امید محمدی؛ بازار: هفتمین نمایشگاه صنعت پخش ایران که هفته گذشته در ایرانمال برگزار شد، صحنه ای بود برای نمایش توانمندی شرکت هایی که نه تنها در عرضه محصول، بلکه در نوآوری، سرعت عمل و مدیریت منابع حرفی برای گفتن دارند. در میان این نام ها، «گروه خودروسازی آرتابان موتورز» با حضوری پررنگ و چشمگیر، توجه فعالان صنعت و رسانه ها را به خود جلب کرد. این مجموعه که کمتر از یک سال از آغاز فعالیت رسمی اش می گذرد، در زمانی بی سابقه توانسته مسیر پر چالش راه اندازی خط تولید، اخذ مجوزها، داخلی سازی قطعات و عرضه نخستین محصول خود را طی کند. غرفه «آرتابان دیزل» در این نمایشگاه، تنها محل معرفی یک کامیونت جدید نبود؛ بلکه نمایشگاه کوچکی از فلسفه کاری این شرکت یعنی «چابکی، کیفیت و تعهد به مشتری» بود، شرکت آرتابان دیزل در این نمایشگاه نشست خبری برگزار کرد که در ادامه بخشی از آن را از نظر خواهید گذراند:
کامیونتی با موتور ایسوزو
محمدرضا دوایی، مدیر کارخانه و معاون تولید گروه آرتابان موتورز، در حاشیه نمایشگاه صنعت پخش و طی یک نشست خبری شرکت آرتابان دیزل با اشاره به سرعت خطوط تولید این خودروسازی گفت: «گروه صنعتی آرتابان موتورز در خرداد ۱۴۰۳ تاسیس شد. در مهر همان سال، کارخانه ای به مساحت حدود ۱۰ هکتار در شهرک صنعتی لیا قزوین خریداری کردیم و در کمتر از چهار ماه و نیم، خط تولید محصولات تجاری را راه اندازی کردیم. نه تنها پروانه بهره برداری گرفتیم، بلکه کلیه الزامات سازمان ملی استاندارد را برای کامیونت «آترا» دریافت و مراحل اخذ مجوز شماره گذاری را نیز طی کردیم.»
دوایی با اشاره به شرایط دشوار صنعت خودرو و تلاش مدیران این مجموعه افزود: «تمام مراحل از تولید تا اخذ مجوزها را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دادیم؛ سرعت عملی که حتی برای رقبا نیز باورکردنی نبود.»
مدیر کارخانه و معاون تولید گروه آرتابان موتورز درباره ساختار گروه توضیح داد: «آرتابان موتورز شامل چندین شرکت زیرمجموعه برای واردات، تولید، فروش، تامین قطعات و خدمات پس از فروش است. تاکنون دو مدل خودروی سواری هیبریدی EMPOW و EMKOO از شرکت معتبر GAC را وارد کردیم و پروژه تولید داخلی خودروهای سواری نیز در حال آغاز است.»
در بخش فنی، دوایی به کامیونت های شش و هشت تن آترا اشاره کرد و اظهار داشت: «این محصولات با موتور ژاپنی ایسوزو و پلتفرم JMC چین ساخته شدند و در کلاس خود بیرقیب هستند. حتی موتورهای استفاده شده در این محصولات، همان کیفیتی را دارند که در ژاپن عرضه می شود.»
معاون تولید گروه آرتابان موتورز در پاسخ به سوال بازار در خصوص پلتفرم و امکانات محصول آترا توضیح داد: «پلتفرم این کامیونت براساس نسخه ژاپنی ایسوزو طراحی شده و امکاناتی مانند ترمز اگزوز، میل موجگیر جلو و عقب و کمک فنرهای تقویت شده دارد. همچنین از روش های نوین تولید مانند SPR برای دستیابی به بالاترین استانداردهای کیفی بهره می بریم.»
