیفیت و چک کردن سیستم خنککننده برای جلوگیری از نفوذ مایع به موتور نیز ضروری است. بسته به کیفیت قطعه، نوع خودرو و اجرت تعمیرگاه، هزینه تعویض واشر سر سیلندر میتواند بین 2 تا 5 میلیون تومان باشد.
دود آبی اگزوز اغلب به روغنسوزی مرتبط است که میتواند ناشی از فرسودگی رینگهای پیستون، یا کاسهنمدهای ساق سوپاپ باشد. راهحل اولیه شامل بررسی سطح روغن و تنظیم آن به مقدار استاندارد است. در صورت تأیید فرسودگی، تعویض رینگهای پیستون یا تعمیر توربوشارژر (در صورت وجود) لازم است.
همچنین، استفاده از روغنموتور مرغوب و سرویس منظم قطعات متحرک میتواند از تکرار مشکل جلوگیری کند. هزینه این کار نیز بسته به نوع خودرو و اجرتها بین 5 تا 12 میلیون تومان خواهد بود.
تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا، تعمیر ECU و تنظیم کاربراتور خودروهای قدیمی در از بین رفتن دود سیاه اگزوز مؤثر هستند. هزینههای این کار نسبت به سایر موارد یاد شده کمتر است. برای مثال فیلتر هوا خودروها بین 100 تا 300 هزار تومان است و تنظیم کاربراتور نیز بهصورت توافقی بین مالک خودرو و مکانیک صورت میگیرد.
source