به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عادل پیرمحمدی که در همایش “تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو؛ بازآفرینی قطعه‌سازان در دل بحران” سخن می گفت با اشاره به چالش‌های سال‌های اخیر در خودروسازی، قطعه‌سازان را ستون فقرات این صنعت دانست و با قدردانی از تلاش‌های قطعه‌سازان کشور گفت: در مقاطعی که صنعت خودرو در آستانه توقف بود، این قطعه‌سازان بودند که ایستادگی کردند و اجازه ندادند چراغ تولید خاموش شود.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با انتقاد از سیاست‌های خام‌فروشی، مطالبات معوق و ضعف در حمایت از تولید نهایی تاکید کرد : همه می دانیم که ریشه مشکلات صنعت‌خودرو و اقتصاد کشور در کجاست مسلما امروز رشد اقتصادی در کشور که بر دو پارامتر مهم یعنی اشتغال و بهره‌وری استوار است ، بیشترین نیاز کشور است هرچه میزان اشتغال افزایش یابد، درآمد ناخالص ملی نیز بالاتر می‌رود و با افزایش تولید محصول نهایی نیز شاهد ایجاد ارزش افزوده رشد اقتصادی بالاتر خواهیم بود اما متاسفانه در شرایط کنونی، سیاست‌های اقتصادی بیشتر بر حمایت از خام‌فروشی متمرکز است و توجه کافی به تولید محصول نهایی نمی‌شود؛ روندی که به تضعیف تولید داخلی منجر شده است.

نقش مهم صنعت‌ خودرو در رشد اقتصادی کشور

پیرمحمدی همچنین با اشاره به مشکلات امروز زنجیره تامین ، صنعت قطعه‌سازی کشور را حاصل زحمات گسترده صنعتگران معرفی کرد و افزود: همه قطعه‌سازان از صفر آغاز کرده‌اند و خود را به سطح تولیدکنندگی رسانده‌اند. بسیاری از شهرک‌های صنعتی که اکنون فعال هستند، روزگاری صرفا زمینی خاکی بودند و تمام پیشرفت‌ها نتیجه تلاش شبانه‌روزی صنعتگران عزیز است؛ این رشد حاصل یک روز یا یک سال نیست.

وی در ادامه به نقش صنعت‌خودرو در اقتصاد کشور پرداخت و خاطر نشان کرد : نقش صنعت‌خودرو در رشد اقتصادی کشور کاملا روشن است؛ این صنعت بیشترین نرخ اشتغال را با کمترین میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سایر حوزه‌ها به خود اختصاص داده است. همه کشورهای توسعه‌یافته از مسیر رشد صنعت‌خودرو توانسته‌اند صنایع دیگر را نیز رشد دهند و البته در ایران نیز صنعت خودرو از چنین توانایی برخوردار است که سایر صنایع را وارد چرخه رشد و توسعه کند.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین به تاثیر سیاست‌گذاری ها در مشکلات صنعت خودرو ایران اشاره کرد و افزود: امروز ایران‌خودرو ناچار به فروش با قیمت دستوری است به طوری که در برخی مقاطع حتی نتوانستیم پرداخت‌های لازم را انجام دهیم؛ چراکه ورودی‌های مناسبی نداشتیم با این با وجود و به رغم تمام مشکلات، شفاف و صادقانه با قطعه‌سازان صحبت می‌کنیم. به عنوان مثال، امسال برنامه فروش ایران‌خودرو ۴۲۰  هزار میلیارد تومان بوده و مطابق این برنامه باید ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان ورودی نقدینگی داشته باشیم.

زنجیره‌تامین، بزرگ‌ترین سرمایه‌ خودروسازی کشور است

پیرمحمدی از برنامه ایران خودرو برای هدایت عمده نقدینگی های حاصل از فروش به سمت زنجیره تامین خبر داد و تاکید کرد : معتقدم بزرگ‌ترین سرمایه‌ خودروسازی، زنجیره‌تامین آن است که به‌خوبی شکل گرفته است به همین منظور در خردادماه امسال با تدابیری که با کمک اعضای هیات‌مدیره و قطعه‌سازان اندیشیده شد، از طریق بانک‌ها راهکارهایی را پیش گرفتیم تا زنجیره‌تامین دچار وقفه نشود و اکثر ورودی‌های نقدینگی را به سمت زنجیره‌تامین هدایت شده است .

وی همچنین با اشاره به برنامه پیش فروش ایران خودرو ابراز امیداوری کرد  از هفته‌های آتی ورود های ایران‌خودرو با برنامه های فروش های جدید رو به‌بهبود خواهد رفت. البته متقاضی دریافت تسهیلات بانکی هستیم و بانک‌مرکزی نیز در هفته گذشته قول‌هایی برای پرداخت این تسهیلات داده است. تمامی این منابع مالی که از بانک‌مرکزی دریافت خواهیم کرد، بدون استثنا در اختیار زنجیره‌تامین قرار خواهد گرفت و برنامه‌های مثبتی برای توسعه تولید و محصولات جدید در دستور کار است.

 مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه از برنامه‌های توسعه محصولات جدید به‌رغم شرایط سخت خبر داد و افزود:  ایران خودرو حتی در جریان جنگ ۱۲ ‌روزه اخیر که تولید دچار کاهش شد، همچنان برنامه توسعه محصول را ادامه می دهد.

پیرمحمدی در ادامه به آمار بالا و هزینه سنگین واردات بنزین در کشور اشاره کرد و با توجه به مسئولیت اجتماعی ایران خودرو در این زمینه از ورود جدی این شرکت به بازار خودروهای کم‌مصرف و پاک خبر داد و اظهار داشت: در سه سال آینده، تولید حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. این مسیر، بخشی از استراتژی ما برای توسعه پایدار و کاهش آلایندگی در صنعت حمل‌ونقل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در این حوزه نیازمند حمایت و مشوق‌های جدی هستیم تا نه تنها تولید خودرو هیبریدی امکان‌پذیر شود، بلکه مسیر برای ارتقای بهره‌وری سوخت و توسعه فناوری‌های نو نیز فراهم شود.

source

توسط autokhabari.ir