

موتورهای V8 که زمانی قلب تپنده خودروهای افسانهای بودند حالا گونهای در حال انقراض هستند. با حرکت خودروسازان به سمت موتورهای کوچکتر و هیبریدی، نگاهی به بهترین خودروهای هشت سیلندر تاریخ میاندازیم که دههها خاطره ساز شدند.
آئودی R8
آئودی R8 در سال ۲۰۰۷ غوغا به پا کرد، چون توانست پورشه ۹۱۱ را به چالش بکشد، کاری که کمتر خودرویی از پس آن برآمد. بخش بزرگی از جذابیت R8 به موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی قرض گرفتهشده از RS4 برمیگشت. با ۴20 اسب بخار و گیربکس دستی استاندارد، این موتور غرش، دورگیری و عملکردی فوقالعاده داشت. نسخههای V10 شاید سریعتر بودند اما موتور V8 با شتاب صفرتاصد در ۴.۶ ثانیه و سرعت نهایی 300 کیلومتر بر ساعت همچنان درخشید.
بنتلی آرناژ T
موتور V8 بنتلی که در دهه ۵۰ توسط رولزرویس طراحی شد، نمونهای از مهندسی بینقص و تکامل است. با خروجی اولیه کمتر از ۲۰۰ اسب بخار، این موتور در آرناژ T سال ۲۰۰۲ با توربوشارژرهای دوقلو به ۴۵۰ اسب بخار رسید و قدرتمندترین بنتلی زمان خود شد. مهندسی عالی این موتور، کلید طول عمرش بود. آرناژ T با شتاب ۰ تا ۹۶ در ۵.۵ ثانیه عملکردی درخشان داشت. نسخه نهایی ۶.۷۵ لیتری V8 در مولسان اسپید با ۵۳۰ اسب بخار، سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۹۶ در ۴.۸ ثانیه، حتی بهتر عمل کرد. این موتور با توقف تولید مولسان در سال ۲۰۲۰ بازنشسته شد.
بامو M5
اولین بامو M5 با موتور V8 نسل E39 بود. زیر کاپوت این مدل یک موتور 5 لیتری با 400 اسب بخار قدرت قرار داشت با شتاب ۰ تا ۹۶ در ۵.۳ ثانیه و سرعت محدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت موفقیت بزرگی کسب کرد. موتور ۴۹۴۱ سیسی تمام آلومینیومی ۳۲ سوپاپ S62، نمایش قدرت فنی بامو بود. این موتور اولین V8 جادهای بامو با زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپ بود و پیشرفتهترین موتور آن زمان این شرکت محسوب میشد.
کادیلاک CTS-V
ترکیب لوکس کادیلاک با قدرت عظیم V8، سری CTS-V را خلق کرد. همه مدلها از موتور دو سوپاپ در هر سیلندر V8 کوروت استفاده کردند، ابتدا با ۴۰۰ اسب بخار و ۵.۷ لیتر در سال ۲۰۰۴ که بعداً به ۶.۲ لیتری سوپرشارژ با ۶۴۰ اسب بخار ارتقا یافت تا با بامو M5 و مرسدس E63 رقابت کند. این موتور آلومینیومی که در کارخانه جنرال موتورز در مکزیک تولید میشد، با طراحی ساده، بسیار مقاوم و قابلاعتماد بود و در دیگر خودروهای سریع جنرال موتورز هم استفاده شد.
شورلت کوروت
کوروتهای اولیه با موتورهای شش سیلندر خطی اما موتور بلوک کوچک V8 پایهگذار سلسله اسپرتهای شورلت شد. مدلهای بلوک بزرگ تا 7 لیتر هم وجود داشتند، اما V8 بلوک کوچک از ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۳ محبوبترین بود و با بیش از ۱۰۰ میلیون واحد، یکی از ماندگارترین موتورهای تولیدی تاریخ است. یکی از نسخههای خاص، موتور LT5 با طراحی دو میلسوپاپ روی سرسیلندر توسط لوتوس برای کوروت ZR-1 بود. این موتور چهار سوپاپ با ۳۸۵ اسب بخار (بعداً ۴۰۵ اسب بخار) بین ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ تولید شد.
دوج چلنجر
چلنجر هلکت ردآی با ۷۹۷ اسب بخار از موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ (سوپرشارژر ۲.۷ لیتری، بزرگترین در خودروهای تولیدی)، یک درگستر خیابانی قانونی است. نسخه استاندارد هلکت با ۷۱۷ اسب بخار هم عرضه میشود. هر دو از نسل سوم موتور همی V8 با سرسیلندرهای نیمکرهای برای بهبود احتراق استفاده میکنند که باعث میشود ردآی بتواند باک ۸۴ لیتری خود را در کمتر از ۱۳ دقیقه با حداکثر قدرت خالی کند.
