منتشر شده در 16 مرداد 1404 ساعت 15:12


ایران خودرو اعلام کرد سورن پلاس، پیش از خروج کامل از خط تولید، از اواخر ۱۴۰۴ با پیشرانه جدید TU5 پلاس وارد بازار میشود.
سورن پلاس در مسیر حذف، اما با قلبی تازه
در حاشیه همایش «تابآوری صنعت قطعهسازی خودرو» که با همکاری انجمن قطعهسازان همگن استان تهران برگزار شد، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو، از برنامه این شرکت برای پایان تولید سورن پلاس خبر داد. به گفته وی، این خودرو در فرآیند توقف تدریجی تولید قرار دارد، اما پیش از حذف کامل، نسخهای از آن از اواخر سال ۱۴۰۴ با پیشرانه جدید TU5 پلاس عرضه خواهد شد.
جایگزینی TU5 با TU5پلاس؛ مسیری که آغاز شده است
پیرمحمدی اعلام کرد که پیشرانه TU5پلاس قرار است بهصورت کامل جایگزین TU5 در محصولات ایران خودرو شود. البته این جایگزینی زمانی اجرایی خواهد شد که ظرفیت تولید این موتور به سطح استاندارد و موردنظر شرکت برسد. با توجه به سالها تولید موتور TU5، این تصمیم میتواند نقطه عطفی در نوسازی پیشرانههای داخلی باشد، بهویژه در شرایطی که استانداردهای آلایندگی سختگیرانهتر شدهاند.
پایان عمر XUP در خودروهای سواری
در ادامه، مدیرعامل ایران خودرو به سرنوشت موتور XUP پرداخت و اعلام کرد که این پیشرانه بهدلیل طراحی قدیمی، استهلاک بالا و مصرف سوخت زیاد، از خط تولید خودروهای سواری این شرکت حذف خواهد شد. وی حذف این موتور را بخشی از فرآیند بهروزرسانی فنی محصولات ایران خودرو دانست.
ادامه استفاده از XUP در آریسان ۲
با وجود اعلام حذف XUP از سبد محصولات سواری، این موتور همچنان در خودروی باری آریسان ۲ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیرمحمدی گفت که تا زمان جایگزینی مناسب، تولید آریسان ۲ با موتور XUP ادامه دارد؛ چرا که در خودروهای باری، نیاز به گشتاور بالا در دورهای پایین اهمیت دارد. با این حال، تداوم استفاده از این پیشرانه پرمصرف، با اهداف کاهش آلایندگی و ارتقاء فناوری موتورهای داخلی همراستا نیست و میتواند مورد نقد قرار گیرد.
پیوند دوباره سورن و TU5 پس از یک دهه
اواخر دهه ۸۰ شمسی بود که ایران خودرو برای افزایش حجم صادرات خود، خودروی سورن را با موتور TU5 که راندمان بالاتری داشت تجهیز کرد و به بازارهای کشورهای همسایه صادر کرد. اما این محصول در کشورهای همسایه با اقبال چندانی مواجه نشد و خودروها پس از مدتی به ایران مرجوع شدند و در قالب مزایده در داخل کشور به فروش رسیدند.
اما تفاوت این دوره جدید که قرار است دوباره موتور TU5 با خودروی سورن پیوند بخورد، بهقدری هست که بتواند مشتریان بازار داخلی را به خود جلب کند؛ چرا که این بار همهچیز ارتقا یافته است. در ادامه به این ارتقاها میپردازیم.
اولین مورد، خود پیشرانه TU5 است که حالا به TU5پلاس تغییر یافته. از سوی دیگر، هماهنگی گیربکس جدید ۶ دنده ایران خودرو با طراحی بهروزتر و ضرایب دنده بهینهتر نسبت به گیربکسهای سری BE و M باعث شده است تا خودرو در دنده یک، علاوه بر شتاب خوب، گشتاور بالایی نیز در اختیار راننده قرار دهد.
یک حرکت قابل قبول
در نهایت میتوان این اقدام ایران خودرو را یکی از معقولترین تصمیمهای این شرکت طی سالهای اخیر دانست؛ اقدامی که تا حد زیادی با خواست عمومی، منافع ملی و شاخصهای محیطزیستی هماهنگ است. چرا که حذف موتور XU7 باید سالها پیش رخ میداد و اساساً طراحی موتور XUP نوعی هزینه اضافه بود. از سوی دیگر، اگر از بحث پیشرانه فاصله بگیریم و به خود خودروی سمند و پلتفرم پژو ۴۰۵ بپردازیم، باز هم با تکنولوژیای مواجهیم که به موزه صنعت تعلق دارد و باید سالها پیش از خط تولید کنار میرفت. سورن پلاس، تنها بازمانده خودروهای دهه ۸۰ شمسی، با حذف نهاییاش به ایران خودرو این امکان را میدهد تا یک نسل از محصولات خود را به پایان برساند.
اما با توجه به اینکه سورن پلاس اقتصادیترین محصول حال حاضر ایران خودرو است، حذف ناگهانی آن میتواند به طبقه متوسط مشتریان آسیب بزند. بنابراین، یک ارتقا پیش از حذف تدریجی این محصول، اقدامی منطقی و قابل دفاع است .
سورن پلاس XU7P ؛ ویدیو تست و بررسی
source