سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) در هر دو سیستم مکانیکی و برقی نقش حیاتی دارد و به‌عنوان پل ارتباطی بین دریچه گاز و ECU عمل می‌کند. در سیستم مکانیکی، TPS زاویه باز شدن پره را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات آن را به ECU ارسال می‌کند تا تنظیم سوخت و زمان‌بندی احتراق بهینه شود.

در سیستم برقی، این سنسور اطلاعات پدال گاز را به ECU منتقل می‌کند که دستورات لازم را به موتور برقی دریچه صادر می‌کند. خرابی TPS می‌تواند باعث شتاب‌گیری نامناسب، افزایش مصرف سوخت یا خاموش شدن موتور شود، از این رو تست دوره‌ای ولتاژ آن با مولتی‌متر ضروری است.

مشکلات رایج دریچه گاز

ریپ زدن یا لرزش موتور در حالت درجا معمولاً به دلیل کثیفی یا گرفتگی دریچه گاز، خرابی سنسور TPS یا نشتی در سیستم هوا رخ می‌دهد. انباشت رسوبات کربن در پره‌ها می‌تواند جریان هوا را نامتعادل کند. برای رفع مشکل دریچه گاز را با اسپری تمیزکننده مخصوص تمیز کنید و سنسور TPS را با دستگاه دیاگ تست کنید؛ در صورت خرابی، تعویض آن ضروری است. نشتی‌ها را با محلول صابون بررسی و واشرهای معیوب را تعویض کنید.

خاموش شدن خودرو

خاموش شدن ناگهانی خودرو اغلب به دلیل بسته شدن بیش از حد دریچه گاز خودرو، خرابی سنسور MAF، یا نقص در سیستم سوخت‌رسانی (مانند پمپ‌بنزین ضعیف) رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است در سرعت‌های پایین یا توقف رخ دهد. برای حل مشکل یاد شده دریچه را با آچار تنظیم و سنسور MAF را تمیز یا تعویض کنید. فشار سوخت را با فشارسنج چک کرده و در صورت نیاز پمپ‌بنزین را تعمیر یا جایگزین کنید.

کاهش شتاب می‌تواند ناشی از کثیفی دریچه گاز خودرو، خرابی سنسور TPS، یا گرفتگی فیلتر هوا باشد. همچنین، تنظیم نادرست ECU یا نشتی در منیفولد هوا ممکن است عملکرد موتور را مختل کند. به منظور بهبود عملکرد موتور فیلتر هوا را تعویض کرده و دریچه را با اسپری تمیزکننده پاک‌سازی کنید. ولتاژ TPS را با مولتی‌متر تست و در صورت نقص، تعویض کنید.

این صدا معمولاً به دلیل نشتی هوا در اطراف واشرهای دریچه گاز، شل شدن اتصالات منیفولد و یا سایش پره‌ها رخ می‌دهد. صدای سوت می‌تواند با افزایش دور موتور تشدید شود. برای رفع مشکل واشرها و اتصالات را با آچار محکم کرده و در صورت پارگی، آن‌ها تعویض کنید. پره‌ها را با اسپری تمیزکننده بررسی و روان‌کاری کنید. اگر مشکل ادامه داشت، منیفولد را با دستگاه نشت‌یابی چک کنید.

source

توسط autokhabari.ir