به گزارش مجله ماشین، صنعت خودروسازی همواره پر از ایدههای نوآورانه بوده، اما گاهی برخی از این ایدهها با شکست بزرگی در بازار روبهرو میشوند. در ادامه به ۹ نمونه از خودروهایی میپردازیم که با وجود تلاش سازندگان، هرگز نتوانستند نظر مشتریان را جلب کنند و در نهایت با فروش بسیار پایین، از خط تولید حذف شدند.

۱. واکسهال آدام راکز (Vauxhall Adam Rocks) در سال ۲۰۱۸، واکسهال تصمیم به توقف تولید آدام راکز گرفت. این خودرو یک مینیسوپرمینی پریمیوم با ارتفاع بیشتر از سطح زمین بود، اما نه ظاهرش برای آفرود مناسب بود و نه امکاناتش در حد خودروهای گرانقیمت. همانطور که انتظار میرفت، این ایده عجیب با استقبال مشتریان مواجه نشد و پس از سه سال به پایان رسید.

۲. مرسدس بنز کلاس R مرسدس بنز با معرفی کلاس M در سال ۱۹۹۷، پیشگام رونق خودروهای شاسیبلند بود، اما این موفقیت باعث شد که در سال ۲۰۰۶، خودروی عجیب و ششنفرهای به نام کلاس R را معرفی کند. این مینیون که ظاهری نامتعارف داشت، به جز بازار چین در سایر نقاط جهان با شکست روبهرو شد و در سال ۲۰۱۳ تولید آن متوقف شد. حتی نسخه قدرتمند AMG نیز نتوانست آن را نجات دهد.

۳. لوتوس اروپا (Lotus Europa) در سال ۲۰۰۶، لوتوس نام کلاسیک «اروپا» را روی یک مدل جدید گذاشت که در واقع نسخه بزرگتر و زشتتری از الیزه بود. این خودرو با قیمت ۳۳ هزار پوند و امکاناتی مانند موکت و چرم اضافی عرضه شد، اما نتوانست نظر علاقهمندان به خودروهای اسپرت سبکوزن را جلب کند. این مدل پس از چهار سال و با فروش بسیار کم، به فراموشی سپرده شد.

۴. رنو ول ساتیس (Renault Vel Satis) از دهه ۸۰ میلادی، خودروهای بزرگ فرانسوی فروش خوبی نداشتهاند. رنو با معرفی ول ساتیس که ظاهری عجیب و شبیه به یک هاچبک داشت، فکر میکرد میتواند این روند را تغییر دهد، اما موفق نشد. این خودرو تنها سه سال در بازار انگلستان دوام آورد و کمی بیش از ۱۰۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید.

۵. واکسهال مریوا VXR (Vauxhall Meriva VXR) پیش از رونق کراساوورها، واکسهال دوست داشت روی هر خودرویی، از جمله مینیونها، نسخه VXR (مخصوص مسابقه) را عرضه کند. آنها یک موتور ۱۷۸ اسببخاری روی مدل خانوادگی و کوچک مریوا قرار دادند. نتیجه این ایده عجیب، فروش فقط ۲۷۲ دستگاه در چهار سال بود.

۶. شورولت SSR یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ خودروسازی است. این خودروی پیکاپ با قابلیت دیفرانسیل عقب و سقف فلزی تاشو، نه برای آفرود مناسب بود و نه به خاطر موتور پرمصرفش طرفدار داشت. شورولت پس از فروش تنها ۹۰۰۰ دستگاه، در سال ۲۰۰۶ تولید آن را متوقف کرد.

۷. آستون مارتین ویریج (Aston Martin Virage) آستون مارتین ویریج را به عنوان یک مدل میانی بین DBS و DB9 معرفی کرد، اما این خودرو در واقع تنها یک DB9 با چراغهای مدل راپید بود. مشتریان به سرعت متوجه این موضوع شدند و شرکت پس از تنها ۱۸ ماه، تولید آن را بیسروصدا متوقف کرد.

۸. امجی ایکسپاور SV (MG XPower SV) شرکت امجی که در آن زمان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد، با استفاده از شاسی قدیمی یک خودروی ایتالیایی و موتور ۴.۶ لیتری موستانگ، مدل ایکسپاور SV را ساخت. این خودرو که در رقابت با پورشه و بیامو هیچ شانسی نداشت، تنها ۸۲ دستگاه تولید شد و امجی پس از آن ورشکست شد.

۹. رنو اونتایم (Renault Avantime) پس از شکست ول ساتیس، رنو درس نگرفت و این بار یک کوپه-مینیون به نام اونتایم را عرضه کرد. این خودروی عجیب نیز پس از سه سال، با فروش تنها ۸,۵۵۷ دستگاه، از خط تولید کنار رفت. اگرچه اکنون برخی آن را یک خودروی کلاسیک آینده میدانند، اما در زمان خود شکست بزرگی بود.
source