به گزارش مجله ماشین، در دنیای پرهیاهوی خودرو، برخی از سریعترین و خاصترین مدلها به مرور زمان فراموش میشوند. در این مطلب، به معرفی ۱۵ سوپراسپرت تولیدی میپردازیم که شاید نام آنها را کمتر شنیده باشید، اما در زمان خود با عملکردی خیرهکننده، در زمره سریعترینها قرار داشتند.

۱. ونزر سارثه (Vencer Sarthe) روبرت کوبن، مدیر ونزر، با الهام از مسابقات لمان، این سوپراسپرت را ساخت. سارثه یک خودروی اصیل و کلاسیک است: بدنهای از فیبر کربن، موتور ۶.۳ لیتری V8 با ۶۲۲ اسببخار قدرت، و گیربکس ۶ سرعته دستی. این خودرو بدون سیستمهای کمکی رانندگی مدرن مانند کنترل کشش، تجربهای خالص و هیجانانگیز از رانندگی را ارائه میدهد.

۲. ترامونتانا XTR (Tramontana XTR) ترامونتانا نام یک باد است، اما این خودرو با طراحی جنجالی و عجیب خود، بیشتر به طوفان شباهت دارد. با ۸۷۰ اسببخار قدرت، صندلیهای پشت سر هم به سبک هواپیما و سیستم تعلیق مشابه خودروهای فرمول یک، این سوپراسپرت برای کسانی ساخته شده که به دنبال جلب توجه هستند.

۳. آسکاری KZ1 (Ascari KZ1) این خودروی بریتانیایی، نام خود را از راننده افسانهای، آلبرتو آسکاری، گرفته است. KZ1 با شاسی تمام فیبر کربن و موتور V8 بیامو با ۵۰۰ اسببخار، در مسیرهای مسابقه عملکردی خیرهکننده داشت و حتی از خودروهایی مانند گالاردو سوپرلگرا نیز سریعتر بود. رانندگی با این خودرو بدون سیستمهای الکترونیکی، یک چالش هیجانانگیز محسوب میشد.

۴. آرش AF8 (Arash AF8) با شاسی فولادی و بدنهای از فیبر کربن، AF8 یک خودروی بسیار جدی است. موتور ۷ لیتری V8 کوروت با ۵۵۰ اسببخار قدرت، در بدنه سبک ۱۲۰۰ کیلوگرمی این خودرو، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۳.۵ ثانیه ممکن میسازد.

۵. ونچوری ۴۰۰ GT (Venturi 400 GT) این خودروی فرانسوی با موتوری قدرتمند و نوآورانه، در دهه ۹۰ میلادی غوغا کرد. موتور V6 آن با دو توربوشارژر و فناوری سرسیلندرهای ۲۰ سوپاپ، ۴۰۰ اسببخار قدرت تولید میکرد. با وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم، شتاب صفر تا صد آن کمتر از ۵ ثانیه بود.

۶. تویوتا GT-One (Toyota GT-One) تویوتا برای شرکت در مسابقات لمان، دو نسخه جادهای از این خودروی مسابقهای ساخت. GT-One یک خودروی مسابقهای واقعی بود که فقط برای قوانین مسابقات، تغییرات اندکی در آن اعمال شده بود. یکی از جالبترین نکات، مخزن سوخت آن بود که برای قرار دادن چمدان و رعایت قوانین مسابقه طراحی شده بود.

۷. نیسان R390 (Nissan R390) با طراحی ایان کالوم و مهندسی تام واکینشاو، نیسان R390 برای رقابت با GT-One تویوتا ساخته شد. این خودروی مسابقهای با موتور ۵۵۰ اسببخاری V8، گیربکس ۶ سرعته ترتیبی و ترمزهای قدرتمند، تنها با امکاناتی مانند صندلیهای چرمی و داشبورد کامل، به یک خودروی جادهای تبدیل شده بود.

۸. بریستول فایتر (Bristol Fighter) فایتر یک خودروی بریتانیایی با موتوری آمریکایی بود. موتور ۸ لیتری V10 از دوج وایپر با ۵۲۵ اسببخار قدرت، شتاب صفر تا صد را در حدود ۴ ثانیه ممکن میکرد. این خودرو با طراحی آیرودینامیک خاص خود، حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت را ارائه میداد.

۹. موسلر MT900S (Mosler MT900S) خودروهای موسلر به دلیل عملکرد بینظیر خود حتی از مسابقات IMSA کنار گذاشته شدند. MT900S با وزن کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم و موتور ۴۳۵ اسببخاری V8، شتاب صفر تا صد را در کمتر از ۳ ثانیه ثبت میکرد که از خودروهایی مانند پورشه کاررا GT و فراری انزو سریعتر بود.

۱۰. دائر ۹۶۲ (Dauer 962) جوخن دائر، خودروی مسابقهای پورشه ۹۶۲ را به یک مدل جادهای تبدیل کرد تا بتواند در مسابقات لمان شرکت کند. این خودروی فوقالعاده سریع با موتور توربوشارژ پورشه، شتاب صفر تا صد ۲.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۴۰۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد.

۱۱. جگوار XJR-15 (Jaguar XJR-15) این خودرو در واقع یک نسخه جادهای از خودروی مسابقهای افسانهای XJR-9 بود. جگوار XJR-15 با شاسی و بدنه فیبر کربنی، تنها با افزودن امکاناتی مانند تهویه مطبوع، به یک خودروی جادهای تبدیل شد.

۱۲. لیستر استورم (Lister Storm) استورم با موتور ۷ لیتری V12 جگوار، قدرت ۵۴۶ اسببخار و چهار صندلی، برای یک دهه سریعترین سوپراسپرت چهار نفره جهان بود و حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند.

۱۳. چیتزا V16T (Cizeta V16T) این خودرو در واقع طرح اولیه لامبورگینی دیابلو بود که توسط مارچلو گاندینی طراحی شده بود. چیتزا با موتور ۶ لیتری V16 و ۵۴۰ اسببخار قدرت، یکی از خاصترین سوپراسپرتهای تاریخ است.

۱۴. لوتک سیریوس (Lotec Sirius) لوتک سیریوس که به نام درخشانترین ستاره آسمان نامگذاری شده، با موتور ۶ لیتری V12 مرسدس بنز که به دو توربوشارژر مجهز شده بود، ۱۲۰۰ اسببخار قدرت تولید میکرد. گفته میشود حداکثر سرعت این خودرو بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است، اما تنها یک دستگاه از آن تولید شد.

۱۵. اولتیما GTR (Ultima GTR) اولتیما GTR یک خودروی دستساز بریتانیایی بود که به صورت کیت به فروش میرسید. این خودرو با شاسی لولهای و موتور قدرتمند، در سال ۲۰۰۶ رکوردهای شتاب صفر تا صد (۲.۶ ثانیه) و ترمز از ۱۰۰ به صفر کیلومتر (۳.۶ ثانیه) را به نام خود ثبت کرد. این خودرو بدون هیچگونه سیستم کمکی مانند ABS، تجربه رانندگی بسیار خامی را ارائه میداد.
source