فراری F355
فراری ۳۵۵ اولین مدلی بود که از یک سوپرکار پایه به لیگ حرفهایها صعود کرد. موتور 3.5 لیتری V8 با فناوری پنج سوپاپ در هر سیلندر (مشابه فرمول یک فراری) دور موتور بالاتری داشت و با ۳۸۰ اسب بخار، شتاب ۰ تا ۹۶ در ۴.۶ ثانیه و سرعت ۲۷۸ کیلومتر بر ساعت ارائه میکرد. این موتور ۹۰ درجهای V8 که بهصورت طولی نصب شده بود، با گیربکس شش سرعته دستی (یا F1 خودکار) جفت شد. طراحی پائولو مارتینلی این موتور را به ستاره ۳۵۵ تبدیل کرد و بیش از 11 هزار دستگاه از انواع بدنه فروخته شد.
جگوار XJR
جگوار در سال ۱۹۹۷ با نسل XJR نسل X308 و ترکیب سوپرشارژر با موتور 4 لیتری آلومینیومی V8، خودرویی با ۳۷۰ اسب بخار ساخت که رقیب بامو M5 شد. این موتور ۳۲ سوپاپ، شتاب ۰ تا ۹۶ در ۵.۶ ثانیه و سرعت محدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت داشت. این V8 سوپرشارژ، میراثی را آغاز کرد که هنوز در سریعترین مدلهای جگوار و لندروور ادامه دارد. بااینحال، کمتر خودرویی به تعادل قدرت، سرعت و ظرافت XJR نزدیک شده است.
مکلارن P1
مکلارن P1 با هیاهوی قدرت هیبریدی و ۹۰۳ اسب بخار وارد شد. موتور الکتریکی ۱۷۶ اسب بخار میافزاید، اما V8 توئین توربو ۳.۸ لیتری با ۷۲۷ اسب بخار ستاره اصلی است. این موتور ۳۷۹۹ سیسی با میللنگ تخت تا ۸۲۵۰ دور در دقیقه میچرخد. P1 میتواند تا ۱۰ کیلومتر فقط با باتری حرکت کند اما موتور V8 قلب تپنده آن است که با شتاب صفرتاصد در ۲.۸ ثانیه و سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت، P1 را به اوج میرساند.
مرسدس C63 AMG
AMG پیشینهای طولانی در استفاده از موتورهای V8 قدرتمند دارد اما C63 مدل ۲۰۰۸ با موتور ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی و ۴۵۱ اسب بخار برجسته بود. پکیج پرفورمنس ۴۸۰ اسب بخار و مدل DR520 با ۵۱۳ اسب بخار عرضه شدند. این فقط قدرت روی کاغذ نبود چون C63 رانندگی چابک، تیز و درعینحال راحت برای استفاده روزمره داشت. موتور ۶۲۰۸ سیسی V8 از لحظه استارت، روح واقعی C63 را فریاد میزد.
رنجروور
رنجروور نشان میدهد پیشرانه V8 روور چقدر انعطافپذیر بوده است. این V8 طراحیشده توسط بیوک در خودروهای MGB، سدانهای روور و خودروهای اسپرت استفاده شد اما برای رنجروور آفرودی هم ایدهآل بود. در جاده، موتور ۳۵۲۸ سیسی با ۱۳۵ اسب بخار تا ۱60 کیلومتر بر ساعت سرعت ارائه میکرد و در آفرود، ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور برای هر زمینی کافی بود. غرش آرام این موتور، حس لوکس رنجروور را تقویت کرد. تولید این V8 تا سال ۲۰۰۲ و آخرین رنجروور P38A با ۴.۵ لیتر و ۲۲۵ اسب بخار ادامه یافت.
تویوتا لندکروزر
میتوانستیم درباره موتورهای بنزینی V8 لندکروزر صحبت کنیم اما V8 توربودیزل ۴.۵ لیتری جذابتر است. با ۲۶۸ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، این موتور هر مسیری را با اطمینان طی میکرد و در محیطهای خشن جهان محبوب شد. البته این موتور V8 در نسل قبلی لندکروزر ارائه میشد و نسل کنونی این شاسیبلند فقط با پیشرانههای V6 تولید میشود و خبری از V8 نیست.

source