تقی خانی، معاون اجرایی و مدیرعامل شرکت آرتابان تامین: در اولین سال، بدون سابقه قبلی، مجوز واردات ۲۰۰ خودروی تجاری و حدود ۱۰۰۰ خودروی سواری را گرفتیم. امسال نیز برنامه تولید ۶۵۰۰ خودروی سواری و ۳۰۰۰ کامیونت را داریم
برنامه تولید ۹۵۰۰ دستگاه خودرو در سال جاری
محمد تقی خانی، معاون اجرایی و مدیرعامل شرکت آرتابان تامین، به عنوان سخنران دوم نشست خبری آرتابان دیزل گفت: «از زمان آغاز فعالیت، مسیر سخت اما افتخارآمیزی را پشت سر گذاشتیم. در اولین سال، بدون سابقه قبلی، مجوز واردات ۲۰۰ خودروی تجاری و حدود ۱۰۰۰ خودروی سواری را گرفتیم. امسال نیز برنامه تولید ۶۵۰۰ خودروی سواری و ۳۰۰۰ کامیونت را داریم.»
تقی خانی در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار مبنی بر وضعیت داخلی سازی قطعات این شرکت، بیان کرد: «در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد قطعات محصولات را داخلی سازی کردیم و با اضافهکردن خطوط رنگ و بدنه، قصد داریم این درصد را سالانه افزایش دهیم. این موفقیت حاصل تلاش تیم های مهندسی، تولید، کنترل کیفیت و واحدهای پشتیبان است.»
یوسف پور، معاون فروش شرکت آرتابان دیزل: در حال حاضر شرایط فروش نقدی و اقساطی داریم و تحویل خودرو ظرف ۱۵ روز کاری انجام می شود. برنامه های فروش منعطف تر برای نفوذ و کسب سهم بازار نیز در دست تهیه است
شبکه فروش به بیشتر از ۳۰ نمایندگی می رسد
سعید یوسف پور، معاون فروش شرکت آرتابان دیزل به عنوان سخنران سوم این نشست خبری در خصوص شبکه فروش این مجموعه گفت: «اتفاقاتی که معمولا در شرکت های باسابقه پس از دو یا سه سال رخ می دهد، در این سازمان جوان در کمتر از یک سال محقق شده است. شبکه نمایندگی ها را تا پایان سال به ۲۰ عاملیت می رسانیم و هدف ما افزایش آن به بیش از ۳۰ نمایندگی است.»
معاون فروش شرکت آرتابان دیزل در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر طرح های فروش، توضیح داد: «در حال حاضر شرایط فروش نقدی و اقساطی داریم و تحویل خودرو ظرف ۱۵ روز کاری انجام می شود. برنامه های فروش منعطف تر برای نفوذ و کسب سهم بازار نیز در دست تهیه است.»
۹۰ درصد قطعات را در شبکه خدمات پس از فروش تامین کردیم
تقی صفری، مدیر تامین قطعات یدکی آرتابان دیزل به عنوان سخنران پایانی نشست خبری این شرکت، با اشاره به اهمیت تامین قطعات برای شبکه خدمات گفت: «شرکت آرتابان یدک را تاسیس کردیم تا تامین قطعات و خدمات مشتریان بهطور کامل تضمین شود. هدف ما پوشش بیش از ۹۰ درصد نیاز قطعات در شبکه نمایندگی ها بهصورت فوری است. علاوه بر واردات، داخلی سازی قطعات پرمصرف را در دستور کار داریم تا قطعات باکیفیت و قیمت مناسب به مشتری برسد.»
وی افزود: «تامین قطعات بدنه، به ویژه در موارد تصادف، اولویت ماست تا خودروها سریعتر به جاده بازگردند. همچنین در قطعات کلیدی مانند روانکارها و دیسک و صفحه، اصل تضمین کیفیت را رعایت می کنیم تا عملکرد خودرو نرم و بدون لرزش باشد.»